History
-
-
Rangerställverket kommer från Ånge. Rangering innebär växlingsarbete vid sammansättning av vagnar till tåg- eller vid isärtagning av tåg. Det första rangerställverket byggdes i Ånge.
Växlingsarbetet på större bangårdar har rationaliserats genom automatiska rangeranläggningar. Från en s.k. växlingsrygg, d.v.s. en mindre backe, låter man vagnarna en efter en rulla ned mot en eller flera spårgrupper.
Med hjälp av snabbgående växlar manövrerade från ställverket i manövertornet dirigeras vagnarna in på sitt rätta spår.
För att vagnarna skall gå in på uppställningsspåren med rätt hastighet bromsas de- olika hårt, beroende på ingångshastighet, tyngd, vindförhållanden m.m. Fram till 1984 användes i Ånge s.k. balkbromsar, där hjulens flänsar klämdes med kraftiga balkar längs spåret. Rangerställverket i Ånge byggdes i olika etapper. Den första togs i bruk 1955. Elektriska växlar användes fram till 1984, då de ersattes med snabbgående tryckluftdrivna växlar. Balkbromsarna manövrerades hydrauliskt från ställverket i manövertornet varifrån man hade god sikt över bangården. De ersattes senare med s.k. spiralbromsar, som består av en trumma med roterande flänsar i spiral.
-
Produktion - 1955 (Efter 1955)
-
Classification
License information
-
License
Attribution (CC BY)
Metadata
- Identifier Jvm50482
- Part of collection Järnvägsmuseets föremål
- Owner of collection JÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- Institution Järnvägsmuseet
- Date published June 21, 2018
- Date updated February 26, 2022
- DIMU-CODE 021027855509
- UUID 673A3A44-F17B-4947-818E-2155BB6EF7C3
- Tags