History
-
-
F.d. ID MÖJ Ex 1
SJ Xa1p nr 27
Det första elektriska lokomotivet i Sverige för växelström. Har gått på linjen Borensberg-Klockrike på Mellersta Östergötlands järnväg (MÖJ). Tillverkades av ASEA på beställning av MÖJ. Levererades 1907 som tvåaxlig men fick kompletteras med en extra axel på mitten för att godkännas för trafik då banan var klent byggd. Föraren fick till en början stå på plattformen, men grindarna byttes snart ut mot dörrar så att föraren kunde stå inne i hytten då han tjänstgjorde. Från början fanns det en avdelning för rökare, och en för icke rökare. Rökavdelningen ändrades till 2:a klass genom att stoppa sofforna och den andra avdelningen fick bli 3:e klass med ostoppade soffor. 2:a klass hade fem sittplatser och 3:e klass 17 sittplatser. Att motorvagnen kallades "Ankan" uppstod på grund av dess vaggande gång. Den 15 mars 1908 gick premiärtåget på Sveriges första enfasbana. 1946 byttes "Ankan" ut mot bensindriven rälsbuss och gick därefter bara sporadiskt till 1956 då eldriften vid MÖJ upphörde.
"Ankan" är en föregångare för den svenska tågelektriciteten, en museal dyrgrip och enda kända exemplaret i världen.
Källa: Utställningstext, Östergötlands Järnvägsmuseum.
Motorvagnen visas på Östergötlands Järnvägsmuseum, Linköping.
-
Produktion - 1907
- Tillverkare ASEA Västerås
-
Användning - 1908 — 1956
-
Ägande - 1907 — 1950 (Bevarandeplan Motorvagnar 2014-03-25, Robert Sjöö)
- Tidigare ägare Mellersta Östergötlands Järnvägar, MÖJ
-
Ägande - 1950 — 1956 (Bevarandeplan Motorvagnar 2014-03-25, Robert Sjöö)
- Tidigare ägare Statens Järnvägar
-
Relation
Classification
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- Identifier Jvm08840
- Part of collection Järnvägsmuseets föremål
- Owner of collection JÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- Institution Järnvägsmuseet
- Date published June 21, 2018
- Date updated September 28, 2022
- DIMU-CODE 021027847393
- UUID df4a71a4-a358-49d9-9788-2c3fc6d51a59
- Tags