Segelduksbåt där stommens delar, spanter m. m, hopfästes med surrning. Utanpå stommen fanns ett överdrag av tredubbelt, fernissat ballongsiden. den isärtagna båten kunde fällas ihop. Den färdiga båtens totalvikt var ungefär 50 kg och dess bärkraft med 25 cm fribord 700 till 800 kg. Till båten hörde åror av träskivor med hål för fastsurrning samt stänger, samt
fyra fendrar, stoppade med halm och klädda med ballongsiden.
A: Båt
B-S: Träbitar, delar av relingen med mera
T-W: Fendrar
X-Y: Åror
Z-Å Köl
BB-DD: Träbitar
Se också APXP.31 som är ett årblad tillhörande båten. Den är ihopsatt av tre delar och består av APXP.31 samt APXP.98A-B.
Photo:
Grenna Museum– Andréexpeditionen Polarcenter
Segelduksbåt där stommens delar, spanter m. m, hopfästes med surrning. Utanpå stommen fanns ett överdrag av tredubbelt, fernissat ballongsiden. den isärtagna båten kunde fällas ihop. Den färdiga båtens totalvikt var ungefär 50 kg och dess bärkraft med 25 cm fribord 700 till 800 kg. Till båten hörde åror av träskivor med hål för fastsurrning samt stänger, samt
fyra fendrar, stoppade med halm och klädda med ballongsiden.
A: Båt
B-S: Träbitar, delar av relingen med mera
T-W: Fendrar
X-Y: Åror
Z-Å Köl
BB-DD: Träbitar
Se också APXP.31 som är ett årblad tillhörande båten. Den är ihopsatt av tre delar och består av APXP.31 samt APXP.98A-B.
Photo:
Grenna Museum– Andréexpeditionen Polarcenter
Segelduksbåt där stommens delar, spanter m. m, hopfästes med surrning. Utanpå stommen fanns ett överdrag av tredubbelt, fernissat ballongsiden. den isärtagna båten kunde fällas ihop. Den färdiga båtens totalvikt var ungefär 50 kg och dess bärkraft med 25 cm fribord 700 till 800 kg. Till båten hörde åror av träskivor med hål för fastsurrning samt stänger, samt
fyra fendrar, stoppade med halm och klädda med ballongsiden.
A: Båt
B-S: Träbitar, delar av relingen med mera
T-W: Fendrar
X-Y: Åror
Z-Å Köl
BB-DD: Träbitar
Se också APXP.31 som är ett årblad tillhörande båten. Den är ihopsatt av tre delar och består av APXP.31 samt APXP.98A-B.
Photo:
Grenna Museum– Andréexpeditionen Polarcenter
Segelduksbåt där stommens delar, spanter m. m, hopfästes med surrning. Utanpå stommen fanns ett överdrag av tredubbelt, fernissat ballongsiden. den isärtagna båten kunde fällas ihop. Den färdiga båtens totalvikt var ungefär 50 kg och dess bärkraft med 25 cm fribord 700 till 800 kg. Till båten hörde åror av träskivor med hål för fastsurrning samt stänger, samt
fyra fendrar, stoppade med halm och klädda med ballongsiden.
A: Båt
B-S: Träbitar, delar av relingen med mera
T-W: Fendrar
X-Y: Åror
Z-Å Köl
BB-DD: Träbitar
Se också APXP.31 som är ett årblad tillhörande båten. Den är ihopsatt av tre delar och består av APXP.31 samt APXP.98A-B.
Photo:
Grenna Museum– Andréexpeditionen Polarcenter
Segelduksbåt där stommens delar, spanter m. m, hopfästes med surrning. Utanpå stommen fanns ett överdrag av tredubbelt, fernissat ballongsiden. den isärtagna båten kunde fällas ihop. Den färdiga båtens totalvikt var ungefär 50 kg och dess bärkraft med 25 cm fribord 700 till 800 kg. Till båten hörde åror av träskivor med hål för fastsurrning samt stänger, samt
fyra fendrar, stoppade med halm och klädda med ballongsiden.
A: Båt
B-S: Träbitar, delar av relingen med mera
T-W: Fendrar
X-Y: Åror
Z-Å Köl
BB-DD: Träbitar
Se också APXP.31 som är ett årblad tillhörande båten. Den är ihopsatt av tre delar och består av APXP.31 samt APXP.98A-B.
Photo:
Grenna Museum– Andréexpeditionen Polarcenter