History
-
Tillverkat antal: 84
Största tillåtna hastighet: 90 km/h
Dragkraft: 3,8 Mp
Loket användes för snälltåg vid Statens Järnvägar 1892-1906 och persontåg 1906-1929.
Detta var den första helsvenska lokkonstruktionen för statsbanorna. Loken var egentligen en utveckling av det tyska C/Ca-loket med en tvåaxlig, främre löpboggi som gav utrymme för en större ångpanna.
Loket togs fram för de större boggivagnstågen, och är representativt för den andra och stora svenska industrialiseringsvågen på 1890-talet som också var järnvägens guldålder. Dessa utgjorde snälltågen under femton år fram till dess att den nya A-typen med så kallad överhettad ånga – som nr 1001 som också ingår i museets samling – tog över (se Jvm05780). Närmare 50 Cc-lok försågs med överhettare och fick ny littera Cd.
Lok 404 byggdes aldrig om utan överlämnades till Järnvägsmuseum 1929. Ångloket renoverades 1987 av Museiföreningen Gefle-Dala Jernväg på uppdrag av museet till driftdugligt skick och målades i då moderna färger. Loket har sedan dess används vid enstaka tillfällen, bland annat när när järnvägen firade 150-årsjubileum 2006.
Produktion: 1892
- TillverkareNydqvist & Holm AB
- TillverkningsortSverige Västergötland Västra Götaland Trollhättan Trollhättan
Användning: 1892 - 1929
Relation
Classification
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierJvm00009
- Part of collectionJärnvägsmuseets föremål
- Owner of collectionJÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- InstitutionJärnvägsmuseet
- Date publishedJune 21, 2018
- Date updatedMarch 27, 2024
- DIMU-CODE021027846600
- UUID8c76a17d-ab59-4a2f-825c-42ce22848f04
- Tags