Kompass bärgad från Älvsnabbenvraket. Består av yttre trädåda med en inre låda upphängd i ett mässingsbeslag (se bilaga med rekonstruktion av kardanupphängningen). Ett av de äldsta kända kompasserna från handelsskepp från tidigt 1700-tal.
Innerlåda för kompassupphängning. Lådan är hopsinkad av 11 mm tjocka brädor. Överkanten har en 5 mm fals för en glasskiva (4a) som låg intakt på lådan då den hittades.
I lådans botten är en kvadratisk blyplåt fastnitad för att hålla tyngdpunkten låg. i mitten av plåten upphängningsspets av mässing.
Photo:
Allesson Nyberg, Susanna
/
Sjöhistoriska museet
Kompass bärgad från Älvsnabbenvraket. Består av yttre trädåda med en inre låda upphängd i ett mässingsbeslag (se bilaga med rekonstruktion av kardanupphängningen). Ett av de äldsta kända kompasserna från handelsskepp från tidigt 1700-tal.
Innerlåda för kompassupphängning. Lådan är hopsinkad av 11 mm tjocka brädor. Överkanten har en 5 mm fals för en glasskiva (4a) som låg intakt på lådan då den hittades.
I lådans botten är en kvadratisk blyplåt fastnitad för att hålla tyngdpunkten låg. i mitten av plåten upphängningsspets av mässing.
Photo:
Allesson Nyberg, Susanna
/
Sjöhistoriska museet
Kompass bärgad från Älvsnabbenvraket. Består av yttre trädåda med en inre låda upphängd i ett mässingsbeslag (se bilaga med rekonstruktion av kardanupphängningen). Ett av de äldsta kända kompasserna från handelsskepp från tidigt 1700-tal.
Innerlåda för kompassupphängning. Lådan är hopsinkad av 11 mm tjocka brädor. Överkanten har en 5 mm fals för en glasskiva (4a) som låg intakt på lådan då den hittades.
I lådans botten är en kvadratisk blyplåt fastnitad för att hålla tyngdpunkten låg. i mitten av plåten upphängningsspets av mässing.
Photo:
Allesson Nyberg, Susanna
/
Sjöhistoriska museet
Kompass bärgad från Älvsnabbenvraket. Består av yttre trädåda med en inre låda upphängd i ett mässingsbeslag (se bilaga med rekonstruktion av kardanupphängningen). Ett av de äldsta kända kompasserna från handelsskepp från tidigt 1700-tal.
Innerlåda för kompassupphängning. Lådan är hopsinkad av 11 mm tjocka brädor. Överkanten har en 5 mm fals för en glasskiva (4a) som låg intakt på lådan då den hittades.
I lådans botten är en kvadratisk blyplåt fastnitad för att hålla tyngdpunkten låg. i mitten av plåten upphängningsspets av mässing.
Photo:
Allesson Nyberg, Susanna
/
Sjöhistoriska museet
Kompass bärgad från Älvsnabbenvraket. Består av yttre trädåda med en inre låda upphängd i ett mässingsbeslag (se bilaga med rekonstruktion av kardanupphängningen). Ett av de äldsta kända kompasserna från handelsskepp från tidigt 1700-tal.
Innerlåda för kompassupphängning. Lådan är hopsinkad av 11 mm tjocka brädor. Överkanten har en 5 mm fals för en glasskiva (4a) som låg intakt på lådan då den hittades.
I lådans botten är en kvadratisk blyplåt fastnitad för att hålla tyngdpunkten låg. i mitten av plåten upphängningsspets av mässing.
Photo:
Allesson Nyberg, Susanna
/
Sjöhistoriska museet
Kompass bärgad från Älvsnabbenvraket. Består av yttre trädåda med en inre låda upphängd i ett mässingsbeslag (se bilaga med rekonstruktion av kardanupphängningen). Ett av de äldsta kända kompasserna från handelsskepp från tidigt 1700-tal.
Innerlåda för kompassupphängning. Lådan är hopsinkad av 11 mm tjocka brädor. Överkanten har en 5 mm fals för en glasskiva (4a) som låg intakt på lådan då den hittades.
I lådans botten är en kvadratisk blyplåt fastnitad för att hålla tyngdpunkten låg. i mitten av plåten upphängningsspets av mässing.
Photo:
Allesson Nyberg, Susanna
/
Sjöhistoriska museet
Kompass bärgad från Älvsnabbenvraket. Består av yttre trädåda med en inre låda upphängd i ett mässingsbeslag (se bilaga med rekonstruktion av kardanupphängningen). Ett av de äldsta kända kompasserna från handelsskepp från tidigt 1700-tal.
Innerlåda för kompassupphängning. Lådan är hopsinkad av 11 mm tjocka brädor. Överkanten har en 5 mm fals för en glasskiva (4a) som låg intakt på lådan då den hittades.
I lådans botten är en kvadratisk blyplåt fastnitad för att hålla tyngdpunkten låg. i mitten av plåten upphängningsspets av mässing.
Photo:
Allesson Nyberg, Susanna
/
Sjöhistoriska museet