Anmärkningar: Hörnskåp, tvådelat och blåmålat, målad datering 1835.
Överdel:
Framskjutande rundat krön med målad bladslinga i vitt, svart och brunt. Centralt placerad enkeldörr me ...
Anmärkningar: Hörnskåp, tvådelat och blåmålat, målad datering 1835.
Överdel:
Framskjutande rundat krön med målad bladslinga i vitt, svart och brunt. Centralt placerad enkeldörr med svartmålad datering 1835 i överkant flankerat av schablonmålad dekor. Upphöjd rödmålad spegel med avfasade kanter och falsk gering. Den rektangulära spegeln har fyra rosor i rött vitt och svartmålade på brun plattskuren oval kantad av svart bladbård (bild 4836__b). Nyckelskylt av järn. Skedhylla och två hyllplan invändigt.
H:995 Br:980 Dj:640
Underdel:
Framskjutande rundad skänkskiva. Pardörrar med rosmåleri, tre rosor i rött, vitt och svart (bild 4836__c). Nyckelskylt och dörrhasp av järn. Invändigt ett hyllplan samt dörrhank med fäste av järn.
H:915 Br:1120 Dj:740
Färgen på dörrarna bär spår av naturligt slitage.
Måleriet på detta skåp är intressant ur flera synvinklar. Måleriet uppvisar stora likheter med måleriet på skåpen med inv. nr. 4847 (dat. 1844) och 4549 (dat. 1848). Med största sannolikhet rör det sig om samma målare. Tre saker talar för detta. För det första är skåpen målade inom ett rimligt tidsintervall, vilket visar att en och samma målare kan ha utfört det under sin levnad. För det andra antyder proveniensen i två fall (Himmeta och Munktorp socknar) att målaren rört sig inom ett rimligt geografiskt avgränsat område. Om förhållandet varit det motsatta - att måleriet påträffats på stora avstånd hade man varit tvungen att fråga sig om det inte kan röra sig om olika målare. För det tredje överensstämmer, som påpekats, måleriet på skåpen stilistiskt. På samtliga skåp har målaren målat en blomkomposition med tre rödvita rosor och svartvita blad som sticker ut på ett sätt som ger ett flammande intryck. I krönen på skåpen är en bladbård målad i svarta och vita färger. Även bladens utformning är gemensam för de tre skåpen. Det är högst sannolikt att målaren kommer från Västmanland eftersom inga föremål av denna målarens hand eller snarlikt måleri är kända från andra landskap.
Litt: Fabian Arnheim-Olofsson, Folkligt möbelmåleri i Västmanland, 2003.
Tillstånd:
Lås saknas på överdelen.
Historik:
Hörnskåpet inköpt från hemmansägare Lasse Andersson, Sticklinge, Himmeta sn, för 30 kronor i december 1925.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».