History
-
Reaktionstestapparaten användes för att testa reaktionsförmåga hos bl.a. blivande lokförare vid exempelvis nyanställning. Reaktionstestapparaten kom till Järnvägsmuseet genom Banskolans historiska avdelning. Den kan ha använts på Centralförvaltningen innan dess. Apparaten startas genom att den vrides upp med handtaget på morseapparaten och sedan startas med hjälp av spaken mellan handtaget och ringklockan.
Vid en annan påträffad reaktionstestapparat i Järnvägsmuseet fanns en fraktsedel för Tjänste Ilgods med texten "Sändes till Dbr". Dbr var drifttjänstbyrån vid SJ.
I artikeln "Från spett och spade till datoriserade maskiner" i Spår 2009 berättar Rune Pettersson om när han genomgick läkarundersökning, färgprov och ett "psykologiskt prov" innan han blev antagen som banvaktsaspirant den 1 januari 1944. "I en liten låda med tittglugg och ett par tangenter för kör och stopp visades en film som om man körde ett lok. Olika hinder eller körsignaler uppenbarade sig som man skulle reagera på med kör- eller stoppknapparna. Ett skriftligt prov ingick även med några frågor och olila kombinationer."
I artikeln "Tankegången prövas hos S.J.-män. Psykotekniska prov på olika platser." i Svenska Dagbladet 15 maj 1935 berättas om att stationskarlar, banvakter och blivande maskinbiträden testas. Psykotekniska prov eller intellegensprov som de också kallar dem, har betydelse både vid nyrekrytering och för dem som önskar avancera till fast anställda. Professor Rudolf Anderberg i Uppsala hade bedrivit denna form av tester sedan ett par år och premiären skedde med rekryter vid flottan. Reaktionsproven utfördes tillsammans med skriftliga frågor. Syftet var att ge "en bild av 'kandidaternas' förmåga till klar tankegång." Skol- och anställningsbetyg hjälpte också till att ge en bra bild av den prövades förmåga och egenskaper.
Användning: 1930 - 1950 (Omnämnd i artikel 1935 samt beskrivet i artikel i Spår 2009 att den användes 1944.)
Ungefärlig användningstid. Kan ha varit mycket längre.
Relation
Classification
References
-
- LitteraturreferenserPettersson, R (2009), Från spett och spade till datoriserade maskiner. Spår 2009 Årsbok utgiven av Sveriges Järnvägsmuseum och Järnvägsmusei Vänner, s 127
- ArkivreferenserArtikel i Svenska Dagbladet 1935-05-15
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierJvm20596-1
- Part of collectionJärnvägsmuseets föremål
- Owner of collectionJÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- InstitutionJärnvägsmuseet
- Date publishedJune 21, 2018
- Date updatedApril 11, 2024
- DIMU-CODE021027853335
- UUIDd3827e75-f4cb-4470-be00-c325b7dcc3ca
- Tags