History
-
-
Betongsegment från Hallandsåstunneln. Tunneln i Hallandsås är klädd i betong som bildar ett vattentätt rör, vilket kallas lining. Liningen består av betongsegment som monteras i ringar. En ring består av 8 betongsegment.
Betongsegmenten väger 12 ton och består i snitt av 4,7 kubikmeter betong och armering.
De gummilister som finns på betongsegmenten, samt själva segmenten är ålderstestade och ska hålla i 100-120 år.
Föremålet visades i den utställning om Hallandsåstunneln som funnits i Förslöv i 10 år och stängdes den 19 december 2015. Innan dess fanns utställningen i Båstad och under de åren som projektet har pågått har totalt 250 000 personer besökt utställningen.
De kurviga och branta spåret över Hallandsås invigdes 1885. Enkelspåret över Hallandsås var en flaskhals för tågtrafiken längs västkusten. Redan på tidigt 1900-tal väcktes drömmen om en tunnel. 1991 tog den svenska riksdagen beslut om att bygga Hallandsåstunneln. Tunnelbygget startade 1992. Fem år senare stoppades projektet på grund av miljöproblem. En tredjedel av tunneln var då byggd. 2003 återupptogs tunnelbygget. Hallandsåstunneln består av två parallella enkelspårstunnlar på 8,7 kilometer och är en del av Västkustbanan mellan Göteborg och Lund. Med en järnvägstunnel ökar kapaciteten för både person- och godstrafiken. Trafikstart för ordinarie tågtrafik var den 13 december 2015.
Samhör med: Jvm 20978, 20986, 20987
-
Produktion - 1992 — 2015 (Efter 1992, Före 2015)
-
Användning
-
Classification
-
- Banarbete (JVM Klassifikationer) JVM.K 01
- Materiel (JVM Klassifikationer - Banarbete) JVM.K 0102
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- Identifier Jvm20989
- Part of collection Järnvägsmuseets föremål
- Owner of collection JÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- Institution Järnvägsmuseet
- Date published November 30, 2018
- Date updated February 26, 2022
- DIMU-CODE 021027986605
- UUID aa89491a-d7ac-4d4b-a948-e33276cd56a7
- Tags