1
2
100
Allmänt: Tgb 11 har två axlar, medan Tgb 13 och 20 har tre. Fordonen driver normalt sett bara på bakhjulen, men framhjulen kan kopplas in för att få drivning på alla hjulen. Vakuumstyrda differentialspärrar finns även på alla modellerna. För att få så hög markfrigång som möjligt används portalaxlar. Nackdelen med dessa är att fordonet får en högre tyngdpunkt. Data: Motor: Volvo B30A Antal cyl: 6 st Effekt: 117 hk vid 4000 varv/min Bränsle: Bensin Tankvolym: 84 liter Bränsleförbrukning: 2,0 liter/mil Elsystem: 2 x 12 = 24 volt Bromssystem: Tvåkrets vakum-hydraliskt med trumbromsar, mekanisk parkeringsbroms Kraftöverföring: Drivaxlar: 2 st Växlar framåt: 4 st Växlar bakåt: 1 st Fördelningsväxel: Ja, med hög- och lågväxel Terrängväxel: Ja
Photo: Bengtsson, Kim / Museum för rörligt kustartilleri
Allmänt: Tgb 11 har två axlar, medan Tgb 13 och 20 har tre. Fordonen driver normalt sett bara på bakhjulen, men framhjulen kan kopplas in för att få drivning på alla hjulen. Vakuumstyrda differentialspärrar finns även på alla modellerna. För att få så hög markfrigång som möjligt används portalaxlar. Nackdelen med dessa är att fordonet får en högre tyngdpunkt. Data: Motor: Volvo B30A Antal cyl: 6 st Effekt: 117 hk vid 4000 varv/min Bränsle: Bensin Tankvolym: 84 liter Bränsleförbrukning: 2,0 liter/mil Elsystem: 2 x 12 = 24 volt Bromssystem: Tvåkrets vakum-hydraliskt med trumbromsar, mekanisk parkeringsbroms Kraftöverföring: Drivaxlar: 2 st Växlar framåt: 4 st Växlar bakåt: 1 st Fördelningsväxel: Ja, med hög- och lågväxel Terrängväxel: Ja
Photo: Bengtsson, Kim / Museum för rörligt kustartilleri
Accept license and download photo