Skåp av ek med dubbeldörrar. Dörrspeglar och detaljer är av masurbjörk. Skåpet är ett av två som ursprungligen ska komma från Drottning Sofias vagn.
Skåpet har en toppskiva av ek som fällts in bakifrån med en teknik som kallas gradning. Det profilerade krönet är av masurbjörk. Skåpet har två dörrar med två dörrspeglar i vardera, samt två låsbleck av stål på varje dörr. Endast det övre högra är ett fungerande lås, medan övriga låsbleck är till som dekoration och för symmetrins skull.
Skåpet låses med en infälld låsskena, en såkallad spanjolett, som löper igenom hela den högra dörrens längd och fälls in i skåpet upptill och nertill när dörren är låst. Dörrarna har försänkta gångjärn av mässing, tre på varje dörr.
Ursprungligen har skåpet haft svarvade ben av ek, 277 mm höga, varav ett framben saknas. De främre benen skiljer sig från de bakre genom att de har en rundad sockel som ska följa skåpets nedre framsida.
I skåpets botten på insidan finns en utskuren rektangel med två hål där något varit fastskruvat.
Det finns även en hel del fasade hål i bakstycket för försänkta skruvar, antagligen för fastsättning i vägg.
Skåpet har fyra hyllplan av furu som vilar på bärande konsoler fastsatta i sidoväggarna. Dessa ser ut att vara sekundära eftersom arbetet är mycket enklare utfört.
Påklistrade lappar i skåpets vänstra sida med siffrorna 1-3 skvallrar om sekundär användning. På lapp 2 står det Motorlok, på lapp 3 Elektrolok. Inne i skåpets tak på den främre kanten sitter fyra mässingskrokar för kläder. Troligen har skåpet använts som garderob vid något tillfälle.
Historik: Det som ursprungligen var två skåp stod deponerade i olika SJ-tjänstemäns rum på Västgötabanans stationshus i Göteborg under flera år. Det ena återlämnades till museet 2014, medan det andra är försvunnet sedan länge.
Skåpet ska enligt uppgift komma från Drottning Sofias vagn.
Den vagn med samma namn som finns i Sveriges Järnvägsmuseums samlingar kom till 1891-92 då en tidigare sovvagn och salongsvagn byggdes ihop med ett nytt mittparti. De två ursprungsvagnarna tillverkades i Tyskland 1874, och vid sammanbyggningen behölls det mesta av inredningen. Däremot byttes klädseln i väggar och tak delvis ut mot ny samtidigt som inredningen genomgick en fullständig restaurering.
Efter drottning Sofias död 1913 behölls vagnen som kunglig vagn fram till 1927 då den togs över av museet. Den har aldrig renoverats, utan är enligt uppgift i det skick som den var när den togs ur trafik.
Ifall det stämmer att de två skåpen kom från drottning Sofias vagn måste det vara från någon av de två ursprungsvagnarna, eller någon annan vagn som har använts av drottning Sofia. Den vagn som finns i dag har ingen plats till skåpen, och det fattas heller inga möbler i den. Ej heller finns skåpen markerade på den ritning som fins av den befintliga vagnen.
Anmärkning: Ett nytt framben, Jvm 15072:5 har tillverkats av muséets finsnickare Stefan Carlsson som en kopia på det som saknas.