History
-
Tillverkare: Lauenstein, Hamburg, 1856
Vagn för första klass utan nr (1856-61)
2:a distriktets vagn A nr 103 (1861-76)
SJ A nr 103 (1876-88)
SJ B6a (1888-1908)
Tillverkade: 16
Bevarade: 1
Förstaklass vagn av SJs första typ. Vagnen ingick i invigningståget när stambanan mellan Göteborg och Jonsered öppnades 1856. Vagnen huserade några av invigningsdagens mest prominenta gäster till Jonsered fram och tillbaka. Sedan järnvägsbygget kommit igång även från Stockholm finns fordonsparken fördelad på tre linjer som blir till distrikt. Stockholm blev naturligtvis säte för det första distriktet där fordonen numrerades 1-100. Göteborg blir andra distriktets huvudort där nummerserien börjar på 101. Dit hörde denna vagn. Det tredje distriktet utgick från Malmö med vagnnumrering från 201.
1856 hade den blivande vagn 103 (den hade ännu inte fått sin identitet) grönlackerad plåt med förgylld randning och märkt med lilla riksvapnet och texten "1 Class" på dörrarna. Vagnen är avdelad i tre kupéer med ingångsdörr till varje kupé från respektive vagnssida. Två soffor för fyra sittplatser finns i varje kupé. Sofforna har rygg och säte med fjäderresårer och stoppning av tagel och träull och var ursprungligen klädda med grön plysch. Väggar och tak var klädda med ljus linnedamast (väv). Golvet var täckt med vaxduksmatta belagd med filt samt brysselmatta mellan sofforna. En rovoljelampa satt i varje kupé. Det fanns till och med uppvärmning. Vid uppehåll på station kunde upphettad sand fyllas på eller bytas ut i ett hålrum i kupédörrarna.
Nedklassad till andraklassvagn 1886, littera B, med ny soffklädsel i tigrerad, brun plysch och nya ytskikt (s.k. mokettklädsel). Klädseln är märkligt lik 1920-talets tredjeklasstyg. Under 1880-talet var sofforna i andraklassvagnar klädda med vad som kallades blått kläde. Vaxdukarna på tak och väggar, prickig på ljus botten respektive ett brunblommigt mönster är dock typiskt för just denna tid. Stearinbelysning och uppvärmning har tillkommit på 1870-talet.
Senare fick vagnen littera B6a. Vagnen slopades som sådan 1908.
En modell i skala 1:10 av vagnstypen finns också i samlingen (se Jvm10469-1).
Exteriört har vagnen en väl bevarad ursprungskaraktär. Viss "förbättringsmålning" på 1950-talet har medfört stilblandning i märkningen. Dekorlinjer saknas. Vagnen är exteriört konserverad 1999.
Produktion: 1856 (Bevarandeplan Personvagnar trä utkast 2014-03-20, Robert Sjöö)
- TillverkareLauenstein & Co
- TillverkningsortTyskland Hamburg
Användning: 1856 - 1908 (Bevarandeplan Personvagnar trä utkast 2014-03-20, Robert Sjöö)
- BrukareStatens Järnvägar
Relation
Classification
References
-
- LitteraturreferenserJärnvägsmuseets stjärnor - små berättelser om våra lok och vagnar, Robert Sjöö s 22-23
- LitteraturreferenserBevarandeplan för järnvägsfordon, Sveriges Järnvägsmuseum, red Robert Sjöö s 23
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierJvm00015
- Part of collectionJärnvägsmuseets föremål
- Owner of collectionJÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- InstitutionJärnvägsmuseet
- Date publishedJune 28, 2019
- Date updatedMarch 27, 2024
- DIMU-CODE021028367860
- UUID7d8d9432-2212-486f-b313-63307ddc1f74
- Tags