A part of
History
-
Vagnen är tillverkad 1946 av amerikanska The Lionel Corporation och har modellnummer 2431. Den har ingen direkt förlaga i verkligheten utan har en mer generisk karaktär. Till skillnad från modell 2430 så har den en plattform med galler längst bak och bara en koppling då den är avsedd att placeras sist i tåget. Den har en elektromagnetisk koppling som aktiveras på specialskenor med extra strömräler (se Jvm 21790:13).
Vagnen ingår i en komplett modelljärnväg (Lionel No. 1400W) som givaren fick i gåva av sin far 1946. Den är enligt givaren troligen inköpt på leksaksavdelningen på Nordiska Kompaniet (NK) i Stockholm och har samtliga originalförpackningar bevarade. Det finns även en katalog över Lionels sortiment samt en instruktionsbok. Modelljärnvägen består utöver rälsskenor, växlar och strömförsörjning av ett ånglok med tillhörande tender och tre passagerarvagnar, två av typ "Pullman" och en "Observation car". Järnvägen är i skala O-27 som är en amerikansk variant på 0-skalan med samma spårvidd (32 mm) men skiljer sig i framförallt rälhöjd och kurvradie.
Produktion: 1946
- TillverkareLionelsäker
- TillverkningsortUSA New Yorksäker
Ägande: 1946 - 2011
- Tidigare ägareBäckman, Boelsäker
Classification
References
-
- BilagaInstructions for Operating Lionel Electro-Magnetic Couplers (1946) Bilaga till samlingen
- BilagaLionel "The Finest Model Electric Trains in the World!" (Produktkatalog 1946) Bilaga till samlingen
- BilagaInstructions For Assembling and Operating Lionel Trains (1946) Bilaga till samlingen
- ArkivreferenserTRV 2011/60195
License information
- License Attribution (CC BY)
- pictures license See separate license below the photo at the top of this page
Metadata
- IdentifierJvm21790-9-10
- Part of collectionJärnvägsmuseets föremål
- Owner of collectionJÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- InstitutionJärnvägsmuseet
- Date publishedApril 19, 2019
- Date updatedDecember 12, 2023
- DIMU-CODE021028326352
- UUIDeaac42e1-b28d-4560-8bfd-e62f184e6737
- Tags