1
3
100
Person och postvagn Köping-Hults Järnväg, KHJ CD nr 40. Förstaklassvagn som nedklassades till andra klass troligen på 1880-talet. Enkel tredjeklassinredning i två kupéer och en tredje inredd för postsortering 1895. Taket av linnedamast är det enda som finns kvar av den tidiga förstaklassinteriören. Väggar och bänkar målade med eklasyr. Vagnskorg helt i trä täckt av tjocka teakskivor indelade av ett listverk i regelbundna fält, varpå ett lackskikt är pålagt. Ny kupédörr, ny fernissa, och posthorn på postkupéerna utvändigt samt nytillverkning av bänksitsar i en av tredjeklasskupéerna, nya hyllor för postfack samt vissa målningsarbeten på 1930-talet. Vagnen är kulturhistoriskt mycket värdefull som den äldsta bevarade svenska personvagnen och dessutom som representant för den första stora privatbanan. Vagnens karaktär är utvändigt nära original och inredningen är välbevarad efter ombyggnaden 1895.
Photo: Järnvägsmuseet
Person och postvagn Köping-Hults Järnväg, KHJ CD nr 40. Förstaklassvagn som nedklassades till andra klass troligen på 1880-talet. Enkel tredjeklassinredning i två kupéer och en tredje inredd för postsortering 1895. Taket av linnedamast är det enda som finns kvar av den tidiga förstaklassinteriören. Väggar och bänkar målade med eklasyr. Vagnskorg helt i trä täckt av tjocka teakskivor indelade av ett listverk i regelbundna fält, varpå ett lackskikt är pålagt. Ny kupédörr, ny fernissa, och posthorn på postkupéerna utvändigt samt nytillverkning av bänksitsar i en av tredjeklasskupéerna, nya hyllor för postfack samt vissa målningsarbeten på 1930-talet. Vagnen är kulturhistoriskt mycket värdefull som den äldsta bevarade svenska personvagnen och dessutom som representant för den första stora privatbanan. Vagnens karaktär är utvändigt nära original och inredningen är välbevarad efter ombyggnaden 1895.
Photo: Järnvägsmuseet
Person och postvagn Köping-Hults Järnväg, KHJ CD nr 40. Förstaklassvagn som nedklassades till andra klass troligen på 1880-talet. Enkel tredjeklassinredning i två kupéer och en tredje inredd för postsortering 1895. Taket av linnedamast är det enda som finns kvar av den tidiga förstaklassinteriören. Väggar och bänkar målade med eklasyr. Vagnskorg helt i trä täckt av tjocka teakskivor indelade av ett listverk i regelbundna fält, varpå ett lackskikt är pålagt. Ny kupédörr, ny fernissa, och posthorn på postkupéerna utvändigt samt nytillverkning av bänksitsar i en av tredjeklasskupéerna, nya hyllor för postfack samt vissa målningsarbeten på 1930-talet. Vagnen är kulturhistoriskt mycket värdefull som den äldsta bevarade svenska personvagnen och dessutom som representant för den första stora privatbanan. Vagnens karaktär är utvändigt nära original och inredningen är välbevarad efter ombyggnaden 1895.
Photo: Järnvägsmuseet
Accept license and download photo