1
2
100
Radmotor i "monobloc"-konstruktion med högt liggande kamaxel, sidventiler och avtagbart topplock. Gjutjärnskolvar. Stänksmörjning från oljetråget. Startmotor till svänghjulet, med Bendixdrev. Generatorn drivs med kugghjul från motorn. Fyrcylindrig fyrtaktsmotor, cylindervolym 2,89 liter Effekt 20 hk vid 1 800 varv/min Planetväxellåda för hel- och halvfart samt back (ej med på denna motor). Slaglängd: 101.6 mm. Cylinderdiameter: 95.25 mm. Ventilspel (kall motor): 0.4-0.8 mm. Kompressionsförhållande: 4.1 Vax varvantal: 1600 varv/min. Bränsleförbrukning ca. 1.5 liter/mil. Varvantal vid 48 km/tim 1220 varv/min. Sugförgasare. Tändsystemet är mekaniskt genom magneter på svänghjulet och fyra induktionsspolar. Liten detalj till motorn inmärkt som: TM3876:B.
Photo: Cronestrand, Nisse / Tekniska museet
Radmotor i "monobloc"-konstruktion med högt liggande kamaxel, sidventiler och avtagbart topplock. Gjutjärnskolvar. Stänksmörjning från oljetråget. Startmotor till svänghjulet, med Bendixdrev. Generatorn drivs med kugghjul från motorn. Fyrcylindrig fyrtaktsmotor, cylindervolym 2,89 liter Effekt 20 hk vid 1 800 varv/min Planetväxellåda för hel- och halvfart samt back (ej med på denna motor). Slaglängd: 101.6 mm. Cylinderdiameter: 95.25 mm. Ventilspel (kall motor): 0.4-0.8 mm. Kompressionsförhållande: 4.1 Vax varvantal: 1600 varv/min. Bränsleförbrukning ca. 1.5 liter/mil. Varvantal vid 48 km/tim 1220 varv/min. Sugförgasare. Tändsystemet är mekaniskt genom magneter på svänghjulet och fyra induktionsspolar. Liten detalj till motorn inmärkt som: TM3876:B.
Photo: Okänd / Tekniska museet
Accept license and download photo