1
4
100
Fyrsitsig personbil. Phaeton-kaross av trä, med förebild från samtida tysk bilindustri, byggd av Waggonfabriken i Arlöv. A25 har utanpåliggande sufflett när den är nerfälld. Kardanbroms och handbroms på bakhjulen. Elstartmotor. Tysk Eisermanngenerator, Bosch magnetapparat och tysk Zenith förgasare. Motornummer 423. Fyrcylindrig fyrtaktsmotor, slaglängd 110, cyl.diameter 64 mm Effekt 24 hk Tre växlar och backväxel Högsta fart 65 km/timmen Bensinåtgång vid 35 km/t ca 0.9 liter/mil Trycksmorda ramlager, sidoställda cylindrar, in- och utloppsventiler lika, sidoställda drev med snedskurna kuggar ger tyst gång. Elbelysning med Eisermanngenerator och patenterad sparkoppling. Kulissrörelse för växelspaken. Hjul av pressad stålplåt. Tillbehör: TM 32.366 vindskydd.
Photo: Gerdén, Anna / Tekniska museet
Fyrsitsig personbil. Phaeton-kaross av trä, med förebild från samtida tysk bilindustri, byggd av Waggonfabriken i Arlöv. A25 har utanpåliggande sufflett när den är nerfälld. Kardanbroms och handbroms på bakhjulen. Elstartmotor. Tysk Eisermanngenerator, Bosch magnetapparat och tysk Zenith förgasare. Motornummer 423. Fyrcylindrig fyrtaktsmotor, slaglängd 110, cyl.diameter 64 mm Effekt 24 hk Tre växlar och backväxel Högsta fart 65 km/timmen Bensinåtgång vid 35 km/t ca 0.9 liter/mil Trycksmorda ramlager, sidoställda cylindrar, in- och utloppsventiler lika, sidoställda drev med snedskurna kuggar ger tyst gång. Elbelysning med Eisermanngenerator och patenterad sparkoppling. Kulissrörelse för växelspaken. Hjul av pressad stålplåt. Tillbehör: TM 32.366 vindskydd.
Photo: Cronestrand, Nisse / Tekniska museet
Fyrsitsig personbil. Phaeton-kaross av trä, med förebild från samtida tysk bilindustri, byggd av Waggonfabriken i Arlöv. A25 har utanpåliggande sufflett när den är nerfälld. Kardanbroms och handbroms på bakhjulen. Elstartmotor. Tysk Eisermanngenerator, Bosch magnetapparat och tysk Zenith förgasare. Motornummer 423. Fyrcylindrig fyrtaktsmotor, slaglängd 110, cyl.diameter 64 mm Effekt 24 hk Tre växlar och backväxel Högsta fart 65 km/timmen Bensinåtgång vid 35 km/t ca 0.9 liter/mil Trycksmorda ramlager, sidoställda cylindrar, in- och utloppsventiler lika, sidoställda drev med snedskurna kuggar ger tyst gång. Elbelysning med Eisermanngenerator och patenterad sparkoppling. Kulissrörelse för växelspaken. Hjul av pressad stålplåt. Tillbehör: TM 32.366 vindskydd.
Photo: Okänd / Tekniska museet
Fyrsitsig personbil. Phaeton-kaross av trä, med förebild från samtida tysk bilindustri, byggd av Waggonfabriken i Arlöv. A25 har utanpåliggande sufflett när den är nerfälld. Kardanbroms och handbroms på bakhjulen. Elstartmotor. Tysk Eisermanngenerator, Bosch magnetapparat och tysk Zenith förgasare. Motornummer 423. Fyrcylindrig fyrtaktsmotor, slaglängd 110, cyl.diameter 64 mm Effekt 24 hk Tre växlar och backväxel Högsta fart 65 km/timmen Bensinåtgång vid 35 km/t ca 0.9 liter/mil Trycksmorda ramlager, sidoställda cylindrar, in- och utloppsventiler lika, sidoställda drev med snedskurna kuggar ger tyst gång. Elbelysning med Eisermanngenerator och patenterad sparkoppling. Kulissrörelse för växelspaken. Hjul av pressad stålplåt. Tillbehör: TM 32.366 vindskydd.
Photo: Okänd / Tekniska museet
Accept license and download photo