History
-
-
Fjärrblockeringscentralen i Kiruna var Sveriges andra fjärrblockeringscentral. Den första byggdes i Ånge 1955 och styrde sträckan Ånge-Bräcke. Nästa fjärrblockeringscentral som byggdes var i stort sett av samma typ, men betydligt större. Den låg i Kiruna, styrde Malmbanan från Kiruna till Riksgränsen och togs i bruk något år senare. Med tiden kom denna att omfatta även sträckan Kiruna-Gällivare med bibanan Råtsi-Svappavara. På den norska sidan finns stationerna mellan Björnfell och Narvik med, men de sköttes normalt inte från Kiruna.
Kiruna fjärrblockeringscentral är Sveriges första större anläggning för fjärrstyrning av bangårdar och linjer mellan åren 1958-2000. Uttrycket fjärrblockering (fjb) härleds från de två begreppen fjärrstyrning och linjeblockering.
Med linjeblockering avses tekniska anordningar för reglering av tågföljden på en linjesträcka. Denna indelas i en eller flera blocksträckor beroende på avståndet mellan stationerna. Varje blocksträcka innehåller en eller flera spårledningar.
Inkörningen på en blocksträcka regleras i båda körriktningarna av blocksignaler. Detta sker helt automatiskt. Blocksignalerna är ställda i beroende av spårledningarna. Körsignal i en blocksignal fordrar att framförvarande blocksträcka är fri från fordon och att blocksignalen för den motsatta körriktningen visar stopp.
Fjärrstyrning innebär att växlar och signaler på en längre järnvägssträcka manövreras från en central plats (fjb-central) Tågens gång regleras enbart genom de besked signalerna ger. Från centralen kan alla tågrörelser överblickas och ändringar i tidtabellen kan göras utan skriftliga order. Därmed erhålles en starkt förbättrad tågföring. Stationerna kan göras obemannade, vilket ger betydande rationaliseringsvinster.
Varje station är utrustad med en fullständig signalsäkerhetsanläggning. Manövrerna till och indikeringarna från de fjärrstyrda stationerna sker genom elektriska impulser, som påverkar reläer. För impulsöverföringen användes Banverkets telefonkablar, som följer banan. Manövrerna utföres med en eller flera tastaturer (knappsatser). Indikeringarna visas på en panel.
En felaktig manöver kan ej orsaka någon säkerhetsrisk, då tågsäkerheten helt ligger i de lokala ställverken. Ej heller kan en skada eller ett brott på kabeln för impulsöverföringen förorsaka risker för tågsökerheten.
Från Kiruna fjärrstyrdes 12 signalsäkerhetsanläggningar i riktning mot Narvik och 10 mot Gällivare.
Fjb-centralen i Kiruna var inrymd i en särskild byggnad där även lokalställverket för Kiruna Central fanns. Fjb-centralen var i full drift till 1999 då den ersattes av den nya datorbaserade fjb-tågledningscentralen i Boden. Men, Kiruna-anläggningen fick vara kvar fullt inkopplad ytterligare ett år som en säkerhetsåtgärd. Dock behövde en aldrig tas i drift.
Funktion: Att manövrera fjärrstyrda stationer för att fjärrstyra växlar och signaler på en längre sträcka.
Samhör med: Jvm 20215-20218, 20236
-
Produktion
- Tillverkare Ericsson, LM
-
Användning - 1958 — 2000
- Ägare av original, ort Sverige Lappland Norrbotten Kiruna Kiruna
-
Classification
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- Identifier Jvm20214-1
- Part of collection Järnvägsmuseets föremål
- Owner of collection JÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- Institution Järnvägsmuseet
- Date published June 21, 2018
- Date updated December 12, 2023
- DIMU-CODE 021027852569
- UUID 5a044abe-ddde-4bd0-869e-07dbf68c2cd3
- Tags