History
-
Ångloket har använts på Norra Östergötlands järnväg (NÖJ). Beställdes 1920 av NÖJ tillsammans med ytterligare ett tanklok för 122 000 kronor styck. Loken konstruerades i samarbete med mellan NÖJs maskinchef E Halén och Motala Verkstad. Loken fick nummer 17 och 18. År 1946 beställdes ett tredje lok av samma typ (NÖJ 22). Dessa tre lok blev de största smalspåriga tankloken som tillverkats i Sverige. NÖJ nr 18 fick vid förstatligandet 1950 littera N4p och SJs nummer 3160.
Källa: Utställningstext av Bengt E Unvér.
Ångloket visas på Östergötlands Järnvägsmuseum, Linköping.
Produktion: 1920
- TillverkareMotala Verkstad
- TillverkningsortSverige Östergötland Östergötland Motala Motala
Användning: 1920 - 1963
- Tidigare ägareNorra Östergötlands Järnvägar
- Tidigare ägareStatens Järnvägar
Relation
Classification
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierJvm09453
- Part of collectionJärnvägsmuseets föremål
- Owner of collectionJÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- InstitutionJärnvägsmuseet
- Date publishedJune 21, 2018
- Date updatedDecember 12, 2023
- DIMU-CODE021027847448
- UUIDa80d9ad0-627f-4c5a-b373-96a782fbb11f
- Tags