History
-
I fodralet förvarades signalflaggor, en röd, en grön samt en rad knalldosor. Fodralet sattes på cykeldressin och användes av banarbetare som inspekterade och arbetade längs spåret och som tog sig fram med cykeldressin.
Signalflaggornas funktion: Röd flagga = stanna tåget. Grön flagga = allt är väl. Ingen flagga medföljer detta fodral. Knalldosorna innehållande krut lades på spåret och small när ett tåg passerade, i syfte att göra föraren uppmärksam på att det fanns något att vara uppmärksam på längre fram på spåret.
Fodralet användes troligtvis på 1960-talet då den orange färgen introducerades i järnvägsvärlden. Knalldosor förbjöds/försvann vid slutet av 1960-talet.
Föremålet kom till museet tillsammans med en mängd andra föremål (Jvm 19935-19952) i samband med att Banverket Produktion lade ner sin verksamhet med ban- och spårunderhåll och tillsyn i Tranås. Verksamhetsområdet med tillhörande personalbyggnad, verkstad, förråd mm har funnits på platsen sedan många år, även innan Banverket tog över ansvaret för järnvägarna i Sverige, det vill säga då SJ fortfarande skötte ban- och spårskötsel. Anledningen till Banverkets Produktions nedläggning 2008, var att en annan entreprenör hade vunnit i upphandlingen om vem som ska sköta banan på denna järnvägssträckan. Banverket Produktion skulle således utrymma lokalerna innan årsskiftet 2008. I samband med det gjorde Järnvägsmuseet ett besök och samlade in föremål och arkivmaterial till museet. Föremålen representerar modernt järnvägsunderhåll.
Produktion: 1960 (1960-Tal)
Användning: 1959 - 1970 (Efter 1959, Före 1970)
- BrukareBanverket Produktion
- Ägare av original, ortSverige Småland Jönköping Tranås
Classification
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierJvm19945-1
- Part of collectionJärnvägsmuseets föremål
- Owner of collectionJÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- InstitutionJärnvägsmuseet
- Date publishedApril 4, 2019
- Date updatedDecember 12, 2023
- DIMU-CODE021028316871
- UUIDf2fe1618-ac54-49c7-9760-957c69efa5ab
- Tags