1 55
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Gerdén, Anna / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Okänd / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Okänd / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Okänd / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Häll, Peter / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Okänd / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Söderberg, Rigmor / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Häll, Peter / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Okänd / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
Scania 1902 för fyra personer. Motorn är tillverkad av Aster, Atéliers de Construction Mécanique l'Aster, Frankrike. Kedjedrivning till bakaxeln av de Diontyp. En Kemper motor med tvångsstyrd avlopps- och självstyrd inloppsventil. Karossen byggdes av G A Jönssons Vagnfabrik AB i Malmö och tyg till dynor och ryggstöd samt de ursprungliga lyktorna var inköpta hos firma Sally Mayjer i Köpenhamn. Encylindrig vattenkyld fyrtaktsmotor. Planväxellåda med två växlar framåt samt backväxel. Hastighetsutväxlingar 2, kraftöverföringen vid de olika växlarna sker medelst kedjor samt till bakaxeln med en enkel kedja i mitten av vagnen. Bakaxel differentialen är upphängd i vagnen och sker kraftöverföringen till bakhjulen medelst kardanaxlar med dubbla knutar. Photo: Okänd / Tekniska museet
Attribution (CC BY)
  • Accept license and download photo