1
9
100
Ursprungsbenämning: Maskinvagn typ MT 23 Allmänt: (urdrag från Beskrivning SIA 108/42) "Maskinvagnen består av ett transportabelt motoraggregat för alstrande av elektrisk ström till luftvärnsstrålkastare. Då maskinvagnen måste ha samma rörelseförmåga i terrängen som luftvärnsstrålkastare och luftvärnsartilleri monterades aggregatet på en släpvagn, vilken direkt framkördes till användningsplatsen. Såsom dragkraft användes lastautomobiler, traktorer, tanks eller hästar. Vagnen är avsedd att på goda vägar kunna framföras med en hastighet av 45 km/h". Fyrtaktsmotor från AB Pentaverken typ FC 6 BR. Motorn kördes normalt med bensin eller bentyl (50% bensin, 50% sprit), men kan även drivas med ren motorsprit, vid annan förgasarinställning och något reducerad effekt. Data: Motor: AB Pentaverken PENTA FC 6 BR Cylindrar: 6 Effekt: 50 hk vid 1 500 varv/min Drivmedel: Bensin/Bentyl/Motorsprit. Tankvolym: 2x80 liter Förbrukning: ca 20 lit/tim (bensin) vid 19 kW Förbrukning: ca 14 lit/tim (50% sprit-bensinblandning) vid 19 kW Generator: ASEA Typ LD 23 nr 164, Likström 115 V vid 1500 rpm. Spänning : 77 V ljusbågsspänning till högeffektlampan med hjälp av förkopplingsmotstånd. Strömstyrka: 150 ampere
Photo: Bengtsson, Kim / Museum för rörligt kustartilleri
Ursprungsbenämning: Maskinvagn typ MT 23 Allmänt: (urdrag från Beskrivning SIA 108/42) "Maskinvagnen består av ett transportabelt motoraggregat för alstrande av elektrisk ström till luftvärnsstrålkastare. Då maskinvagnen måste ha samma rörelseförmåga i terrängen som luftvärnsstrålkastare och luftvärnsartilleri monterades aggregatet på en släpvagn, vilken direkt framkördes till användningsplatsen. Såsom dragkraft användes lastautomobiler, traktorer, tanks eller hästar. Vagnen är avsedd att på goda vägar kunna framföras med en hastighet av 45 km/h". Fyrtaktsmotor från AB Pentaverken typ FC 6 BR. Motorn kördes normalt med bensin eller bentyl (50% bensin, 50% sprit), men kan även drivas med ren motorsprit, vid annan förgasarinställning och något reducerad effekt. Data: Motor: AB Pentaverken PENTA FC 6 BR Cylindrar: 6 Effekt: 50 hk vid 1 500 varv/min Drivmedel: Bensin/Bentyl/Motorsprit. Tankvolym: 2x80 liter Förbrukning: ca 20 lit/tim (bensin) vid 19 kW Förbrukning: ca 14 lit/tim (50% sprit-bensinblandning) vid 19 kW Generator: ASEA Typ LD 23 nr 164, Likström 115 V vid 1500 rpm. Spänning : 77 V ljusbågsspänning till högeffektlampan med hjälp av förkopplingsmotstånd. Strömstyrka: 150 ampere
Photo: Bengtsson, Kim / Museum för rörligt kustartilleri
Ursprungsbenämning: Maskinvagn typ MT 23 Allmänt: (urdrag från Beskrivning SIA 108/42) "Maskinvagnen består av ett transportabelt motoraggregat för alstrande av elektrisk ström till luftvärnsstrålkastare. Då maskinvagnen måste ha samma rörelseförmåga i terrängen som luftvärnsstrålkastare och luftvärnsartilleri monterades aggregatet på en släpvagn, vilken direkt framkördes till användningsplatsen. Såsom dragkraft användes lastautomobiler, traktorer, tanks eller hästar. Vagnen är avsedd att på goda vägar kunna framföras med en hastighet av 45 km/h". Fyrtaktsmotor från AB Pentaverken typ FC 6 BR. Motorn kördes normalt med bensin eller bentyl (50% bensin, 50% sprit), men kan även drivas med ren motorsprit, vid annan förgasarinställning och något reducerad effekt. Data: Motor: AB Pentaverken PENTA FC 6 BR Cylindrar: 6 Effekt: 50 hk vid 1 500 varv/min Drivmedel: Bensin/Bentyl/Motorsprit. Tankvolym: 2x80 liter Förbrukning: ca 20 lit/tim (bensin) vid 19 kW Förbrukning: ca 14 lit/tim (50% sprit-bensinblandning) vid 19 kW Generator: ASEA Typ LD 23 nr 164, Likström 115 V vid 1500 rpm. Spänning : 77 V ljusbågsspänning till högeffektlampan med hjälp av förkopplingsmotstånd. Strömstyrka: 150 ampere
Photo: Bengtsson, Anders / Museum för rörligt kustartilleri
Ursprungsbenämning: Maskinvagn typ MT 23 Allmänt: (urdrag från Beskrivning SIA 108/42) "Maskinvagnen består av ett transportabelt motoraggregat för alstrande av elektrisk ström till luftvärnsstrålkastare. Då maskinvagnen måste ha samma rörelseförmåga i terrängen som luftvärnsstrålkastare och luftvärnsartilleri monterades aggregatet på en släpvagn, vilken direkt framkördes till användningsplatsen. Såsom dragkraft användes lastautomobiler, traktorer, tanks eller hästar. Vagnen är avsedd att på goda vägar kunna framföras med en hastighet av 45 km/h". Fyrtaktsmotor från AB Pentaverken typ FC 6 BR. Motorn kördes normalt med bensin eller bentyl (50% bensin, 50% sprit), men kan även drivas med ren motorsprit, vid annan förgasarinställning och något reducerad effekt. Data: Motor: AB Pentaverken PENTA FC 6 BR Cylindrar: 6 Effekt: 50 hk vid 1 500 varv/min Drivmedel: Bensin/Bentyl/Motorsprit. Tankvolym: 2x80 liter Förbrukning: ca 20 lit/tim (bensin) vid 19 kW Förbrukning: ca 14 lit/tim (50% sprit-bensinblandning) vid 19 kW Generator: ASEA Typ LD 23 nr 164, Likström 115 V vid 1500 rpm. Spänning : 77 V ljusbågsspänning till högeffektlampan med hjälp av förkopplingsmotstånd. Strömstyrka: 150 ampere
Photo: Bengtsson, Anders / Museum för rörligt kustartilleri
Ursprungsbenämning: Maskinvagn typ MT 23 Allmänt: (urdrag från Beskrivning SIA 108/42) "Maskinvagnen består av ett transportabelt motoraggregat för alstrande av elektrisk ström till luftvärnsstrålkastare. Då maskinvagnen måste ha samma rörelseförmåga i terrängen som luftvärnsstrålkastare och luftvärnsartilleri monterades aggregatet på en släpvagn, vilken direkt framkördes till användningsplatsen. Såsom dragkraft användes lastautomobiler, traktorer, tanks eller hästar. Vagnen är avsedd att på goda vägar kunna framföras med en hastighet av 45 km/h". Fyrtaktsmotor från AB Pentaverken typ FC 6 BR. Motorn kördes normalt med bensin eller bentyl (50% bensin, 50% sprit), men kan även drivas med ren motorsprit, vid annan förgasarinställning och något reducerad effekt. Data: Motor: AB Pentaverken PENTA FC 6 BR Cylindrar: 6 Effekt: 50 hk vid 1 500 varv/min Drivmedel: Bensin/Bentyl/Motorsprit. Tankvolym: 2x80 liter Förbrukning: ca 20 lit/tim (bensin) vid 19 kW Förbrukning: ca 14 lit/tim (50% sprit-bensinblandning) vid 19 kW Generator: ASEA Typ LD 23 nr 164, Likström 115 V vid 1500 rpm. Spänning : 77 V ljusbågsspänning till högeffektlampan med hjälp av förkopplingsmotstånd. Strömstyrka: 150 ampere
Photo: Bengtsson, Kim / Museum för rörligt kustartilleri
Ursprungsbenämning: Maskinvagn typ MT 23 Allmänt: (urdrag från Beskrivning SIA 108/42) "Maskinvagnen består av ett transportabelt motoraggregat för alstrande av elektrisk ström till luftvärnsstrålkastare. Då maskinvagnen måste ha samma rörelseförmåga i terrängen som luftvärnsstrålkastare och luftvärnsartilleri monterades aggregatet på en släpvagn, vilken direkt framkördes till användningsplatsen. Såsom dragkraft användes lastautomobiler, traktorer, tanks eller hästar. Vagnen är avsedd att på goda vägar kunna framföras med en hastighet av 45 km/h". Fyrtaktsmotor från AB Pentaverken typ FC 6 BR. Motorn kördes normalt med bensin eller bentyl (50% bensin, 50% sprit), men kan även drivas med ren motorsprit, vid annan förgasarinställning och något reducerad effekt. Data: Motor: AB Pentaverken PENTA FC 6 BR Cylindrar: 6 Effekt: 50 hk vid 1 500 varv/min Drivmedel: Bensin/Bentyl/Motorsprit. Tankvolym: 2x80 liter Förbrukning: ca 20 lit/tim (bensin) vid 19 kW Förbrukning: ca 14 lit/tim (50% sprit-bensinblandning) vid 19 kW Generator: ASEA Typ LD 23 nr 164, Likström 115 V vid 1500 rpm. Spänning : 77 V ljusbågsspänning till högeffektlampan med hjälp av förkopplingsmotstånd. Strömstyrka: 150 ampere
Photo: Bengtsson, Anders / Museum för rörligt kustartilleri
Ursprungsbenämning: Maskinvagn typ MT 23 Allmänt: (urdrag från Beskrivning SIA 108/42) "Maskinvagnen består av ett transportabelt motoraggregat för alstrande av elektrisk ström till luftvärnsstrålkastare. Då maskinvagnen måste ha samma rörelseförmåga i terrängen som luftvärnsstrålkastare och luftvärnsartilleri monterades aggregatet på en släpvagn, vilken direkt framkördes till användningsplatsen. Såsom dragkraft användes lastautomobiler, traktorer, tanks eller hästar. Vagnen är avsedd att på goda vägar kunna framföras med en hastighet av 45 km/h". Fyrtaktsmotor från AB Pentaverken typ FC 6 BR. Motorn kördes normalt med bensin eller bentyl (50% bensin, 50% sprit), men kan även drivas med ren motorsprit, vid annan förgasarinställning och något reducerad effekt. Data: Motor: AB Pentaverken PENTA FC 6 BR Cylindrar: 6 Effekt: 50 hk vid 1 500 varv/min Drivmedel: Bensin/Bentyl/Motorsprit. Tankvolym: 2x80 liter Förbrukning: ca 20 lit/tim (bensin) vid 19 kW Förbrukning: ca 14 lit/tim (50% sprit-bensinblandning) vid 19 kW Generator: ASEA Typ LD 23 nr 164, Likström 115 V vid 1500 rpm. Spänning : 77 V ljusbågsspänning till högeffektlampan med hjälp av förkopplingsmotstånd. Strömstyrka: 150 ampere
Photo: Bengtsson, Anders / Museum för rörligt kustartilleri
Ursprungsbenämning: Maskinvagn typ MT 23 Allmänt: (urdrag från Beskrivning SIA 108/42) "Maskinvagnen består av ett transportabelt motoraggregat för alstrande av elektrisk ström till luftvärnsstrålkastare. Då maskinvagnen måste ha samma rörelseförmåga i terrängen som luftvärnsstrålkastare och luftvärnsartilleri monterades aggregatet på en släpvagn, vilken direkt framkördes till användningsplatsen. Såsom dragkraft användes lastautomobiler, traktorer, tanks eller hästar. Vagnen är avsedd att på goda vägar kunna framföras med en hastighet av 45 km/h". Fyrtaktsmotor från AB Pentaverken typ FC 6 BR. Motorn kördes normalt med bensin eller bentyl (50% bensin, 50% sprit), men kan även drivas med ren motorsprit, vid annan förgasarinställning och något reducerad effekt. Data: Motor: AB Pentaverken PENTA FC 6 BR Cylindrar: 6 Effekt: 50 hk vid 1 500 varv/min Drivmedel: Bensin/Bentyl/Motorsprit. Tankvolym: 2x80 liter Förbrukning: ca 20 lit/tim (bensin) vid 19 kW Förbrukning: ca 14 lit/tim (50% sprit-bensinblandning) vid 19 kW Generator: ASEA Typ LD 23 nr 164, Likström 115 V vid 1500 rpm. Spänning : 77 V ljusbågsspänning till högeffektlampan med hjälp av förkopplingsmotstånd. Strömstyrka: 150 ampere
Photo: Bengtsson, Kim / Museum för rörligt kustartilleri
Ursprungsbenämning: Maskinvagn typ MT 23 Allmänt: (urdrag från Beskrivning SIA 108/42) "Maskinvagnen består av ett transportabelt motoraggregat för alstrande av elektrisk ström till luftvärnsstrålkastare. Då maskinvagnen måste ha samma rörelseförmåga i terrängen som luftvärnsstrålkastare och luftvärnsartilleri monterades aggregatet på en släpvagn, vilken direkt framkördes till användningsplatsen. Såsom dragkraft användes lastautomobiler, traktorer, tanks eller hästar. Vagnen är avsedd att på goda vägar kunna framföras med en hastighet av 45 km/h". Fyrtaktsmotor från AB Pentaverken typ FC 6 BR. Motorn kördes normalt med bensin eller bentyl (50% bensin, 50% sprit), men kan även drivas med ren motorsprit, vid annan förgasarinställning och något reducerad effekt. Data: Motor: AB Pentaverken PENTA FC 6 BR Cylindrar: 6 Effekt: 50 hk vid 1 500 varv/min Drivmedel: Bensin/Bentyl/Motorsprit. Tankvolym: 2x80 liter Förbrukning: ca 20 lit/tim (bensin) vid 19 kW Förbrukning: ca 14 lit/tim (50% sprit-bensinblandning) vid 19 kW Generator: ASEA Typ LD 23 nr 164, Likström 115 V vid 1500 rpm. Spänning : 77 V ljusbågsspänning till högeffektlampan med hjälp av förkopplingsmotstånd. Strömstyrka: 150 ampere
Photo: Bengtsson, Anders / Museum för rörligt kustartilleri
Accept license and download photo