1
2
100
Kvadratiskt halskläde av kyprad yllemuslin, gråvit med tryckt mönster i rosa, rött, grönt, gult och ljusblått, i mittspegeln blommslingor i rött/gult med ljusblå blommor och i kanten en tät bård med bulliga rosor. 2 tråcklade fållar och 2 stadkanter, iknuten mycket gles frans av gråvitt ullgarn. 2 svarta runda stämplar i ena hörnet, den ena Stockholms (?) hallstämpel, den andra tillverkarstämpel: Magnusson & ... samt i mitten skönjbart Arons Davi... Mönstret imiterar, i förenklad form, vävda s.k. äkta schalar som var mycket eftertraktade. De finaste vävdes i Norwich, England, eller Paisley och Edinburgh i Skottland i början av 1800-talet. Imitationer i tryck på ylle eller bomull blev moderna bland allmogen kring mitten av 1800-talet och bars ofta som brudschal. Anm. Något solkig, en del fransar saknas. Har sannolikt inte burits tillsammans med den stickade tröjan litt b. Stämplarna är något svårtolkade eftersom de är delvis otydliga och motsägs av forskning. Det fanns enligt uppgift på katalogkortet en tryckare Magnusson & Reis i Göteborg 1816-1828 och en J.Magnusson som hade kattuntryckeri I Stockholm endast åren 1820-21. Enligt Henschen var det dock J.J.Amelung som började trycka på ylle, först 1834, vilket krävde en annan färgkemi, som ingen tidigare kunde. Amelung tryckte bl.a borddukar som var imitationer av kashmirschalar. Detta halskläde bör alltså vara från tiden efter 1834 vilket också mönsterbilden talar för som liknar 1830-talets schalmönster. Om det som förmodat är Stockholms hallstämpel användes denna åren 1835-1850 medan Göteborgs hallstämpel ser något annorlunda ut i mitten, se stämpel på 176.946 /Berit Eldvik 2012-01-03
Photo: Laakso, Mira / Nordiska museet
Kvadratiskt halskläde av kyprad yllemuslin, gråvit med tryckt mönster i rosa, rött, grönt, gult och ljusblått, i mittspegeln blommslingor i rött/gult med ljusblå blommor och i kanten en tät bård med bulliga rosor. 2 tråcklade fållar och 2 stadkanter, iknuten mycket gles frans av gråvitt ullgarn. 2 svarta runda stämplar i ena hörnet, den ena Stockholms (?) hallstämpel, den andra tillverkarstämpel: Magnusson & ... samt i mitten skönjbart Arons Davi... Mönstret imiterar, i förenklad form, vävda s.k. äkta schalar som var mycket eftertraktade. De finaste vävdes i Norwich, England, eller Paisley och Edinburgh i Skottland i början av 1800-talet. Imitationer i tryck på ylle eller bomull blev moderna bland allmogen kring mitten av 1800-talet och bars ofta som brudschal. Anm. Något solkig, en del fransar saknas. Har sannolikt inte burits tillsammans med den stickade tröjan litt b. Stämplarna är något svårtolkade eftersom de är delvis otydliga och motsägs av forskning. Det fanns enligt uppgift på katalogkortet en tryckare Magnusson & Reis i Göteborg 1816-1828 och en J.Magnusson som hade kattuntryckeri I Stockholm endast åren 1820-21. Enligt Henschen var det dock J.J.Amelung som började trycka på ylle, först 1834, vilket krävde en annan färgkemi, som ingen tidigare kunde. Amelung tryckte bl.a borddukar som var imitationer av kashmirschalar. Detta halskläde bör alltså vara från tiden efter 1834 vilket också mönsterbilden talar för som liknar 1830-talets schalmönster. Om det som förmodat är Stockholms hallstämpel användes denna åren 1835-1850 medan Göteborgs hallstämpel ser något annorlunda ut i mitten, se stämpel på 176.946 /Berit Eldvik 2012-01-03
Photo: Laakso, Mira / Nordiska museet
Accept license and download photo