History
-
Happy socks grundades 2008 av Mikael Söderlindh och Viktor Tell, med visionen att skapa färgglada strumpor och underkläder för dam och herr. År 2015 sålde Happy Socks i 70 länder, år 2019 i mer än 90 länder. Produkten ska sprida glädje och utmärkas av kvalité, hantverk och kreativitet.
Skissblock i tillhörande ask NM.2015:112-5 till strumpor NM.2015:112-4 med tre pennor NM-2015:112-7.
Föremålet tillhör en limited edition "The Art of Inspiration", med design Snoop Dogg. Ett samarbete med rapparen Snoop Dogg.
Cordozar Calvin Broadus, Jr. är en amerikansk musiker/rappare som går under artistnamnet Snoop Dogg. Han var som mest produktiv under 90-talet och början 2000-tal. Han har skapat musik tillsammans med legender som 2pac och Ice Cube. 2019 syns han i svensk reklam för betalningstjänsten Klarna, där han också samma år köpt in sig som minoritetsägare. Snoop Doggs signum är afganhundar.
Orden som står på strumporna (tillhörande asken), ”Gin” respektive ”Juice”, syftar på ”Gin & Juice” som är titeln på en låt från Snoop Doggs debutalbum från 1993. Mönstret av paisley är vanligt förekommande på bandana, en huvudsjal som under 80- och 90-talet bars av rappare och inom hiphop kulturen.
Bokstäverna ”CDXX” som står tryckt på framsidan av locket är romerska siffror för 420, som är en term relaterad till drogen cannabis. På grund av drogreferenserna väckte strumpkollektionen och den tillhörande reklamvideon debatt i media. Bland annat anmäldes reklamen till reklamombudsmannen.
Happy Socks ingår i Nordiska museets återkommande insamling och dokumentation av föremål från vinnande designer till Damernas Världs designpris Guldknappen. Happy Socks vann priset Guldknappen Accessoar år 2015.
Juryns motivering; ”En grå aprildag ville den kreativa duon göra något skoj. Att sprida färgglädje som affärsidé visade sig vara ett lyckokast. Genom rätt image, design och förpackning lyckades företaget bli världsledande inom sitt segment. I dag finns glada Happy Socks över hela världen, därför är Viktor Tell och Mikael Söderlindh värdiga vinnare av Damernas Värld Guldknappen Accessoar 2015.”
/Hanna Leijon 2019-02-15
Produktion: 2015
- Designer/FormgivareBroadus, Crodozar
- TillverkareHappy Socks ABsäker
Annat: 2015
- Historisk händelse, namn med anknytning till föremåletGuldknappensäker
- History
Designpriset Guldknappen instiftades 1981 av tidskriften Damernas Värld med målet att stödja och främja svenskt mode. Pristagaren väljs ut av en jury. Priset delas ut vid ett offentligt arrangemang med modevisning. Pristagaren presenteras med ett reportage i Damernas Värld. 2008-2009 förvärvade Nordiska museet en stor del av de tidigare vinnarkollektionerna och en överenskommelse gjordes med Damernas Värld om att de vinnande plaggen kommande år skänks till Nordiska museet.
/Sammanställt av Elin von Unge i samband med dokumentationen av Guldknappen 2008-2009, se arkivref.
- ProfessionDesignpris
- NationalitySverige
- DigitaltMuseumSearch in «Guldknappen»
- History
- Historisk händelse, namn med anknytning till föremåletDamernas Världsäker
- Historisk händelse, ort med anknytning till föremåletSverige Stockholm Stockholm Stockholmsäker
Accession: January 14, 2016 (Förvärvslista)
- Givare till museetHappy Socks AB
- Givare, ortSverige Stockholm Stockholm Stockholm
Relation
Classification
References
-
- LitteraturreferenserTidningen King, nr 12 2017. Sid 130-136 Om en av Happy Socks grundare Mikael Söderlind.
License information
Metadata
- IdentifierNM.0333847
- Part of collectionNordiska museets föremål
- Owner of collectionNordiska museet
- InstitutionNordiska museet
- Date publishedMay 17, 2019
- Date updatedMarch 28, 2024
- DIMU-CODE021028344092
- UUIDeb924717-27b7-40ee-a84c-4f27a2047c04
- Tags