100
Cylinderformad hink av mässing på tre ben av bockad metall. En pump av metallrör sitter med beslag på hinkens insida. Från pumpen går en slang (som idag har gått av och ligger lös) av gummiliknande textilklätt material. Då brandhinken ska användas drar man i pumpens handtag (som idag saknas) och på så sätt sätter igång pumpen som pumpar upp vatten till slangen som man riktar mot den eld som ska släckas. Brandhinken har ett vanligt hinkhandtag av metall och trähandtag. På framsidan sitter en färgglad etikett med tryckta bokstäver som anger tillverkare: "Aktiebolaget S. Henrikssons sprutfabrik och mekaniska verkstad Stockholm". På utsidan målat med gula bokstäver: "U.G.J Gl. Uppsala". (= Uppsala-Gävle Järnväg Gamla Uppsala). Uppsala-Gävle Järnväg. Järnvägslinjen mellan dessa städer öppnades för trafik 1874 av ett privat bolag. Den förstatligades och införlivades med SJ 1933 och elektrifierades 1937. Sedan 1990 räknas den som en del av Ostkustbanan. Ostkustbanan (OKB) var ursprungligen järnvägssträckan mellan Gävle i söder och Härnösand i norr. Denna del invigdes 31 oktober 1927 som privatbana då det första tåget, bestående av två A-lok och flertalet grönmålade OKB-vagnar, avgick från Härnösands station. Numera inkluderar Ostkustbanan delar av de traditionella Norra stambanan och Uppsala-Gävle Järnväg. Sträckningen mellan Sundsvall och Långsele via Härnösand heter idag Ådalsbanan. Från stationen i Gamla Uppsala.
Photo: Järnvägsmuseet
Accept license and download photo