History
-
-
Personvagn för tredje klass (= andra klass fr.o.m. 1956)
SJ Co8d (1936-54)
SJ Co8ca nr 3137 (1954-56)
SJ Bo8ca (1956-70)
B8S (1970-1971)
B8 (1971-1986)
Slopning 1986
Finspongs Museijärnvägar B8 (1986-97)
Orsa Herjeådalens Järnvägsförening B8 (1997-2001)
Helmstein & Runberger, SJ personvagnar av 1930-talsmodell, Stockholms modelljärnvägsklubb, Stockholm 2004, s 146.
1956, Nytt littera: Bo8d, i samband med ny klassindelning (Reuterdahl, 2004)
Tillverkade: 38 (totalt 166 i stål varav de flesta i helsvetsad korg, Co8f)
Bevarade: 11 (Reuterdahl, 2004)
Högsta tillåtna hastighet: 130 km/h
Personvagnen Co8d 3137 byggdes år 1936 vid AB Svenska Maskinverken i Södertälje på uppdrag av SJ. Den byggdes som en tredjeklass sittvagn med 86 sittplatser fördelade på en dubbelkupé i ena änden, två salonger i mitten och ytterligare tre kupéer i den andra änden. Den här typen av stålvagnar var den vanligaste tredjeklass sittvagnen i dagsnälltåg från 1930-talet och flera decennier framåt. I nitad eller svetsad stålkonstruktion är detta Sveriges största vagnserie någonsin. Den byggde också på en föregångare med trästomme. I de typiska dagtågen ingick i allmänhet flera vagnar av denna typ, kompletterade med en ren kupévagn och en eller ett par andraklassvagnar där den ena kunde användas för första klass. Vagnstypen har gått i trafik i hela landet fram till 1980-talets slut.
Vagnen har genomgått mycket få ändringar sedan den byggdes. 1954 byggdes den om genom att den yttre av de tre kupéerna i ena änden utrustades som baskupé för ambulerande tågservering, och vagnen fick då littera Co8ca. Vagnen var en 3-klassvagn fram till 1956, sedan klassades den upp till 2-klass i samband med klassreformen då tredjeklass togs bort. Co8-vagnarna fick då helt enkelt ny beteckning Bo8. Inredningen är idag lite ovanlig eftersom detta är en av de få vagnar som inte fick nackstöd inbyggt på 1960-talet. 1970 ändrades litteran till B8S och då fick vagnen även gummivulstbälgar, från 1971 var vagnens littera B8 (Helmstein & Runberger 2004, s. 146). År 1986 slopades vagnen och såldes till Finspångs museijärnvägar. År 1997 såldes vagnen till Orsa Herjeådalens Jernvägsförening. Järnvägsmuseet fick ta över vagnen 2001 och från 2002 påbörjades restaureringen inom det så kallade Stålvagnsprojektet. Etapp 1 pågick mellan 2002-2003 och etapp 2 mellan 2010-2011. Vagnen är totalrenoverad, och togs i bruk i museitrafik 2011. Vagnen går som vagn nr 4 i Järnvägsmuseets "Årgångståget". Vagnen ger en mycket bra bild av resandet i tredje klass under 1930-40 och -50-talen.
Se även bifogad restaureringsrapport.
-
Produktion - 1936 (Bevarandeplan för järnvägsfordon, Sveriges Järnvägsmuseum, red Robert Sjöö, 2004 )
1937 i annan källa - Tillverkare AB Svenska Maskinverken
- Tillverkningsort Sverige Södermanland Stockholm Södertälje Södertälje
-
Användning - 1936 — 1986 (Sjöö, Robert, Bevarandeplan stålvagnar utkast 2014-12-10 t.o.m. 1987 enligt annan källa)
- Brukare Statens Järnvägar
-
Ägande - 1986 — 1997 (Sjöö, Robert, Bevarandeplan stålvagnar utkast 2014-12-10)
Finspångs Järnvägsmuseum - Tidigare ägare Finspongs museijärnvägar
-
Ägande - 1997 — 2001 (Sjöö, Robert, Bevarandeplan stålvagnar utkast 2014-12-10)
- Tidigare ägare Orsa Herjeådalens Järnvägsmuseiförening
-
Classification
References
-
- Litteraturreferenser Sjöö, Robert. Järnvägsmuseets stjärnor - små berättelser om våra lok och vagnar. Järnvägsmuseet Gävle: Statens maritima museer, 2018. S 194.
- Litteraturreferenser Reuterdahl, H (2004). Kupé och salongsvagn för andra klass, ursprungligen tredje klass, SJ B8, f.d. Co8d, nr 3137 och 3174. Sjöö, R (red.) Bevarandeplan för järnvägsfordon. Gävle: Sveriges Järnvägsmuseum, s 167.
- Litteraturreferenser Helmstein, Hans & Runberger, Svante, SJ personvagnar av 1930-talsmodell, Stockholms modelljärnvägsklubb, Stockholm, 2004. S 99-101.
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- Identifier Jvm21747
- Part of collection Järnvägsmuseets föremål
- Owner of collection JÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- Institution Järnvägsmuseet
- Date published June 21, 2018
- Date updated December 12, 2023
- DIMU-CODE 021027854182
- UUID 557f215f-df2c-427e-9fbc-89aac5a04db5
- Tags