History
-
-
Det här flygplanet har varit med om mycket men var aldrig en TP 91 i flygvapnet.
Saab 91 Safir är ett enmotorigt propellerflygplan som utvecklades av Saab i Linköping och som blev en stor exportframgång för företaget. Prototypen kom i luften för första gången i november 1945. När serietillverkningen upphörde 1966 hade Saab tillverkat 323 exemplar av flygplanet i fem olika versioner. Det svenska flygvapnet köpte tre av versionerna.
Många länder har haft Saab 91 Safir i militär tjänst, till exempel Etiopien, Tunisien, Norge, Finland och Österrike.
91A: Redan 1947 köpte det svenska flygvapnet tio stycken flygplan för transporter och sambandsuppgifter. Flygplanet hade plats för tre personer och fick i flygvapnet beteckningen TP 91.
91B: Flygvapnet köpte 75 stycken flygplan, dessa var licenstillverkade i Nederländerna. I det svenska flygvapnet fick de beteckningen SK 50B. Flygplanet, som har plats för tre personer, tjänstgjorde som skolflygplan i flygvapnets grundläggande flygutbildning.
91C: Saab levererade fjorton stycken till flygvapnet 1960. Flygplanen var tillverkade på Saab i Linköping och fick beteckningen SK 50C i flygvapnet. SK 50C hade plats för fyra personer och i vissa av dem fanns utrustning för civil instrumentflygning.
91D: Flygplanet har i stort sett samma konstruktion som 91C, men en annan motor. Flera utländska flygvapen har använt Saab 91D Safir i den grundläggande flygutbildningen.
Saab levererade det här flygplanet 1946 och det blev civilt registrerat som SE-AYC. Köparen var dåvarande Volvochefen Gunnar Engellau som hade det i sin ägo under tio år. Därefter har flygplanet haft flera olika ägare och 1980 blev det köpt av Östergötlands flyghistoriska sällskap. Flygvapenmuseum fick flygplanet 1981 och det hade då påhittad militär märkning. Flygplanet har aldrig ingått flygvapnet.
Kuriosa:
Saab Safirs upphovsman var Anders Johan Andersson. Han hade varit chefskonstruktör på Bücker Flugzeugbau i Tyskland och konstruerat bland annat Bücker Bü 181 Bestmann - SK 25 i flygvapnet. Det är därför inte så konstigt att SK 25 och SK 50B har många gemensamma drag.
-
Produktion - 1946
-
Tillverkare
Saab AB (1937)
säker
- Adress, Huvudkontor Sverige (SE) Stockholm
- Adress, kontor Sverige (SE) Östergötland Linköping
- Alternative names Svenska aeroplanaktiebolaget
- Nationality Sverige (SE)
- DigitaltMuseum Search in «Saab AB»
-
Förvärv - February 28, 1980 (Inköpsdatum)
- Givare till museet Östergötlands flyghistoriska sällskap
-
Användning - 1946 — 1980
Se text historik
-
References
-
- Bilaga Se handling fpl-pärm (S Fasth)
- Relaterade objekt FVM.100079
License information
-
License
Attribution (CC BY)
- Rättighetsinnehavare Flygvapenmuseum
Metadata
- Identifier FVM.101555
- Part of collection Flygvapenmuseums föremål
- Owner of collection Flygvapenmuseum
- Institution Flygvapenmuseum
- Date published June 14, 2016
- Date updated February 21, 2024
- DIMU-CODE 021026469391
- UUID 0faa3077-bc84-4019-9744-c327270badbf
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».