100
Skylt till omformarevagn. Rektangulär skylt med rundade hörn och svart skrovlig bakgrund med utstående och omålad text och ram. Text på skylten: "ASEA OMFORMAREVAGN N. 2 MEKANISK DEL 18,5 TON ELEKTRISK DEL 66,3 TON TILLVERKAD ÅR 1934". Skylten har hål i hörnen för montering. Historik: Omformarstationen Den matande strömmen från kraftverket har en frekvens på 50 Hertz (Hz). Detta innebär att strömmen byter riktning 50 gånger i sekunden från plus (+) till minus (-). På 1920-talet när man började att elektrifiera järnvägen, fanns det inga elektriska tågmotorer som kunde köras på 50 Hz ström. De krävde en betydligt lägre frekvens. Därför byggdes omformarstationer längs järnvägen för att omforma strömmen till lägre frekvens. Dessa stationer placerades med cirka tio mils mellanrum. I omformarstationerna installerades roterande omformare som sänkte frekvensen på den inmatade strömmen till 16 2/3 Hz innan den matades ut på järnvägslinjerna. Frekvensen 16 2/3 Hz används än idag (år 1998) på de svenska järnvägarna, liksom även i Norge, Tyskland, Österrike och Schweiz. I moderna omformarstationer omvandlas frekvensen av statiska omriktare. En sådan består av kraftelektronikkomponenter - och inga rörliga delar.
Photo: Järnvägsmuseet
Accept license and download photo