1
4
100
Allmänt: Pjäsen vägde nästan 15 ton fanns det varken lastbilar eller traktorer som orkade dra den. Därför byggdes den för tvådelad transport, där eldröret färdades på en särskild eldrörsvagn. Pjäs och eldrörsvagn kördes upp bredvid varandra och en bom med travers kopplades mellan dem och lades på lyftarna. Därefter lossades eldröret och hissades upp med traversen och halades över till det andra fordonet. Vid transport hakades de sammanslagna lavettbenen fast vid en typ av föreställare. Mekanismen består av Bofors välkända ogivalskruv. Eldröret är mantlat, 43 kalibrar långt, och försett med Jentzens mynningsbroms. Lavetten utgörs av en konventionell V-lavett. Eftersom man på m/37 flyttade eldröret sidledes mellan lavett och eldrörsvagn, så kunde man inte använda den typ av stående balanseringsfjädrar som annars är typiska för Bofors artilleripjäser. Istället har modell 37 två liggande fjädrar placerade i ett gemensamt hus som sticker ut bakom mekanismen. Data: Ammunition; pansargranat, halvpanasargranat, spränggranat. Max skottvidd: Laddning 1: 17 600 m Laddning 3: 23 000 m Projektilvikt: 46 kg Utgångshastighet: Laddning 1: 625 m/sek Laddning 3: 825 m/sek Eldhastighet: 5 till 6 skott/min Sidriktning: 60 grader, därefter svansning Bemanning: 12 man med förare
Photo: Bengtsson, Kim / Museum för rörligt kustartilleri
Allmänt: Pjäsen vägde nästan 15 ton fanns det varken lastbilar eller traktorer som orkade dra den. Därför byggdes den för tvådelad transport, där eldröret färdades på en särskild eldrörsvagn. Pjäs och eldrörsvagn kördes upp bredvid varandra och en bom med travers kopplades mellan dem och lades på lyftarna. Därefter lossades eldröret och hissades upp med traversen och halades över till det andra fordonet. Vid transport hakades de sammanslagna lavettbenen fast vid en typ av föreställare. Mekanismen består av Bofors välkända ogivalskruv. Eldröret är mantlat, 43 kalibrar långt, och försett med Jentzens mynningsbroms. Lavetten utgörs av en konventionell V-lavett. Eftersom man på m/37 flyttade eldröret sidledes mellan lavett och eldrörsvagn, så kunde man inte använda den typ av stående balanseringsfjädrar som annars är typiska för Bofors artilleripjäser. Istället har modell 37 två liggande fjädrar placerade i ett gemensamt hus som sticker ut bakom mekanismen. Data: Ammunition; pansargranat, halvpanasargranat, spränggranat. Max skottvidd: Laddning 1: 17 600 m Laddning 3: 23 000 m Projektilvikt: 46 kg Utgångshastighet: Laddning 1: 625 m/sek Laddning 3: 825 m/sek Eldhastighet: 5 till 6 skott/min Sidriktning: 60 grader, därefter svansning Bemanning: 12 man med förare
Photo: Bengtsson, Kim / Museum för rörligt kustartilleri
Allmänt: Pjäsen vägde nästan 15 ton fanns det varken lastbilar eller traktorer som orkade dra den. Därför byggdes den för tvådelad transport, där eldröret färdades på en särskild eldrörsvagn. Pjäs och eldrörsvagn kördes upp bredvid varandra och en bom med travers kopplades mellan dem och lades på lyftarna. Därefter lossades eldröret och hissades upp med traversen och halades över till det andra fordonet. Vid transport hakades de sammanslagna lavettbenen fast vid en typ av föreställare. Mekanismen består av Bofors välkända ogivalskruv. Eldröret är mantlat, 43 kalibrar långt, och försett med Jentzens mynningsbroms. Lavetten utgörs av en konventionell V-lavett. Eftersom man på m/37 flyttade eldröret sidledes mellan lavett och eldrörsvagn, så kunde man inte använda den typ av stående balanseringsfjädrar som annars är typiska för Bofors artilleripjäser. Istället har modell 37 två liggande fjädrar placerade i ett gemensamt hus som sticker ut bakom mekanismen. Data: Ammunition; pansargranat, halvpanasargranat, spränggranat. Max skottvidd: Laddning 1: 17 600 m Laddning 3: 23 000 m Projektilvikt: 46 kg Utgångshastighet: Laddning 1: 625 m/sek Laddning 3: 825 m/sek Eldhastighet: 5 till 6 skott/min Sidriktning: 60 grader, därefter svansning Bemanning: 12 man med förare
Photo: Bengtsson, Kim / Museum för rörligt kustartilleri
Allmänt: Pjäsen vägde nästan 15 ton fanns det varken lastbilar eller traktorer som orkade dra den. Därför byggdes den för tvådelad transport, där eldröret färdades på en särskild eldrörsvagn. Pjäs och eldrörsvagn kördes upp bredvid varandra och en bom med travers kopplades mellan dem och lades på lyftarna. Därefter lossades eldröret och hissades upp med traversen och halades över till det andra fordonet. Vid transport hakades de sammanslagna lavettbenen fast vid en typ av föreställare. Mekanismen består av Bofors välkända ogivalskruv. Eldröret är mantlat, 43 kalibrar långt, och försett med Jentzens mynningsbroms. Lavetten utgörs av en konventionell V-lavett. Eftersom man på m/37 flyttade eldröret sidledes mellan lavett och eldrörsvagn, så kunde man inte använda den typ av stående balanseringsfjädrar som annars är typiska för Bofors artilleripjäser. Istället har modell 37 två liggande fjädrar placerade i ett gemensamt hus som sticker ut bakom mekanismen. Data: Ammunition; pansargranat, halvpanasargranat, spränggranat. Max skottvidd: Laddning 1: 17 600 m Laddning 3: 23 000 m Projektilvikt: 46 kg Utgångshastighet: Laddning 1: 625 m/sek Laddning 3: 825 m/sek Eldhastighet: 5 till 6 skott/min Sidriktning: 60 grader, därefter svansning Bemanning: 12 man med förare
Photo: Bengtsson, Anders / Museum för rörligt kustartilleri
Accept license and download photo