History
-
ERNST MERCK
Ångfartyget Ernst Merck, byggt på Nyköpings varv 1858, konstruerad av G W Svenson. Ernst Merck var byggd av stål och hade såväl vattentäta skott som dubbel botten och var Sveriges största ångfartyg när det sjösattes 1858. På en resa med en last av järnvägsvagnar till Rio, blev hon det första svenska ångfartyget som korsat ekvatorn. Till hjälp vid lastning och lossning var hon utrustad med en lokomobil (en hjulförsedd ångmaskin) som gick på räls på fartygsdäcket. Bygget initierades av redaren Johan Holm, men finansierades av den österrikiska bankiren Ernst Merck. Under den första resan fick man problem med att skrovet sprungit läck och1861 byggdes fartyget om på W Lindbergs varv i Stockholm. Nu byggdes hon om för att användas i emigranttrafik och fick 4 master, sexhundra passagerare skulle få plats på fartyget. Sommaren 1864 förhyrdes hon för att föra svenska emigranter till Nordamerika. Redaren Johan Holm hade fått ekonomiska problem och gick i konkurs. Fargyget såldes 1865 till J Tomson, T Bonar & Co i London. Ernst Merck förliste 1868 i Medelhavet under namnet Cambria.
Uppgifter från: axelnelson.com och SMs arkiv.
Ägande
- Tidigare ägareSmitterberg, Margaretha
Classification
References
- HänvisningSe bilagepärm: Testamentet
License information
- License Public domain mark (CC pdm)
Metadata
- IdentifierSM 28592
- Part of collectionSjöhistoriska museets föremål
- Owner of collectionSJÖHISTORISKA MUSEET
- InstitutionSjöhistoriska museet
- Date publishedMay 11, 2016
- Date updatedFebruary 14, 2024
- DIMU-CODE021026436032
- UUIDe563853f-a481-410e-b9bb-3e9445eafe51
- Tags