S/S Hudiksvall till havs, sedd mot babords sida, svartmålat skrov med vita däckshus, översta stråket av bordläggningen vitmålad, svartmålad skorsten, två vita livbåtar i dävertar. ...
S/S Hudiksvall till havs, sedd mot babords sida, svartmålat skrov med vita däckshus, översta stråket av bordläggningen vitmålad, svartmålad skorsten, två vita livbåtar i dävertar. Två master med gaffel och lastbom, på stortoppen namnsignal HDNM, akter unionsflagga. Till höger vid horisonten fullriggare.
SubjectS/S Hudiksvall till havs, sedd mot babords sida, svartmålat skrov med vita däckshus, översta stråket av bordläggningen vitmålad, svartmålad skorsten, två vita livbåtar i dävertar. Två master med gaffel och lastbom, på stortoppen namnsignal HDNM, akter unionsflagga. Till höger vid horisonten fullriggare.
BERZELIUS byggdes 1849 som skonerttacklad hjulångare av Motala Warf i Norrköping för Norrlands Nya Ångfartygs Actie Bolag och var systerfartyg till THULE som byggdes samma år. Insattes i trafik Stockholm - Gävle - övriga norrlandsstädertill Nederkalix och Salmis (-Haparanda). Såldes 1855 till Gefle Ångfartygs AB i Gävle men fortsatte att trafikera traderna Stockholm - Haparanda. 1874 inköptes BERZELIUS av Sundsvall-Wasa Ångbåtsbolag och insattes mellan Sundsvall - Vasa (Nikolaistad). Det åldriga hjulångfartyget lockade inte några större passagerarskaror. Ångaren såldes 1875 till Ångbåts AB Berzelius i Örnsköldsvik. 1878 ombyggdes den till propellerdrift, erhöll nya kompoundångmaskiner samt upprustades och fick modernare inredning. Ombyggnaden gjordes vid Södra Varvet i Stockholm. Fartyget omdöptes till ÖRNSKÖLDSVIK, men redan i mars 1882 såldes hon till Ångfartygs AB Hudiksvall i Hudiksvall och omdöptes till HUDIKSVALL. Enligt Sveriges skeppslista reparerades ångaren 1982 och 1910. Stockholms Rederi AB Svea övertog HUDIKSVALL 27.01.1913 för 50000 kr. S/S HUDIKSVALL gick under första världskriget i några s.k. undsättningsturer till Finland. Den 2.8 1916 var ångaren på väg till Mäntyluoto men prejades av en tysk ubåt. Hudiksvalls besättning tvingades gå i livbåtarna. De kunde sedan åse hur ubåten besköt HUDIKSVALL så att den antändes. Brinnande från för till akter gick det gamla fartyget till botten.
Hämtat från: Svensk kustsjöfart 1840-1940
Byggd 1849 på Motala Mek. Verks. A/B
Maskin: Lindbergs W. A/B, Stockholm
Ägare: Stockholms Ångfartygs Rederi A/B, Stockholm
Kapten: Enström, C.A. Besättning: 22
Skjuten i sank 01/08/1916. Inga förluster
SS Hudiksvall, built by Motala Co., Norrköping in 1849 and owned at the time of her loss by Stockholms Rederi A/B, was a Swedish steamer of 481 tons.
On August 1st, 1916, Hudiksvall, on a voyage from Stockholm to Mäntyluoto with general cargo, was sunk by the German submarine UB-36 (Kurt Albrecht), 30 miles off Raumo. There were no casualties.
The Swedish SS Hudiksvall - originally built as the paddle steamer Berzelius, 1878 renamed SS Örnsköldsvik and re-engined, 1882 renamed SS Hudiksvall - on passage Stockholm to Mäntyluoto was stopped by UB-36 about 30nm off Raumo and sunk by gunfire. (Wrecksite.eu)
ProfessionHjulångare
Alternative namesÖRNSKÖLDSVIK (från 1878)
HUDIKSVALL (från 1882)
138 (Reg.nr.)
Other informationFartyg ort: Stockholm || Varv: Motala Warf/Motala Werkstad || Byggår: 1849 ||
Fartygsfakta: Svåra läster: 60
Längd (fot): 166,25 || Bredd (fot): 24 || Djup (fot)6 || Maskinstyrka: 120 hkr || Konstruktör: Braune, J. G. || Varv: Motala mek. verkstad ||
Dimensioner: 49,41 x 7,13 meter. 300 ihk, 481 brt, 358 nrt.
Rederi: Stockholms Rederi AB Svea || :: Varv: Motala Warf i Norrköping || :: Bredd över allt 7,13 meter || :: Längd över allt 49,41 meter || :: Djup 6,6 meter || Tonnage 481 grt || Material: Järn || compoundmaskin, dual shaft, 2 propellrar || Maskinstyrka: 280 IHP || Varvsnummer 23
Rederi: Ångfartygs AB Hudiksvall || :: Varv: Motala Warf i Norrköping || :: Bredd över allt 7,13 meter || :: Längd över allt 49,41 meter || ::