History
-
Greven Albert de Dion fick intresse för ångbilar på 1870-talet. Tillsammans med George Bouton som med en kompanjon hade en verkstad för tillverkning av sådana bildade de firma 1883. Samma år tog de patent på en ångpanna med utbytbara tuber och framställde den första lätta ångvagnen. Ett annat exempel på uppfinningar från företaget var en hjulupphängning som senare användes av flera tillverkare. Företaget kom me tiden att leverera motorer till många biltillverkare, bland dem Renault och Peugeot.
Från 1895 började man även använda förbränningsmotorer. Firman fortsatte göra ångvagnar fram till 1904. De första fordonen med förbränningsmotor var trehjuliga och hade elektriskt tändsystem. Firman tillverkade också fyrhjuliga cyklar. Motorerna hade en ganska låg effekt men högt varvtal för sin tid och passade de lätta fordonen. En innovation var fordonet "Vis-a-vis" från 1899 där man satt mitt emot varandra. Den kom att tillverkas i närmare 3000 exempelar fram till 1902.
År 1900 var de Dion-Bouton den största biltillverkaren i världen, med fyrahundra bilar och 3200 motorer. Liksom Michelin inser marknadsföringsvärdet av en restaurangguide, introducerar de Dion år 1900 en vägkarta. Detta var en tid då relativt få vägar var lämpade för bilkörning.
Bilen har ursprungligen använts i Frankrike, men importerats av givaren från England på tidigt 1980-tal.
Bilen kan köras och visas upp genom att den ingår i museets Handling collection.
Produktion: 1899
- TillverkareDe Dion-Bouton
Ägande
- BrukareDahl, Anders
Accession: November 8, 2016
- Givare till museetDahl, Anders
Classification
Motif classification
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierTEKS0057644
-
Alternative name
- 72 - Tillverkningsnummer (Chassinummer)
- TM46151 - Institutionsintern katalog/lista
- Part of collectionHandling collection
- Owner of collectionTekniska museet
- InstitutionTekniska museet
- Date publishedOctober 4, 2017
- Date updatedJune 21, 2024
- DIMU-CODE021027309056
- UUID56a76dd4-ca45-4f40-af81-6d8249eabe13
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».