1
3
100
Byggnadslok för Westra Stambanan, lok nr 22 "Thor", senare Statens Järnvägsbyggnader nr 2 (1864-1896) och SJ Ä (1896-1898) och SJ Qä nr 506 (1898-1906). Thor är ett sadeltanklok av Engelsk typ och levererades till Westra stambanan 1861. Tillverkare är Beyer & Peacock. Lokets nuvarande utförande avviker något från tiden som Westra stambanans lok nr 22, bl.a saknade loket då hytt. Vissa återställningsarbeten gjordes inför öppnandet av Järnvägsmuseums lok-och vagnhall i Tomteboda 1942 då loket fick ny skorsten och hytten anpassades till ett äldre utförande. Loket är huvudsakligen i ett skick som vid Statens Järnvägsbyggnader på 1870-och-80-talen. Thor ingår för närvarande i basutställningen på Sveriges Järnvägsmuseum. Loket är inte driftdugligt. Se även skyltarna Jvm 10728:1 och Jvm 10728:2.
Photo: Järnvägsmuseet
Byggnadslok för Westra Stambanan, lok nr 22 "Thor", senare Statens Järnvägsbyggnader nr 2 (1864-1896) och SJ Ä (1896-1898) och SJ Qä nr 506 (1898-1906). Thor är ett sadeltanklok av Engelsk typ och levererades till Westra stambanan 1861. Tillverkare är Beyer & Peacock. Lokets nuvarande utförande avviker något från tiden som Westra stambanans lok nr 22, bl.a saknade loket då hytt. Vissa återställningsarbeten gjordes inför öppnandet av Järnvägsmuseums lok-och vagnhall i Tomteboda 1942 då loket fick ny skorsten och hytten anpassades till ett äldre utförande. Loket är huvudsakligen i ett skick som vid Statens Järnvägsbyggnader på 1870-och-80-talen. Thor ingår för närvarande i basutställningen på Sveriges Järnvägsmuseum. Loket är inte driftdugligt. Se även skyltarna Jvm 10728:1 och Jvm 10728:2.
Photo: Järnvägsmuseet
Byggnadslok för Westra Stambanan, lok nr 22 "Thor", senare Statens Järnvägsbyggnader nr 2 (1864-1896) och SJ Ä (1896-1898) och SJ Qä nr 506 (1898-1906). Thor är ett sadeltanklok av Engelsk typ och levererades till Westra stambanan 1861. Tillverkare är Beyer & Peacock. Lokets nuvarande utförande avviker något från tiden som Westra stambanans lok nr 22, bl.a saknade loket då hytt. Vissa återställningsarbeten gjordes inför öppnandet av Järnvägsmuseums lok-och vagnhall i Tomteboda 1942 då loket fick ny skorsten och hytten anpassades till ett äldre utförande. Loket är huvudsakligen i ett skick som vid Statens Järnvägsbyggnader på 1870-och-80-talen. Thor ingår för närvarande i basutställningen på Sveriges Järnvägsmuseum. Loket är inte driftdugligt. Se även skyltarna Jvm 10728:1 och Jvm 10728:2.
Photo: Järnvägsmuseet
Accept license and download photo