Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Gerdén, Anna
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Okänd
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Okänd
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Okänd
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Häll, Peter
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Okänd
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Söderberg, Rigmor
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Häll, Peter
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Okänd
/
Tekniska museet
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel.
Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar.
Photo:
Okänd
/
Tekniska museet