1
6
100
Steglös kedjeväxel, vars huvudprincip är ett expanderande hjul som anbringats på den utgående axeln och kan tåla stor verkningsgrad, och släppa igenom hög effekt utan att slira ens vid stötbelastning. Växeln kan konstrueras att klara steglös transmission i olika användningsområden, från cyklar till diesellok. Allt enligt uppfinnaren själv. Växeln består av endast två olika detaljer, ett nav och åtta likadana armar, Växeln är av typ metall mot metall, innebärande att stål greppar stumt mot stål i kontaktpunkterna och ej mot något elastiskt material.
Photo: Cronestrand, Nisse / Tekniska museet
Steglös kedjeväxel, vars huvudprincip är ett expanderande hjul som anbringats på den utgående axeln och kan tåla stor verkningsgrad, och släppa igenom hög effekt utan att slira ens vid stötbelastning. Växeln kan konstrueras att klara steglös transmission i olika användningsområden, från cyklar till diesellok. Allt enligt uppfinnaren själv. Växeln består av endast två olika detaljer, ett nav och åtta likadana armar, Växeln är av typ metall mot metall, innebärande att stål greppar stumt mot stål i kontaktpunkterna och ej mot något elastiskt material.
Photo: Cronestrand, Nisse / Tekniska museet
Steglös kedjeväxel, vars huvudprincip är ett expanderande hjul som anbringats på den utgående axeln och kan tåla stor verkningsgrad, och släppa igenom hög effekt utan att slira ens vid stötbelastning. Växeln kan konstrueras att klara steglös transmission i olika användningsområden, från cyklar till diesellok. Allt enligt uppfinnaren själv. Växeln består av endast två olika detaljer, ett nav och åtta likadana armar, Växeln är av typ metall mot metall, innebärande att stål greppar stumt mot stål i kontaktpunkterna och ej mot något elastiskt material.
Photo: Cronestrand, Nisse / Tekniska museet
Steglös kedjeväxel, vars huvudprincip är ett expanderande hjul som anbringats på den utgående axeln och kan tåla stor verkningsgrad, och släppa igenom hög effekt utan att slira ens vid stötbelastning. Växeln kan konstrueras att klara steglös transmission i olika användningsområden, från cyklar till diesellok. Allt enligt uppfinnaren själv. Växeln består av endast två olika detaljer, ett nav och åtta likadana armar, Växeln är av typ metall mot metall, innebärande att stål greppar stumt mot stål i kontaktpunkterna och ej mot något elastiskt material.
Photo: Häll, Peter / Tekniska museet
Steglös kedjeväxel, vars huvudprincip är ett expanderande hjul som anbringats på den utgående axeln och kan tåla stor verkningsgrad, och släppa igenom hög effekt utan att slira ens vid stötbelastning. Växeln kan konstrueras att klara steglös transmission i olika användningsområden, från cyklar till diesellok. Allt enligt uppfinnaren själv. Växeln består av endast två olika detaljer, ett nav och åtta likadana armar, Växeln är av typ metall mot metall, innebärande att stål greppar stumt mot stål i kontaktpunkterna och ej mot något elastiskt material.
Photo: Häll, Peter / Tekniska museet
Steglös kedjeväxel, vars huvudprincip är ett expanderande hjul som anbringats på den utgående axeln och kan tåla stor verkningsgrad, och släppa igenom hög effekt utan att slira ens vid stötbelastning. Växeln kan konstrueras att klara steglös transmission i olika användningsområden, från cyklar till diesellok. Allt enligt uppfinnaren själv. Växeln består av endast två olika detaljer, ett nav och åtta likadana armar, Växeln är av typ metall mot metall, innebärande att stål greppar stumt mot stål i kontaktpunkterna och ej mot något elastiskt material.
Photo: Häll, Peter / Tekniska museet
Accept license and download photo