History
-
- På grund av bristande utrymme och efter medgivande av Direktör C. Florman och Direktörsassistent P.A. Norlin, AB. Aerotransport, samt med tillstyrkande av Civilingenjör Tord Ångström, skrotades mittstycket jämte inredning i februari 1937. Skrotet såldes till en skrothandlare, sedan vissa detaljer tillvaratagits som prov på konstruktionen och däri ingående aluminiumfabrikat m.m. Försäljningen inbragte kr 112:50. Noterat den 25 februari 1937. Den enda bevarade delen är dörren till passagerarkabin, övriga delar skrotades 1977-02-15. Den första 3-motoriga luftdroskan i reguljär passagerartrafik. Använd år 1925 av AB Aerotransport på linjen Malmö-Amsterdam. ABA hade flera plan av typ Junkers G 23, SE-AAF benämndes "Skåne" och trafikerade linjen Malmö - Hamburg - Amsterdam.
Produktion: 1925
- TillverkareJunkers Motorenbau GmbH
Användning: 1925 - 1937
- BrukareAB Aerotransport
Accession: May, 1931
- Givare till museetNilsson
Relation
-
Object/Work – Components3 related objects
- ThingDörr till passagerarkabin, i flygplan (TEKS0055847_1)
- ThingDörr till passagerarkabin, i flygplan (TEKS0055847_2)
- ThingDörr till passagerarkabin, i flygplan (TEKS0055847_3)
Classification
Motif classification
-
- Flyg (TM Samling)TM S 17
References
- BilagaRitningar(skisser), brev.
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierTEKS0055847
- Alternative nameTM8944 - Institutionsintern katalog/lista
- Part of collectionTekniska museets saker
- Owner of collectionTekniska museet
- InstitutionTekniska museet
- Date publishedMarch 16, 2016
- Date updatedOctober 3, 2023
- DIMU-CODE021026305905
- UUIDcfeac08a-b507-4597-a7ae-794d0c69d12c
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».