1
4
100
Detta är ett motorinstrument tillverkad av Sutton-Horsley Co. Ltd. i Kanada. "Detta är en Ingastemp. Den visar temperaturen på bränsle/luftblandningen som är på väg in i en flyg kolvmotor. Informationen användes av piloten för att bedöma risken för isbildning i förgasaren samt motorns effekt. När bränsle förgasas (övergår till gasform) åtgår värme vilket tas från den insugna luften. Om insugningsluften innehåller mycket vattenånga kan den kondenseras och vattnet frysa till i förgasaren vilket gör att motorn under sådana förhållanden kan stanna. För att förhindra detta förlopp sätter piloten på förvärmning av inloppsluften. Värme som tas från avgassystemet på motorn. Farligt område, hög fuktighet samt, en temperatur före förgasaren från +15 grader till -5grader. Värdena ovan kan variera för olika motortyper beroende var mätningen sker. Före förgasaren eller efter densamma. Vilken exakt flygplantyp instrumentet kommer ifrån vet jag inte. Verkar ha anknytning till Canada, kolvmotorflygplan och Krigsåren." [Citat och källa från mejlkonversation med Georg Kramer, Arlanda Samlingar]
Photo: Aeroseum
Detta är ett motorinstrument tillverkad av Sutton-Horsley Co. Ltd. i Kanada. "Detta är en Ingastemp. Den visar temperaturen på bränsle/luftblandningen som är på väg in i en flyg kolvmotor. Informationen användes av piloten för att bedöma risken för isbildning i förgasaren samt motorns effekt. När bränsle förgasas (övergår till gasform) åtgår värme vilket tas från den insugna luften. Om insugningsluften innehåller mycket vattenånga kan den kondenseras och vattnet frysa till i förgasaren vilket gör att motorn under sådana förhållanden kan stanna. För att förhindra detta förlopp sätter piloten på förvärmning av inloppsluften. Värme som tas från avgassystemet på motorn. Farligt område, hög fuktighet samt, en temperatur före förgasaren från +15 grader till -5grader. Värdena ovan kan variera för olika motortyper beroende var mätningen sker. Före förgasaren eller efter densamma. Vilken exakt flygplantyp instrumentet kommer ifrån vet jag inte. Verkar ha anknytning till Canada, kolvmotorflygplan och Krigsåren." [Citat och källa från mejlkonversation med Georg Kramer, Arlanda Samlingar]
Photo: Aeroseum
Detta är ett motorinstrument tillverkad av Sutton-Horsley Co. Ltd. i Kanada. "Detta är en Ingastemp. Den visar temperaturen på bränsle/luftblandningen som är på väg in i en flyg kolvmotor. Informationen användes av piloten för att bedöma risken för isbildning i förgasaren samt motorns effekt. När bränsle förgasas (övergår till gasform) åtgår värme vilket tas från den insugna luften. Om insugningsluften innehåller mycket vattenånga kan den kondenseras och vattnet frysa till i förgasaren vilket gör att motorn under sådana förhållanden kan stanna. För att förhindra detta förlopp sätter piloten på förvärmning av inloppsluften. Värme som tas från avgassystemet på motorn. Farligt område, hög fuktighet samt, en temperatur före förgasaren från +15 grader till -5grader. Värdena ovan kan variera för olika motortyper beroende var mätningen sker. Före förgasaren eller efter densamma. Vilken exakt flygplantyp instrumentet kommer ifrån vet jag inte. Verkar ha anknytning till Canada, kolvmotorflygplan och Krigsåren." [Citat och källa från mejlkonversation med Georg Kramer, Arlanda Samlingar]
Photo: Aeroseum
Detta är ett motorinstrument tillverkad av Sutton-Horsley Co. Ltd. i Kanada. "Detta är en Ingastemp. Den visar temperaturen på bränsle/luftblandningen som är på väg in i en flyg kolvmotor. Informationen användes av piloten för att bedöma risken för isbildning i förgasaren samt motorns effekt. När bränsle förgasas (övergår till gasform) åtgår värme vilket tas från den insugna luften. Om insugningsluften innehåller mycket vattenånga kan den kondenseras och vattnet frysa till i förgasaren vilket gör att motorn under sådana förhållanden kan stanna. För att förhindra detta förlopp sätter piloten på förvärmning av inloppsluften. Värme som tas från avgassystemet på motorn. Farligt område, hög fuktighet samt, en temperatur före förgasaren från +15 grader till -5grader. Värdena ovan kan variera för olika motortyper beroende var mätningen sker. Före förgasaren eller efter densamma. Vilken exakt flygplantyp instrumentet kommer ifrån vet jag inte. Verkar ha anknytning till Canada, kolvmotorflygplan och Krigsåren." [Citat och källa från mejlkonversation med Georg Kramer, Arlanda Samlingar]
Photo: Aeroseum
Accept license and download photo