1
6
100
Personbil i form av en mindre hästvagnsliknande släpvagn "förspänd" med en "motorhäst", för två personer, med säten klädda med manchestertyg. Bilen kallades "Victoria Combination". Fransk De Dion bensinmotor med tillv nr. 15184. Berling magnettändning, Schebler förgasare tillverkade i USA. Kombinerad bensin och oljetank placerad ovanpå motorn, som numer är urkopplad. Alla manöveranordningar finns på styrspaken och bandbromsen på vagnen manövreras med foten. Orginalmotorn är encylindrig och luftkyld och till den hör en Berling magnet, tillverkad i USA, och en Schleber förgasare, som är monterad senare. En MC-cylinder har någon gång under 1910-talet monterats på den ursprungliga cylindern. Gemensam vevstake med tätning mellan cylindrarna. Fläktkylning med rundrem av läder har tillkommit. Fläkten drevs genom att ett spår frästs ur på svänghjulet. Magnettändning har tillkommit, liksom huven av plåt över motorn. Luftkyld tvåcylindrig fyrtaktsmotor Cirka 2,7 hk Högsta fart cirka 40 km/timmen
Photo: Gerdén, Anna / Tekniska museet
Personbil i form av en mindre hästvagnsliknande släpvagn "förspänd" med en "motorhäst", för två personer, med säten klädda med manchestertyg. Bilen kallades "Victoria Combination". Fransk De Dion bensinmotor med tillv nr. 15184. Berling magnettändning, Schebler förgasare tillverkade i USA. Kombinerad bensin och oljetank placerad ovanpå motorn, som numer är urkopplad. Alla manöveranordningar finns på styrspaken och bandbromsen på vagnen manövreras med foten. Orginalmotorn är encylindrig och luftkyld och till den hör en Berling magnet, tillverkad i USA, och en Schleber förgasare, som är monterad senare. En MC-cylinder har någon gång under 1910-talet monterats på den ursprungliga cylindern. Gemensam vevstake med tätning mellan cylindrarna. Fläktkylning med rundrem av läder har tillkommit. Fläkten drevs genom att ett spår frästs ur på svänghjulet. Magnettändning har tillkommit, liksom huven av plåt över motorn. Luftkyld tvåcylindrig fyrtaktsmotor Cirka 2,7 hk Högsta fart cirka 40 km/timmen
Photo: Okänd / Tekniska museet
Personbil i form av en mindre hästvagnsliknande släpvagn "förspänd" med en "motorhäst", för två personer, med säten klädda med manchestertyg. Bilen kallades "Victoria Combination". Fransk De Dion bensinmotor med tillv nr. 15184. Berling magnettändning, Schebler förgasare tillverkade i USA. Kombinerad bensin och oljetank placerad ovanpå motorn, som numer är urkopplad. Alla manöveranordningar finns på styrspaken och bandbromsen på vagnen manövreras med foten. Orginalmotorn är encylindrig och luftkyld och till den hör en Berling magnet, tillverkad i USA, och en Schleber förgasare, som är monterad senare. En MC-cylinder har någon gång under 1910-talet monterats på den ursprungliga cylindern. Gemensam vevstake med tätning mellan cylindrarna. Fläktkylning med rundrem av läder har tillkommit. Fläkten drevs genom att ett spår frästs ur på svänghjulet. Magnettändning har tillkommit, liksom huven av plåt över motorn. Luftkyld tvåcylindrig fyrtaktsmotor Cirka 2,7 hk Högsta fart cirka 40 km/timmen
Photo: Okänd / Tekniska museet
Personbil i form av en mindre hästvagnsliknande släpvagn "förspänd" med en "motorhäst", för två personer, med säten klädda med manchestertyg. Bilen kallades "Victoria Combination". Fransk De Dion bensinmotor med tillv nr. 15184. Berling magnettändning, Schebler förgasare tillverkade i USA. Kombinerad bensin och oljetank placerad ovanpå motorn, som numer är urkopplad. Alla manöveranordningar finns på styrspaken och bandbromsen på vagnen manövreras med foten. Orginalmotorn är encylindrig och luftkyld och till den hör en Berling magnet, tillverkad i USA, och en Schleber förgasare, som är monterad senare. En MC-cylinder har någon gång under 1910-talet monterats på den ursprungliga cylindern. Gemensam vevstake med tätning mellan cylindrarna. Fläktkylning med rundrem av läder har tillkommit. Fläkten drevs genom att ett spår frästs ur på svänghjulet. Magnettändning har tillkommit, liksom huven av plåt över motorn. Luftkyld tvåcylindrig fyrtaktsmotor Cirka 2,7 hk Högsta fart cirka 40 km/timmen
Photo: Okänd / Tekniska museet
Personbil i form av en mindre hästvagnsliknande släpvagn "förspänd" med en "motorhäst", för två personer, med säten klädda med manchestertyg. Bilen kallades "Victoria Combination". Fransk De Dion bensinmotor med tillv nr. 15184. Berling magnettändning, Schebler förgasare tillverkade i USA. Kombinerad bensin och oljetank placerad ovanpå motorn, som numer är urkopplad. Alla manöveranordningar finns på styrspaken och bandbromsen på vagnen manövreras med foten. Orginalmotorn är encylindrig och luftkyld och till den hör en Berling magnet, tillverkad i USA, och en Schleber förgasare, som är monterad senare. En MC-cylinder har någon gång under 1910-talet monterats på den ursprungliga cylindern. Gemensam vevstake med tätning mellan cylindrarna. Fläktkylning med rundrem av läder har tillkommit. Fläkten drevs genom att ett spår frästs ur på svänghjulet. Magnettändning har tillkommit, liksom huven av plåt över motorn. Luftkyld tvåcylindrig fyrtaktsmotor Cirka 2,7 hk Högsta fart cirka 40 km/timmen
Photo: Okänd / Tekniska museet
Personbil i form av en mindre hästvagnsliknande släpvagn "förspänd" med en "motorhäst", för två personer, med säten klädda med manchestertyg. Bilen kallades "Victoria Combination". Fransk De Dion bensinmotor med tillv nr. 15184. Berling magnettändning, Schebler förgasare tillverkade i USA. Kombinerad bensin och oljetank placerad ovanpå motorn, som numer är urkopplad. Alla manöveranordningar finns på styrspaken och bandbromsen på vagnen manövreras med foten. Orginalmotorn är encylindrig och luftkyld och till den hör en Berling magnet, tillverkad i USA, och en Schleber förgasare, som är monterad senare. En MC-cylinder har någon gång under 1910-talet monterats på den ursprungliga cylindern. Gemensam vevstake med tätning mellan cylindrarna. Fläktkylning med rundrem av läder har tillkommit. Fläkten drevs genom att ett spår frästs ur på svänghjulet. Magnettändning har tillkommit, liksom huven av plåt över motorn. Luftkyld tvåcylindrig fyrtaktsmotor Cirka 2,7 hk Högsta fart cirka 40 km/timmen
Photo: Okänd / Tekniska museet
Accept license and download photo