History
-
Mång flygplan har havererat efter att de har brutits sönder i luften. Det har ofta berott på att det uppstått fladder i något roder. Fladder är en slags svängning med ökande styrka, som ofta uppträder vid högre hastigheter och då snabbt kan få en vinge eller ett stjärtparti att överbelastas.
Vid de egentliga fladderproven med helmodell av Viggen, var modellen upphängd fritt i trådar. Trådarna kan dock påverka strömningen över modellen och därmed fladderegenskaperna.
Denna modell i skala 1:50 av Viggen är istället monterad på sting, och har använts för att studera upphängningstrådarnas inverkan på rodrens fladderegenskaper. Detta har skett i vindtunnel 1 vid Volvo flygmotor i Trollhättan (nuvarande Volvo Aero).
Modellens svängningar mättes med töjningsgivare placeras i roten på vingarna, nosvingarna och fenan. Elledningarna till givarna har dragits ut och fästs på stingen.
Höger nosvingeklaff saknas på modellen, och har troligen fladdrat bort vid provet.
Tack vare det arbete som lades ned på beräkningar, vindtunnelprov och egensvängningsundersökningar på komplett flygplan, har Viggen varit förskonad från olyckor på grund av fladder.
Text: Anders Sandström 2007.
Accession
License information
-
License
Attribution (CC BY)
- Rättighetsinnehavare Flygvapenmuseum
Metadata
- IdentifierFVM.142574
- Part of collectionFlygvapenmuseums föremål
- Owner of collectionFlygvapenmuseum
- InstitutionFlygvapenmuseum
- Date publishedMarch 24, 2017
- Date updatedJanuary 9, 2021
- DIMU-CODE021026951299
- UUID5f943fc2-104b-4358-82aa-06bf44530e2a
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».