History
-
1949-06-02
I Östersjön vid Gåsfesten, 10 km S Ronneby.
Haveriet inträffade under dykövning mot F 17 bombmål från 1600 m höjd ned till 1000 m. Härvid kolliderade under dykning på ca. 1500 m höjd två flygplan, 18335 och 18299 som ingick i rote och totalhavererade. Kollisionen inträffade ca 3,5 km i bäring 230 grader från F 17 mätstation nr 1 vid Gökalv. Övningen ingick i den 14 dagar tidigare påbörjade GFSU:2-utbildningen. Dykövningarna skulle utföras med 1600 m ingångshöjd och 1000 m utgångshöjd med rakt N anfallsriktning. Ff hade utfört sju dykningar, när fpl 18299 påbörjade övningen störtade fpl 18335 i havet, varvid besättningen - ff och fsig - omkom.
Efter en vecka hittades fpl på 18 m vattendjup, 30 m VSV pricken Stånakullen. Fpl låg därvid i ryggläge med flygkroppen bruten mellan förarrum och bombrum. Bakre delen av flygkroppen med stjärtstyrverket saknades helt och kunde ej återfinnas. Ff återfanns i förarrummet, fortfarande fastspänd vid förarstolen. Fsig hade försökt lämna fpl och återfanns med uppblåst flytväst i en vik vid Vieryd, 5 km från fpl nedslagsplats.
Orsaken till haveriet har varit en kollision under dykövning mot F 17 bombmål. Ff hade just utfört sin sjunde dykövning och har flugit på S kurs V om målet, troligtvis på anbefalld ingångshöjd för dykningarna och i planflykt, när fpl 18299 igångsatt sin första dykning. Divch, som befann sig vid målet, hade per radio meddelat fpl 18299, att det var klart för dykning. Besättningen i fpl 18335 har ej - i varje fall ej i tid - uppmärksammat fpl 18299, som närmat sig från oväntat håll, detta särskilt om besättningen i fpl 18335 hört meddelandet från fpl 18299 om dykningens igångsättande, i vilket fall besättningen i fpl 18335 haft all anledning att koncentrera uppmärksamheten utåt vänster. Ff har fått ringa flygträning under vinterhalvåret, eftersom ff varit elev vid FL. Detta kan ha bidragit till haveriet genom att ff pga bristande flygträning varit så upptagen av fpl manövrering och av olika åtgärder i fpl före dykning, att ff ej kunnat ägna mötande flygplan erforderlig uppmärksamhet.
(Radioförhållandena i fpl 18 kommer förbättras genom pågående utrustning med Flugradio Fr VII, vilken vid F 17 skall vara genomförd under vinterhalvåret 1949/1950).
License information
Metadata
- IdentifierGFM.002293
- Part of collectionGotlands Försvarsmuseum
- Owner of collectionGotlands Försvarsmuseum
- InstitutionGotlands Försvarsmuseum
- Date publishedSeptember 11, 2018
- Date updatedMay 11, 2020
- DIMU-CODE021027911466
- UUIDcc1784e3-efa3-475a-9822-38b63df2515a
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».