History
-
- Konstruktören, som redan år 1907 tillverkat en 7-cylindrig solfjädermotor insåg att stjärnmotorn borde vara idealisk, då det gällde att framställa en lätt med dock robust luftkyld motor, vilken (enligt en samtida författare) skulle kunna fungera flera timmar utan att man skulle behöva röra den. Man fruktade emellertid att nedåtriktade cylindrar skulle få alltför kraftig tillförsel av smörjolja, varför de cylindrar som borde ha varit riktade nedåt i stället anordnades i diametralt motsatt riktning snett uppåt och placerades i luckorna mellan de från början uppåtriktade cylindrarna, fast något längre bakåt än dessa. För att denna förflyttning skulle bli möjlig utrustades vevaxeln med två vevslängar med 180 graders förställning. Rörelsen hos ventilerna, en inlopps-, en utlopps-, regleras av en dubbelarmad vippa som genom en ventilstång och en lyftare styres från ett i vevhuset inbyggt kamhjul. Ventilstången arbetar som tryckstång då inloppsventilen öppnas, och som dragstång då utloppsventilen öppnas. Motorn är använd av Herr Bror Berger på den av honom år 1911 konstruerade och flugna flymaskinen. Skådespelaren Bror Berger blev tidigt intresserad av att bygga ett plan och med pengar från fabrikören och bageriägare Paul Drewes och källarmästare Kristian Svensson, Blanchs Café byggdes detta plan. Det monterades och visades på Blanchs Cafés f.d. biograflokal på Hamngatan, Stockholm. Främre avtagbara vingparet hade en spännvidd 9,60 m och bredd 2 m och var klädda med ballongväv som impregnerats med oljefärg och gummi. De hade en gemensam axel och var vridbara med rattstången, snett bakåt eller snett framåt. Styrning skedde genom pedaler som påverkade rodret. Planets vikt inkl. motorn var ca. 225-250 kg. och det hade en bäryta av 14 kvadratmeter. Vad som skiljde detta planet mot tidigare konstruktioner var de främre vingarnas konstruktion och placering samt att de vid stjärtenbefintliga horisontalrodret var borttaget och ersatt med med ett par smärre vingar och det bakre hjulet var utbytt mot en tappanordning. Vid testkörning på Gärdet i Stockholm vek sig dock landningsstället, propellern splittrades och en del andra skador uppstod. Berger reparerade planet och efter en tid var han åter klar att flyga, men liksom föregående gång slutade det med haveri, troligen på grund av att vingkonstruktionen var felaktig. (Uppgifterna ovan kan ej anses helt tillförlitliga, se hänvisning för mer info).
-
Produktion - 1910 — 1911
- Tillverkare Robert Esnault Pelterie, REP
-
Användning - 1911
- Brukare Berger, Bror
-
Accession - January, 1932
- Givare till museet KTH
Classification
Motif classification
-
- Flyg (TM Samling) TM S 17
References
-
- Bilaga Förteckning.
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- Identifier TEKS0011829
- Alternative name TM11428 - Institutionsintern katalog/lista
- Part of collection Tekniska museets saker
- Owner of collection Tekniska museet
- Institution Tekniska museet
- Date published March 20, 2016
- Date updated July 6, 2022
- DIMU-CODE 021026345104
- UUID 073cf03f-fb28-44b7-be4b-708013e101fa
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».