History
-
Användes för att komprimera ballasten mot sliprarna.
När järnvägsspåret är nylagt måste man fylla och packa sand, grus eller makadam under sliprarna för att få det att ligga stabilt.
Efter en tid har ballasten vibrerats ner av alla tåg som passerat. Då måste spåret lyftas med domkraft (ofta kallad "groda" eller "tita") och stoppas på nytt.
Det här arbetet urfördes in på 40-talet av arbetslag med spadar. När spårstoppmaskinen kom 1946, ersatte den sexton banarbetare. Dessutom gjorde den jobbet betydligt snabbare och med större precision. Men maskinoperatörens arbetsmiljö kan inte ha varit den bästa. Skylten "Risk för bullerskada. Använd hörselskydd" var säkert motiverad.
Denna maskin är tillverkad av Matisa i Schweiz 1952. Den användes in på 1970-talet varefter den ställdes undan som museiföremål. Maskinen kom till Banverkets museum från Östra Skånes Järnvägar, Kristianstad.
Modell/Fabrikat/typ: 1408, Nr 50
Produktion: 1952
- TillverkareMatisa Materiel Industriel S.A.
- TillverkningsortSchweiz Lausanne
Användning: 1952 - 1970 (Efter 1952, 1970-Tal)
- BrukareStatens Järnvägar
Classification
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierJvm10281-1
- Part of collectionJärnvägsmuseets föremål
- Owner of collectionJÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- InstitutionJärnvägsmuseet
- Date publishedNovember 30, 2018
- Date updatedDecember 12, 2023
- DIMU-CODE021027983918
- UUIDa4000e4d-5f0e-47bb-a844-3e70515b2b08
- Tags