1
8
100
Propeller av järn, till fartyg, monterad på järnstativ. Trebladig "innerpropeller" på vars bladspetsar en 200 mm bred och 10 mm tjock ring har fastsatts. På ringens yttersida sex st. "fortsättningsblad". Gjutet nav med kraftiga, i skruvled gående lister till vilka innerbladen fastnitats. Ringen och innerbladens toppar är ihopnitade via skruvlinjeformade vinkeljärn. Ytterbladen fastnitade på samma sätt. Bottenplattan 300 x 300 mm. Etikett enligt donatorns önskan: "Propeller tillverkad efter ritning utförd av C.F. Wahlgren och godkänd av O.E. Carlsund år 1843# konstruerad för en 10 hkr ångmaskin# gjuten vid Motala verkstad samma år. En av de första i Sverige konstruerade och gjutna propellrarna".
Photo: Cronestrand, Nisse / Tekniska museet
Propeller av järn, till fartyg, monterad på järnstativ. Trebladig "innerpropeller" på vars bladspetsar en 200 mm bred och 10 mm tjock ring har fastsatts. På ringens yttersida sex st. "fortsättningsblad". Gjutet nav med kraftiga, i skruvled gående lister till vilka innerbladen fastnitats. Ringen och innerbladens toppar är ihopnitade via skruvlinjeformade vinkeljärn. Ytterbladen fastnitade på samma sätt. Bottenplattan 300 x 300 mm. Etikett enligt donatorns önskan: "Propeller tillverkad efter ritning utförd av C.F. Wahlgren och godkänd av O.E. Carlsund år 1843# konstruerad för en 10 hkr ångmaskin# gjuten vid Motala verkstad samma år. En av de första i Sverige konstruerade och gjutna propellrarna".
Photo: Okänd / Tekniska museet
Propeller av järn, till fartyg, monterad på järnstativ. Trebladig "innerpropeller" på vars bladspetsar en 200 mm bred och 10 mm tjock ring har fastsatts. På ringens yttersida sex st. "fortsättningsblad". Gjutet nav med kraftiga, i skruvled gående lister till vilka innerbladen fastnitats. Ringen och innerbladens toppar är ihopnitade via skruvlinjeformade vinkeljärn. Ytterbladen fastnitade på samma sätt. Bottenplattan 300 x 300 mm. Etikett enligt donatorns önskan: "Propeller tillverkad efter ritning utförd av C.F. Wahlgren och godkänd av O.E. Carlsund år 1843# konstruerad för en 10 hkr ångmaskin# gjuten vid Motala verkstad samma år. En av de första i Sverige konstruerade och gjutna propellrarna".
Photo: Okänd / Tekniska museet
Propeller av järn, till fartyg, monterad på järnstativ. Trebladig "innerpropeller" på vars bladspetsar en 200 mm bred och 10 mm tjock ring har fastsatts. På ringens yttersida sex st. "fortsättningsblad". Gjutet nav med kraftiga, i skruvled gående lister till vilka innerbladen fastnitats. Ringen och innerbladens toppar är ihopnitade via skruvlinjeformade vinkeljärn. Ytterbladen fastnitade på samma sätt. Bottenplattan 300 x 300 mm. Etikett enligt donatorns önskan: "Propeller tillverkad efter ritning utförd av C.F. Wahlgren och godkänd av O.E. Carlsund år 1843# konstruerad för en 10 hkr ångmaskin# gjuten vid Motala verkstad samma år. En av de första i Sverige konstruerade och gjutna propellrarna".
Photo: Okänd / Tekniska museet
Propeller av järn, till fartyg, monterad på järnstativ. Trebladig "innerpropeller" på vars bladspetsar en 200 mm bred och 10 mm tjock ring har fastsatts. På ringens yttersida sex st. "fortsättningsblad". Gjutet nav med kraftiga, i skruvled gående lister till vilka innerbladen fastnitats. Ringen och innerbladens toppar är ihopnitade via skruvlinjeformade vinkeljärn. Ytterbladen fastnitade på samma sätt. Bottenplattan 300 x 300 mm. Etikett enligt donatorns önskan: "Propeller tillverkad efter ritning utförd av C.F. Wahlgren och godkänd av O.E. Carlsund år 1843# konstruerad för en 10 hkr ångmaskin# gjuten vid Motala verkstad samma år. En av de första i Sverige konstruerade och gjutna propellrarna".
Photo: Ekberg, Olof / Tekniska museet
Propeller av järn, till fartyg, monterad på järnstativ. Trebladig "innerpropeller" på vars bladspetsar en 200 mm bred och 10 mm tjock ring har fastsatts. På ringens yttersida sex st. "fortsättningsblad". Gjutet nav med kraftiga, i skruvled gående lister till vilka innerbladen fastnitats. Ringen och innerbladens toppar är ihopnitade via skruvlinjeformade vinkeljärn. Ytterbladen fastnitade på samma sätt. Bottenplattan 300 x 300 mm. Etikett enligt donatorns önskan: "Propeller tillverkad efter ritning utförd av C.F. Wahlgren och godkänd av O.E. Carlsund år 1843# konstruerad för en 10 hkr ångmaskin# gjuten vid Motala verkstad samma år. En av de första i Sverige konstruerade och gjutna propellrarna".
Photo: Okänd / Tekniska museet
Propeller av järn, till fartyg, monterad på järnstativ. Trebladig "innerpropeller" på vars bladspetsar en 200 mm bred och 10 mm tjock ring har fastsatts. På ringens yttersida sex st. "fortsättningsblad". Gjutet nav med kraftiga, i skruvled gående lister till vilka innerbladen fastnitats. Ringen och innerbladens toppar är ihopnitade via skruvlinjeformade vinkeljärn. Ytterbladen fastnitade på samma sätt. Bottenplattan 300 x 300 mm. Etikett enligt donatorns önskan: "Propeller tillverkad efter ritning utförd av C.F. Wahlgren och godkänd av O.E. Carlsund år 1843# konstruerad för en 10 hkr ångmaskin# gjuten vid Motala verkstad samma år. En av de första i Sverige konstruerade och gjutna propellrarna".
Photo: Okänd / Tekniska museet
Propeller av järn, till fartyg, monterad på järnstativ. Trebladig "innerpropeller" på vars bladspetsar en 200 mm bred och 10 mm tjock ring har fastsatts. På ringens yttersida sex st. "fortsättningsblad". Gjutet nav med kraftiga, i skruvled gående lister till vilka innerbladen fastnitats. Ringen och innerbladens toppar är ihopnitade via skruvlinjeformade vinkeljärn. Ytterbladen fastnitade på samma sätt. Bottenplattan 300 x 300 mm. Etikett enligt donatorns önskan: "Propeller tillverkad efter ritning utförd av C.F. Wahlgren och godkänd av O.E. Carlsund år 1843# konstruerad för en 10 hkr ångmaskin# gjuten vid Motala verkstad samma år. En av de första i Sverige konstruerade och gjutna propellrarna".
Photo: Okänd / Tekniska museet
Accept license and download photo