1
2
100
"Klocka" (:1) för sändning av signal mot färja via sändare med morsesignal. På själva urtavlan står det "PINTSCH BERLIN Type UF. Nr. 85". Den större urtavlan har inga siffror, endast streck. Där det vanligtvis brukar vara streck för minuter är två fält målade och sedan fyra stycken blanka. Mellan de blanka partierna är det tre röda, två blå, tre röda och två blå. Den mindre urtavlan har siffrorna "15", "30", "45" och "60" markerade. Det är rödmarkerat "två minuter i hel timme" till "17 minuter i hel timme". Framsidan av klockan består av en lucka som är fastsatt med gångjärn på vänster sida. På höger sida finns ett lås bakom luckan som går att öppna med hjälp av en liten nyckel (Jvm 21537:2). Upptill på luckan finns två stycken reglage "Ablaufen" och "Stopp" som går att vrida med samma nyckel. Nedanför urtavlan finns en spak som går att ställa mellan "Auf" och "zug". På baksidan finns också en lucka som går att öppna på samma sätt. Det finns även en större nyckel för uppvridning av klockans urverk (Jvm 21537:2).
Photo: Järnvägsmuseet
"Klocka" (:1) för sändning av signal mot färja via sändare med morsesignal. På själva urtavlan står det "PINTSCH BERLIN Type UF. Nr. 85". Den större urtavlan har inga siffror, endast streck. Där det vanligtvis brukar vara streck för minuter är två fält målade och sedan fyra stycken blanka. Mellan de blanka partierna är det tre röda, två blå, tre röda och två blå. Den mindre urtavlan har siffrorna "15", "30", "45" och "60" markerade. Det är rödmarkerat "två minuter i hel timme" till "17 minuter i hel timme". Framsidan av klockan består av en lucka som är fastsatt med gångjärn på vänster sida. På höger sida finns ett lås bakom luckan som går att öppna med hjälp av en liten nyckel (Jvm 21537:2). Upptill på luckan finns två stycken reglage "Ablaufen" och "Stopp" som går att vrida med samma nyckel. Nedanför urtavlan finns en spak som går att ställa mellan "Auf" och "zug". På baksidan finns också en lucka som går att öppna på samma sätt. Det finns även en större nyckel för uppvridning av klockans urverk (Jvm 21537:2).
Photo: Järnvägsmuseet
Accept license and download photo