1
2
100
Brun Edmonsonsk biljett av kartong med texten: "Tfv. G.-D.-G. BJ Tur och retur TÖSSE - ÅMÅL 3:e kl. Kr. 0.60 Gäller 10 dagar, avstämplingsdagen inräknad. Biljettens giltighetstid utlöper kl. 24 sista giltighetstiden". Biljetten har datumet "18.8.1937" präglat längst upp. På nedre delen finns en cirkel med bokstaven "R" och en annan cirkel med bokstaven "T", ovanför bokstaven är ett hål efter biljettång. När biljettången används för att göra hål så blev biljetten också präglad "B.J. 41" på baksidan. Längst ner står biljettnumret "7886". Historik: Vissa biljettänger gjorde inte enbart hål i biljetten utan de märkte dem med bolagets initialer och ett nummer som var personligt för användaren. Trafikförvaltningen Göteborg-Dalarne-Gävle, Tfv GDG bestod av bolagen Bergslagernas Järnvägar, BJ, Gävle-Dala Järnväg, GDJ och Södra Dalarnes Järnväg, SDJ. De bildades 1909 tillsammans med Stockholm-Västerås-Bergslagens Järnvägar, SWB och hette fram till 1918 Tfv Göteborg-Stockholm-Gävle, Tfv GSG. Efter 1918 så lämnade SWB den gemensamma trafikförvaltningen och de kvarvarande bolagen bildade Tfv GDG 1919. De blev sedan uppköpt av Statens Järnvägar, SJ 1947.
Photo: Järnvägsmuseet
Brun Edmonsonsk biljett av kartong med texten: "Tfv. G.-D.-G. BJ Tur och retur TÖSSE - ÅMÅL 3:e kl. Kr. 0.60 Gäller 10 dagar, avstämplingsdagen inräknad. Biljettens giltighetstid utlöper kl. 24 sista giltighetstiden". Biljetten har datumet "18.8.1937" präglat längst upp. På nedre delen finns en cirkel med bokstaven "R" och en annan cirkel med bokstaven "T", ovanför bokstaven är ett hål efter biljettång. När biljettången används för att göra hål så blev biljetten också präglad "B.J. 41" på baksidan. Längst ner står biljettnumret "7886". Historik: Vissa biljettänger gjorde inte enbart hål i biljetten utan de märkte dem med bolagets initialer och ett nummer som var personligt för användaren. Trafikförvaltningen Göteborg-Dalarne-Gävle, Tfv GDG bestod av bolagen Bergslagernas Järnvägar, BJ, Gävle-Dala Järnväg, GDJ och Södra Dalarnes Järnväg, SDJ. De bildades 1909 tillsammans med Stockholm-Västerås-Bergslagens Järnvägar, SWB och hette fram till 1918 Tfv Göteborg-Stockholm-Gävle, Tfv GSG. Efter 1918 så lämnade SWB den gemensamma trafikförvaltningen och de kvarvarande bolagen bildade Tfv GDG 1919. De blev sedan uppköpt av Statens Järnvägar, SJ 1947.
Photo: Järnvägsmuseet
Accept license and download photo