1
34
100
Andraklass sittvagn, SJ B1b nr 456, före detta Kunglig salongsvagn nr VIII. Personvagn av så kallad norrlandsmodell anpassad för kallare klimat med ingång via gaveldörrar och öppna ändplattformar. Korridor längs ena vagnssidan och skjutbara innerdörrar till de fyra kupéerna. Vagn 456 har omfattande ädelträarbeten och intarsior. Väggfälten i korridoren är nertill randiga i två olika träslag, och upptill indelade i fält av gyllene sockerlönn med så kallat fågelögonmönster, med lister och inramning av mörkare trä. Fälten är dekorerade med smalt streckade medaljonger inlagda med mörkt färgpigment. I korridoren ligger en hellång grå matta med mönster av gröna rankor som korsar varann i ett diamantmönster. Gardiner av numera beige tunnt ylletyg, mönstervävt med SJ:s initialer. De fyra kupéerna har tre fönster vardera, och är inredda med stoppade soffor avsedda för tre personer, parvis mot varandra. Sofforna, nedre halvan av fönsterväggen, samt insidan av skjutdörrarna är klädda med mörkblått kläde. Soffornas ryggkudde är nedfällbar och kan läggas ovanpå sittdynan så att varje soffa bildar en sovplats. Bakom ryggkudden är väggen klädd med madrassväv i linnedamast. Nackkudden med sina öronlappar är väggfast. Vid varje soffa på fönsterväggen sitter ett handtag för värmereglage. Ett saknas i en av kupéerna. Under mittfönstret i kupéerna har det suttit askkoppar med lock, men två saknas. De som finns kvar är av olika typ, en oval och en fyrkantig. Kupéerna har kassettak med mittfält av fågelögonlönn samt lister av mörkare trä som avdelar, samt taklampor för oljegas med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Varje lampa har nattskärmar av mörkblått kläde kantat med ljusare blå tät frans. I kupéerna ligger i dag mattor av betydligt yngre tillverkning. I varje kupé finns fyra bagagehyllor över sofforna med nät samt konsoler av mässing och blånerad metall, samt en oval spegel och en hylla för vattenkaraff motställda varann på vardera väggen. Karaffer och glas saknas i alla hyllor förutom en, där det sitter en karaff och glas av yngre typ. Dörrarna i varje ände av korridoren är dekorerade på samma sätt som resten av vagnen, och märkta med vagnens littera 456, troligen utfört i dekalkomani. I korridorerna finns även två element för ångvärme, med uppfällbara skyddslock som troligen är klädda med asbest på insidan. Vagnen är i dag rödmålad utvändigt sedan 1924, då denna nyans började användas på SJ:s alla personvagnar, oavsett klass. Troligen har den varit grönmålad tidigare.
Photo: Dunker, Mikael / Järnvägsmuseet
Andraklass sittvagn, SJ B1b nr 456, före detta Kunglig salongsvagn nr VIII. Personvagn av så kallad norrlandsmodell anpassad för kallare klimat med ingång via gaveldörrar och öppna ändplattformar. Korridor längs ena vagnssidan och skjutbara innerdörrar till de fyra kupéerna. Vagn 456 har omfattande ädelträarbeten och intarsior. Väggfälten i korridoren är nertill randiga i två olika träslag, och upptill indelade i fält av gyllene sockerlönn med så kallat fågelögonmönster, med lister och inramning av mörkare trä. Fälten är dekorerade med smalt streckade medaljonger inlagda med mörkt färgpigment. I korridoren ligger en hellång grå matta med mönster av gröna rankor som korsar varann i ett diamantmönster. Gardiner av numera beige tunnt ylletyg, mönstervävt med SJ:s initialer. De fyra kupéerna har tre fönster vardera, och är inredda med stoppade soffor avsedda för tre personer, parvis mot varandra. Sofforna, nedre halvan av fönsterväggen, samt insidan av skjutdörrarna är klädda med mörkblått kläde. Soffornas ryggkudde är nedfällbar och kan läggas ovanpå sittdynan så att varje soffa bildar en sovplats. Bakom ryggkudden är väggen klädd med madrassväv i linnedamast. Nackkudden med sina öronlappar är väggfast. Vid varje soffa på fönsterväggen sitter ett handtag för värmereglage. Ett saknas i en av kupéerna. Under mittfönstret i kupéerna har det suttit askkoppar med lock, men två saknas. De som finns kvar är av olika typ, en oval och en fyrkantig. Kupéerna har kassettak med mittfält av fågelögonlönn samt lister av mörkare trä som avdelar, samt taklampor för oljegas med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Varje lampa har nattskärmar av mörkblått kläde kantat med ljusare blå tät frans. I kupéerna ligger i dag mattor av betydligt yngre tillverkning. I varje kupé finns fyra bagagehyllor över sofforna med nät samt konsoler av mässing och blånerad metall, samt en oval spegel och en hylla för vattenkaraff motställda varann på vardera väggen. Karaffer och glas saknas i alla hyllor förutom en, där det sitter en karaff och glas av yngre typ. Dörrarna i varje ände av korridoren är dekorerade på samma sätt som resten av vagnen, och märkta med vagnens littera 456, troligen utfört i dekalkomani. I korridorerna finns även två element för ångvärme, med uppfällbara skyddslock som troligen är klädda med asbest på insidan. Vagnen är i dag rödmålad utvändigt sedan 1924, då denna nyans började användas på SJ:s alla personvagnar, oavsett klass. Troligen har den varit grönmålad tidigare.
Photo: Dunker, Mikael / Järnvägsmuseet
Andraklass sittvagn, SJ B1b nr 456, före detta Kunglig salongsvagn nr VIII. Personvagn av så kallad norrlandsmodell anpassad för kallare klimat med ingång via gaveldörrar och öppna ändplattformar. Korridor längs ena vagnssidan och skjutbara innerdörrar till de fyra kupéerna. Vagn 456 har omfattande ädelträarbeten och intarsior. Väggfälten i korridoren är nertill randiga i två olika träslag, och upptill indelade i fält av gyllene sockerlönn med så kallat fågelögonmönster, med lister och inramning av mörkare trä. Fälten är dekorerade med smalt streckade medaljonger inlagda med mörkt färgpigment. I korridoren ligger en hellång grå matta med mönster av gröna rankor som korsar varann i ett diamantmönster. Gardiner av numera beige tunnt ylletyg, mönstervävt med SJ:s initialer. De fyra kupéerna har tre fönster vardera, och är inredda med stoppade soffor avsedda för tre personer, parvis mot varandra. Sofforna, nedre halvan av fönsterväggen, samt insidan av skjutdörrarna är klädda med mörkblått kläde. Soffornas ryggkudde är nedfällbar och kan läggas ovanpå sittdynan så att varje soffa bildar en sovplats. Bakom ryggkudden är väggen klädd med madrassväv i linnedamast. Nackkudden med sina öronlappar är väggfast. Vid varje soffa på fönsterväggen sitter ett handtag för värmereglage. Ett saknas i en av kupéerna. Under mittfönstret i kupéerna har det suttit askkoppar med lock, men två saknas. De som finns kvar är av olika typ, en oval och en fyrkantig. Kupéerna har kassettak med mittfält av fågelögonlönn samt lister av mörkare trä som avdelar, samt taklampor för oljegas med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Varje lampa har nattskärmar av mörkblått kläde kantat med ljusare blå tät frans. I kupéerna ligger i dag mattor av betydligt yngre tillverkning. I varje kupé finns fyra bagagehyllor över sofforna med nät samt konsoler av mässing och blånerad metall, samt en oval spegel och en hylla för vattenkaraff motställda varann på vardera väggen. Karaffer och glas saknas i alla hyllor förutom en, där det sitter en karaff och glas av yngre typ. Dörrarna i varje ände av korridoren är dekorerade på samma sätt som resten av vagnen, och märkta med vagnens littera 456, troligen utfört i dekalkomani. I korridorerna finns även två element för ångvärme, med uppfällbara skyddslock som troligen är klädda med asbest på insidan. Vagnen är i dag rödmålad utvändigt sedan 1924, då denna nyans började användas på SJ:s alla personvagnar, oavsett klass. Troligen har den varit grönmålad tidigare.
Photo: Dunker, Mikael / Järnvägsmuseet
Andraklass sittvagn, SJ B1b nr 456, före detta Kunglig salongsvagn nr VIII. Personvagn av så kallad norrlandsmodell anpassad för kallare klimat med ingång via gaveldörrar och öppna ändplattformar. Korridor längs ena vagnssidan och skjutbara innerdörrar till de fyra kupéerna. Vagn 456 har omfattande ädelträarbeten och intarsior. Väggfälten i korridoren är nertill randiga i två olika träslag, och upptill indelade i fält av gyllene sockerlönn med så kallat fågelögonmönster, med lister och inramning av mörkare trä. Fälten är dekorerade med smalt streckade medaljonger inlagda med mörkt färgpigment. I korridoren ligger en hellång grå matta med mönster av gröna rankor som korsar varann i ett diamantmönster. Gardiner av numera beige tunnt ylletyg, mönstervävt med SJ:s initialer. De fyra kupéerna har tre fönster vardera, och är inredda med stoppade soffor avsedda för tre personer, parvis mot varandra. Sofforna, nedre halvan av fönsterväggen, samt insidan av skjutdörrarna är klädda med mörkblått kläde. Soffornas ryggkudde är nedfällbar och kan läggas ovanpå sittdynan så att varje soffa bildar en sovplats. Bakom ryggkudden är väggen klädd med madrassväv i linnedamast. Nackkudden med sina öronlappar är väggfast. Vid varje soffa på fönsterväggen sitter ett handtag för värmereglage. Ett saknas i en av kupéerna. Under mittfönstret i kupéerna har det suttit askkoppar med lock, men två saknas. De som finns kvar är av olika typ, en oval och en fyrkantig. Kupéerna har kassettak med mittfält av fågelögonlönn samt lister av mörkare trä som avdelar, samt taklampor för oljegas med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Varje lampa har nattskärmar av mörkblått kläde kantat med ljusare blå tät frans. I kupéerna ligger i dag mattor av betydligt yngre tillverkning. I varje kupé finns fyra bagagehyllor över sofforna med nät samt konsoler av mässing och blånerad metall, samt en oval spegel och en hylla för vattenkaraff motställda varann på vardera väggen. Karaffer och glas saknas i alla hyllor förutom en, där det sitter en karaff och glas av yngre typ. Dörrarna i varje ände av korridoren är dekorerade på samma sätt som resten av vagnen, och märkta med vagnens littera 456, troligen utfört i dekalkomani. I korridorerna finns även två element för ångvärme, med uppfällbara skyddslock som troligen är klädda med asbest på insidan. Vagnen är i dag rödmålad utvändigt sedan 1924, då denna nyans började användas på SJ:s alla personvagnar, oavsett klass. Troligen har den varit grönmålad tidigare.
Photo: Järnvägsmuseet
Andraklass sittvagn, SJ B1b nr 456, före detta Kunglig salongsvagn nr VIII. Personvagn av så kallad norrlandsmodell anpassad för kallare klimat med ingång via gaveldörrar och öppna ändplattformar. Korridor längs ena vagnssidan och skjutbara innerdörrar till de fyra kupéerna. Vagn 456 har omfattande ädelträarbeten och intarsior. Väggfälten i korridoren är nertill randiga i två olika träslag, och upptill indelade i fält av gyllene sockerlönn med så kallat fågelögonmönster, med lister och inramning av mörkare trä. Fälten är dekorerade med smalt streckade medaljonger inlagda med mörkt färgpigment. I korridoren ligger en hellång grå matta med mönster av gröna rankor som korsar varann i ett diamantmönster. Gardiner av numera beige tunnt ylletyg, mönstervävt med SJ:s initialer. De fyra kupéerna har tre fönster vardera, och är inredda med stoppade soffor avsedda för tre personer, parvis mot varandra. Sofforna, nedre halvan av fönsterväggen, samt insidan av skjutdörrarna är klädda med mörkblått kläde. Soffornas ryggkudde är nedfällbar och kan läggas ovanpå sittdynan så att varje soffa bildar en sovplats. Bakom ryggkudden är väggen klädd med madrassväv i linnedamast. Nackkudden med sina öronlappar är väggfast. Vid varje soffa på fönsterväggen sitter ett handtag för värmereglage. Ett saknas i en av kupéerna. Under mittfönstret i kupéerna har det suttit askkoppar med lock, men två saknas. De som finns kvar är av olika typ, en oval och en fyrkantig. Kupéerna har kassettak med mittfält av fågelögonlönn samt lister av mörkare trä som avdelar, samt taklampor för oljegas med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Varje lampa har nattskärmar av mörkblått kläde kantat med ljusare blå tät frans. I kupéerna ligger i dag mattor av betydligt yngre tillverkning. I varje kupé finns fyra bagagehyllor över sofforna med nät samt konsoler av mässing och blånerad metall, samt en oval spegel och en hylla för vattenkaraff motställda varann på vardera väggen. Karaffer och glas saknas i alla hyllor förutom en, där det sitter en karaff och glas av yngre typ. Dörrarna i varje ände av korridoren är dekorerade på samma sätt som resten av vagnen, och märkta med vagnens littera 456, troligen utfört i dekalkomani. I korridorerna finns även två element för ångvärme, med uppfällbara skyddslock som troligen är klädda med asbest på insidan. Vagnen är i dag rödmålad utvändigt sedan 1924, då denna nyans började användas på SJ:s alla personvagnar, oavsett klass. Troligen har den varit grönmålad tidigare.
Photo: Karlsson, Anneli / Järnvägsmuseet
Andraklass sittvagn, SJ B1b nr 456, före detta Kunglig salongsvagn nr VIII. Personvagn av så kallad norrlandsmodell anpassad för kallare klimat med ingång via gaveldörrar och öppna ändplattformar. Korridor längs ena vagnssidan och skjutbara innerdörrar till de fyra kupéerna. Vagn 456 har omfattande ädelträarbeten och intarsior. Väggfälten i korridoren är nertill randiga i två olika träslag, och upptill indelade i fält av gyllene sockerlönn med så kallat fågelögonmönster, med lister och inramning av mörkare trä. Fälten är dekorerade med smalt streckade medaljonger inlagda med mörkt färgpigment. I korridoren ligger en hellång grå matta med mönster av gröna rankor som korsar varann i ett diamantmönster. Gardiner av numera beige tunnt ylletyg, mönstervävt med SJ:s initialer. De fyra kupéerna har tre fönster vardera, och är inredda med stoppade soffor avsedda för tre personer, parvis mot varandra. Sofforna, nedre halvan av fönsterväggen, samt insidan av skjutdörrarna är klädda med mörkblått kläde. Soffornas ryggkudde är nedfällbar och kan läggas ovanpå sittdynan så att varje soffa bildar en sovplats. Bakom ryggkudden är väggen klädd med madrassväv i linnedamast. Nackkudden med sina öronlappar är väggfast. Vid varje soffa på fönsterväggen sitter ett handtag för värmereglage. Ett saknas i en av kupéerna. Under mittfönstret i kupéerna har det suttit askkoppar med lock, men två saknas. De som finns kvar är av olika typ, en oval och en fyrkantig. Kupéerna har kassettak med mittfält av fågelögonlönn samt lister av mörkare trä som avdelar, samt taklampor för oljegas med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Varje lampa har nattskärmar av mörkblått kläde kantat med ljusare blå tät frans. I kupéerna ligger i dag mattor av betydligt yngre tillverkning. I varje kupé finns fyra bagagehyllor över sofforna med nät samt konsoler av mässing och blånerad metall, samt en oval spegel och en hylla för vattenkaraff motställda varann på vardera väggen. Karaffer och glas saknas i alla hyllor förutom en, där det sitter en karaff och glas av yngre typ. Dörrarna i varje ände av korridoren är dekorerade på samma sätt som resten av vagnen, och märkta med vagnens littera 456, troligen utfört i dekalkomani. I korridorerna finns även två element för ångvärme, med uppfällbara skyddslock som troligen är klädda med asbest på insidan. Vagnen är i dag rödmålad utvändigt sedan 1924, då denna nyans började användas på SJ:s alla personvagnar, oavsett klass. Troligen har den varit grönmålad tidigare.
Photo: Karlsson, Anneli / Järnvägsmuseet
Andraklass sittvagn, SJ B1b nr 456, före detta Kunglig salongsvagn nr VIII. Personvagn av så kallad norrlandsmodell anpassad för kallare klimat med ingång via gaveldörrar och öppna ändplattformar. Korridor längs ena vagnssidan och skjutbara innerdörrar till de fyra kupéerna. Vagn 456 har omfattande ädelträarbeten och intarsior. Väggfälten i korridoren är nertill randiga i två olika träslag, och upptill indelade i fält av gyllene sockerlönn med så kallat fågelögonmönster, med lister och inramning av mörkare trä. Fälten är dekorerade med smalt streckade medaljonger inlagda med mörkt färgpigment. I korridoren ligger en hellång grå matta med mönster av gröna rankor som korsar varann i ett diamantmönster. Gardiner av numera beige tunnt ylletyg, mönstervävt med SJ:s initialer. De fyra kupéerna har tre fönster vardera, och är inredda med stoppade soffor avsedda för tre personer, parvis mot varandra. Sofforna, nedre halvan av fönsterväggen, samt insidan av skjutdörrarna är klädda med mörkblått kläde. Soffornas ryggkudde är nedfällbar och kan läggas ovanpå sittdynan så att varje soffa bildar en sovplats. Bakom ryggkudden är väggen klädd med madrassväv i linnedamast. Nackkudden med sina öronlappar är väggfast. Vid varje soffa på fönsterväggen sitter ett handtag för värmereglage. Ett saknas i en av kupéerna. Under mittfönstret i kupéerna har det suttit askkoppar med lock, men två saknas. De som finns kvar är av olika typ, en oval och en fyrkantig. Kupéerna har kassettak med mittfält av fågelögonlönn samt lister av mörkare trä som avdelar, samt taklampor för oljegas med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Varje lampa har nattskärmar av mörkblått kläde kantat med ljusare blå tät frans. I kupéerna ligger i dag mattor av betydligt yngre tillverkning. I varje kupé finns fyra bagagehyllor över sofforna med nät samt konsoler av mässing och blånerad metall, samt en oval spegel och en hylla för vattenkaraff motställda varann på vardera väggen. Karaffer och glas saknas i alla hyllor förutom en, där det sitter en karaff och glas av yngre typ. Dörrarna i varje ände av korridoren är dekorerade på samma sätt som resten av vagnen, och märkta med vagnens littera 456, troligen utfört i dekalkomani. I korridorerna finns även två element för ångvärme, med uppfällbara skyddslock som troligen är klädda med asbest på insidan. Vagnen är i dag rödmålad utvändigt sedan 1924, då denna nyans började användas på SJ:s alla personvagnar, oavsett klass. Troligen har den varit grönmålad tidigare.
Photo: Karlsson, Anneli / Järnvägsmuseet
Andraklass sittvagn, SJ B1b nr 456, före detta Kunglig salongsvagn nr VIII. Personvagn av så kallad norrlandsmodell anpassad för kallare klimat med ingång via gaveldörrar och öppna ändplattformar. Korridor längs ena vagnssidan och skjutbara innerdörrar till de fyra kupéerna. Vagn 456 har omfattande ädelträarbeten och intarsior. Väggfälten i korridoren är nertill randiga i två olika träslag, och upptill indelade i fält av gyllene sockerlönn med så kallat fågelögonmönster, med lister och inramning av mörkare trä. Fälten är dekorerade med smalt streckade medaljonger inlagda med mörkt färgpigment. I korridoren ligger en hellång grå matta med mönster av gröna rankor som korsar varann i ett diamantmönster. Gardiner av numera beige tunnt ylletyg, mönstervävt med SJ:s initialer. De fyra kupéerna har tre fönster vardera, och är inredda med stoppade soffor avsedda för tre personer, parvis mot varandra. Sofforna, nedre halvan av fönsterväggen, samt insidan av skjutdörrarna är klädda med mörkblått kläde. Soffornas ryggkudde är nedfällbar och kan läggas ovanpå sittdynan så att varje soffa bildar en sovplats. Bakom ryggkudden är väggen klädd med madrassväv i linnedamast. Nackkudden med sina öronlappar är väggfast. Vid varje soffa på fönsterväggen sitter ett handtag för värmereglage. Ett saknas i en av kupéerna. Under mittfönstret i kupéerna har det suttit askkoppar med lock, men två saknas. De som finns kvar är av olika typ, en oval och en fyrkantig. Kupéerna har kassettak med mittfält av fågelögonlönn samt lister av mörkare trä som avdelar, samt taklampor för oljegas med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Varje lampa har nattskärmar av mörkblått kläde kantat med ljusare blå tät frans. I kupéerna ligger i dag mattor av betydligt yngre tillverkning. I varje kupé finns fyra bagagehyllor över sofforna med nät samt konsoler av mässing och blånerad metall, samt en oval spegel och en hylla för vattenkaraff motställda varann på vardera väggen. Karaffer och glas saknas i alla hyllor förutom en, där det sitter en karaff och glas av yngre typ. Dörrarna i varje ände av korridoren är dekorerade på samma sätt som resten av vagnen, och märkta med vagnens littera 456, troligen utfört i dekalkomani. I korridorerna finns även två element för ångvärme, med uppfällbara skyddslock som troligen är klädda med asbest på insidan. Vagnen är i dag rödmålad utvändigt sedan 1924, då denna nyans började användas på SJ:s alla personvagnar, oavsett klass. Troligen har den varit grönmålad tidigare.
Photo: Karlsson, Anneli / Järnvägsmuseet
Andraklass sittvagn, SJ B1b nr 456, före detta Kunglig salongsvagn nr VIII. Personvagn av så kallad norrlandsmodell anpassad för kallare klimat med ingång via gaveldörrar och öppna ändplattformar. Korridor längs ena vagnssidan och skjutbara innerdörrar till de fyra kupéerna. Vagn 456 har omfattande ädelträarbeten och intarsior. Väggfälten i korridoren är nertill randiga i två olika träslag, och upptill indelade i fält av gyllene sockerlönn med så kallat fågelögonmönster, med lister och inramning av mörkare trä. Fälten är dekorerade med smalt streckade medaljonger inlagda med mörkt färgpigment. I korridoren ligger en hellång grå matta med mönster av gröna rankor som korsar varann i ett diamantmönster. Gardiner av numera beige tunnt ylletyg, mönstervävt med SJ:s initialer. De fyra kupéerna har tre fönster vardera, och är inredda med stoppade soffor avsedda för tre personer, parvis mot varandra. Sofforna, nedre halvan av fönsterväggen, samt insidan av skjutdörrarna är klädda med mörkblått kläde. Soffornas ryggkudde är nedfällbar och kan läggas ovanpå sittdynan så att varje soffa bildar en sovplats. Bakom ryggkudden är väggen klädd med madrassväv i linnedamast. Nackkudden med sina öronlappar är väggfast. Vid varje soffa på fönsterväggen sitter ett handtag för värmereglage. Ett saknas i en av kupéerna. Under mittfönstret i kupéerna har det suttit askkoppar med lock, men två saknas. De som finns kvar är av olika typ, en oval och en fyrkantig. Kupéerna har kassettak med mittfält av fågelögonlönn samt lister av mörkare trä som avdelar, samt taklampor för oljegas med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Varje lampa har nattskärmar av mörkblått kläde kantat med ljusare blå tät frans. I kupéerna ligger i dag mattor av betydligt yngre tillverkning. I varje kupé finns fyra bagagehyllor över sofforna med nät samt konsoler av mässing och blånerad metall, samt en oval spegel och en hylla för vattenkaraff motställda varann på vardera väggen. Karaffer och glas saknas i alla hyllor förutom en, där det sitter en karaff och glas av yngre typ. Dörrarna i varje ände av korridoren är dekorerade på samma sätt som resten av vagnen, och märkta med vagnens littera 456, troligen utfört i dekalkomani. I korridorerna finns även två element för ångvärme, med uppfällbara skyddslock som troligen är klädda med asbest på insidan. Vagnen är i dag rödmålad utvändigt sedan 1924, då denna nyans började användas på SJ:s alla personvagnar, oavsett klass. Troligen har den varit grönmålad tidigare.
Photo: Karlsson, Anneli / Järnvägsmuseet
Andraklass sittvagn, SJ B1b nr 456, före detta Kunglig salongsvagn nr VIII. Personvagn av så kallad norrlandsmodell anpassad för kallare klimat med ingång via gaveldörrar och öppna ändplattformar. Korridor längs ena vagnssidan och skjutbara innerdörrar till de fyra kupéerna. Vagn 456 har omfattande ädelträarbeten och intarsior. Väggfälten i korridoren är nertill randiga i två olika träslag, och upptill indelade i fält av gyllene sockerlönn med så kallat fågelögonmönster, med lister och inramning av mörkare trä. Fälten är dekorerade med smalt streckade medaljonger inlagda med mörkt färgpigment. I korridoren ligger en hellång grå matta med mönster av gröna rankor som korsar varann i ett diamantmönster. Gardiner av numera beige tunnt ylletyg, mönstervävt med SJ:s initialer. De fyra kupéerna har tre fönster vardera, och är inredda med stoppade soffor avsedda för tre personer, parvis mot varandra. Sofforna, nedre halvan av fönsterväggen, samt insidan av skjutdörrarna är klädda med mörkblått kläde. Soffornas ryggkudde är nedfällbar och kan läggas ovanpå sittdynan så att varje soffa bildar en sovplats. Bakom ryggkudden är väggen klädd med madrassväv i linnedamast. Nackkudden med sina öronlappar är väggfast. Vid varje soffa på fönsterväggen sitter ett handtag för värmereglage. Ett saknas i en av kupéerna. Under mittfönstret i kupéerna har det suttit askkoppar med lock, men två saknas. De som finns kvar är av olika typ, en oval och en fyrkantig. Kupéerna har kassettak med mittfält av fågelögonlönn samt lister av mörkare trä som avdelar, samt taklampor för oljegas med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Varje lampa har nattskärmar av mörkblått kläde kantat med ljusare blå tät frans. I kupéerna ligger i dag mattor av betydligt yngre tillverkning. I varje kupé finns fyra bagagehyllor över sofforna med nät samt konsoler av mässing och blånerad metall, samt en oval spegel och en hylla för vattenkaraff motställda varann på vardera väggen. Karaffer och glas saknas i alla hyllor förutom en, där det sitter en karaff och glas av yngre typ. Dörrarna i varje ände av korridoren är dekorerade på samma sätt som resten av vagnen, och märkta med vagnens littera 456, troligen utfört i dekalkomani. I korridorerna finns även två element för ångvärme, med uppfällbara skyddslock som troligen är klädda med asbest på insidan. Vagnen är i dag rödmålad utvändigt sedan 1924, då denna nyans började användas på SJ:s alla personvagnar, oavsett klass. Troligen har den varit grönmålad tidigare.
Photo: Karlsson, Anneli / Järnvägsmuseet
Andraklass sittvagn, SJ B1b nr 456, före detta Kunglig salongsvagn nr VIII. Personvagn av så kallad norrlandsmodell anpassad för kallare klimat med ingång via gaveldörrar och öppna ändplattformar. Korridor längs ena vagnssidan och skjutbara innerdörrar till de fyra kupéerna. Vagn 456 har omfattande ädelträarbeten och intarsior. Väggfälten i korridoren är nertill randiga i två olika träslag, och upptill indelade i fält av gyllene sockerlönn med så kallat fågelögonmönster, med lister och inramning av mörkare trä. Fälten är dekorerade med smalt streckade medaljonger inlagda med mörkt färgpigment. I korridoren ligger en hellång grå matta med mönster av gröna rankor som korsar varann i ett diamantmönster. Gardiner av numera beige tunnt ylletyg, mönstervävt med SJ:s initialer. De fyra kupéerna har tre fönster vardera, och är inredda med stoppade soffor avsedda för tre personer, parvis mot varandra. Sofforna, nedre halvan av fönsterväggen, samt insidan av skjutdörrarna är klädda med mörkblått kläde. Soffornas ryggkudde är nedfällbar och kan läggas ovanpå sittdynan så att varje soffa bildar en sovplats. Bakom ryggkudden är väggen klädd med madrassväv i linnedamast. Nackkudden med sina öronlappar är väggfast. Vid varje soffa på fönsterväggen sitter ett handtag för värmereglage. Ett saknas i en av kupéerna. Under mittfönstret i kupéerna har det suttit askkoppar med lock, men två saknas. De som finns kvar är av olika typ, en oval och en fyrkantig. Kupéerna har kassettak med mittfält av fågelögonlönn samt lister av mörkare trä som avdelar, samt taklampor för oljegas med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Varje lampa har nattskärmar av mörkblått kläde kantat med ljusare blå tät frans. I kupéerna ligger i dag mattor av betydligt yngre tillverkning. I varje kupé finns fyra bagagehyllor över sofforna med nät samt konsoler av mässing och blånerad metall, samt en oval spegel och en hylla för vattenkaraff motställda varann på vardera väggen. Karaffer och glas saknas i alla hyllor förutom en, där det sitter en karaff och glas av yngre typ. Dörrarna i varje ände av korridoren är dekorerade på samma sätt som resten av vagnen, och märkta med vagnens littera 456, troligen utfört i dekalkomani. I korridorerna finns även två element för ångvärme, med uppfällbara skyddslock som troligen är klädda med asbest på insidan. Vagnen är i dag rödmålad utvändigt sedan 1924, då denna nyans började användas på SJ:s alla personvagnar, oavsett klass. Troligen har den varit grönmålad tidigare.
Photo: Karlsson, Anneli / Järnvägsmuseet
Andraklass sittvagn, SJ B1b nr 456, före detta Kunglig salongsvagn nr VIII. Personvagn av så kallad norrlandsmodell anpassad för kallare klimat med ingång via gaveldörrar och öppna ändplattformar. Korridor längs ena vagnssidan och skjutbara innerdörrar till de fyra kupéerna. Vagn 456 har omfattande ädelträarbeten och intarsior. Väggfälten i korridoren är nertill randiga i två olika träslag, och upptill indelade i fält av gyllene sockerlönn med så kallat fågelögonmönster, med lister och inramning av mörkare trä. Fälten är dekorerade med smalt streckade medaljonger inlagda med mörkt färgpigment. I korridoren ligger en hellång grå matta med mönster av gröna rankor som korsar varann i ett diamantmönster. Gardiner av numera beige tunnt ylletyg, mönstervävt med SJ:s initialer. De fyra kupéerna har tre fönster vardera, och är inredda med stoppade soffor avsedda för tre personer, parvis mot varandra. Sofforna, nedre halvan av fönsterväggen, samt insidan av skjutdörrarna är klädda med mörkblått kläde. Soffornas ryggkudde är nedfällbar och kan läggas ovanpå sittdynan så att varje soffa bildar en sovplats. Bakom ryggkudden är väggen klädd med madrassväv i linnedamast. Nackkudden med sina öronlappar är väggfast. Vid varje soffa på fönsterväggen sitter ett handtag för värmereglage. Ett saknas i en av kupéerna. Under mittfönstret i kupéerna har det suttit askkoppar med lock, men två saknas. De som finns kvar är av olika typ, en oval och en fyrkantig. Kupéerna har kassettak med mittfält av fågelögonlönn samt lister av mörkare trä som avdelar, samt taklampor för oljegas med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Varje lampa har nattskärmar av mörkblått kläde kantat med ljusare blå tät frans. I kupéerna ligger i dag mattor av betydligt yngre tillverkning. I varje kupé finns fyra bagagehyllor över sofforna med nät samt konsoler av mässing och blånerad metall, samt en oval spegel och en hylla för vattenkaraff motställda varann på vardera väggen. Karaffer och glas saknas i alla hyllor förutom en, där det sitter en karaff och glas av yngre typ. Dörrarna i varje ände av korridoren är dekorerade på samma sätt som resten av vagnen, och märkta med vagnens littera 456, troligen utfört i dekalkomani. I korridorerna finns även två element för ångvärme, med uppfällbara skyddslock som troligen är klädda med asbest på insidan. Vagnen är i dag rödmålad utvändigt sedan 1924, då denna nyans började användas på SJ:s alla personvagnar, oavsett klass. Troligen har den varit grönmålad tidigare.
Photo: Karlsson, Anneli / Järnvägsmuseet
Andraklass sittvagn, SJ B1b nr 456, före detta Kunglig salongsvagn nr VIII. Personvagn av så kallad norrlandsmodell anpassad för kallare klimat med ingång via gaveldörrar och öppna ändplattformar. Korridor längs ena vagnssidan och skjutbara innerdörrar till de fyra kupéerna. Vagn 456 har omfattande ädelträarbeten och intarsior. Väggfälten i korridoren är nertill randiga i två olika träslag, och upptill indelade i fält av gyllene sockerlönn med så kallat fågelögonmönster, med lister och inramning av mörkare trä. Fälten är dekorerade med smalt streckade medaljonger inlagda med mörkt färgpigment. I korridoren ligger en hellång grå matta med mönster av gröna rankor som korsar varann i ett diamantmönster. Gardiner av numera beige tunnt ylletyg, mönstervävt med SJ:s initialer. De fyra kupéerna har tre fönster vardera, och är inredda med stoppade soffor avsedda för tre personer, parvis mot varandra. Sofforna, nedre halvan av fönsterväggen, samt insidan av skjutdörrarna är klädda med mörkblått kläde. Soffornas ryggkudde är nedfällbar och kan läggas ovanpå sittdynan så att varje soffa bildar en sovplats. Bakom ryggkudden är väggen klädd med madrassväv i linnedamast. Nackkudden med sina öronlappar är väggfast. Vid varje soffa på fönsterväggen sitter ett handtag för värmereglage. Ett saknas i en av kupéerna. Under mittfönstret i kupéerna har det suttit askkoppar med lock, men två saknas. De som finns kvar är av olika typ, en oval och en fyrkantig. Kupéerna har kassettak med mittfält av fågelögonlönn samt lister av mörkare trä som avdelar, samt taklampor för oljegas med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Varje lampa har nattskärmar av mörkblått kläde kantat med ljusare blå tät frans. I kupéerna ligger i dag mattor av betydligt yngre tillverkning. I varje kupé finns fyra bagagehyllor över sofforna med nät samt konsoler av mässing och blånerad metall, samt en oval spegel och en hylla för vattenkaraff motställda varann på vardera väggen. Karaffer och glas saknas i alla hyllor förutom en, där det sitter en karaff och glas av yngre typ. Dörrarna i varje ände av korridoren är dekorerade på samma sätt som resten av vagnen, och märkta med vagnens littera 456, troligen utfört i dekalkomani. I korridorerna finns även två element för ångvärme, med uppfällbara skyddslock som troligen är klädda med asbest på insidan. Vagnen är i dag rödmålad utvändigt sedan 1924, då denna nyans började användas på SJ:s alla personvagnar, oavsett klass. Troligen har den varit grönmålad tidigare.
Photo: Karlsson, Anneli / Järnvägsmuseet
Andraklass sittvagn, SJ B1b nr 456, före detta Kunglig salongsvagn nr VIII. Personvagn av så kallad norrlandsmodell anpassad för kallare klimat med ingång via gaveldörrar och öppna ändplattformar. Korridor längs ena vagnssidan och skjutbara innerdörrar till de fyra kupéerna. Vagn 456 har omfattande ädelträarbeten och intarsior. Väggfälten i korridoren är nertill randiga i två olika träslag, och upptill indelade i fält av gyllene sockerlönn med så kallat fågelögonmönster, med lister och inramning av mörkare trä. Fälten är dekorerade med smalt streckade medaljonger inlagda med mörkt färgpigment. I korridoren ligger en hellång grå matta med mönster av gröna rankor som korsar varann i ett diamantmönster. Gardiner av numera beige tunnt ylletyg, mönstervävt med SJ:s initialer. De fyra kupéerna har tre fönster vardera, och är inredda med stoppade soffor avsedda för tre personer, parvis mot varandra. Sofforna, nedre halvan av fönsterväggen, samt insidan av skjutdörrarna är klädda med mörkblått kläde. Soffornas ryggkudde är nedfällbar och kan läggas ovanpå sittdynan så att varje soffa bildar en sovplats. Bakom ryggkudden är väggen klädd med madrassväv i linnedamast. Nackkudden med sina öronlappar är väggfast. Vid varje soffa på fönsterväggen sitter ett handtag för värmereglage. Ett saknas i en av kupéerna. Under mittfönstret i kupéerna har det suttit askkoppar med lock, men två saknas. De som finns kvar är av olika typ, en oval och en fyrkantig. Kupéerna har kassettak med mittfält av fågelögonlönn samt lister av mörkare trä som avdelar, samt taklampor för oljegas med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Varje lampa har nattskärmar av mörkblått kläde kantat med ljusare blå tät frans. I kupéerna ligger i dag mattor av betydligt yngre tillverkning. I varje kupé finns fyra bagagehyllor över sofforna med nät samt konsoler av mässing och blånerad metall, samt en oval spegel och en hylla för vattenkaraff motställda varann på vardera väggen. Karaffer och glas saknas i alla hyllor förutom en, där det sitter en karaff och glas av yngre typ. Dörrarna i varje ände av korridoren är dekorerade på samma sätt som resten av vagnen, och märkta med vagnens littera 456, troligen utfört i dekalkomani. I korridorerna finns även två element för ångvärme, med uppfällbara skyddslock som troligen är klädda med asbest på insidan. Vagnen är i dag rödmålad utvändigt sedan 1924, då denna nyans började användas på SJ:s alla personvagnar, oavsett klass. Troligen har den varit grönmålad tidigare.
Photo: Karlsson, Anneli / Järnvägsmuseet
Andraklass sittvagn, SJ B1b nr 456, före detta Kunglig salongsvagn nr VIII. Personvagn av så kallad norrlandsmodell anpassad för kallare klimat med ingång via gaveldörrar och öppna ändplattformar. Korridor längs ena vagnssidan och skjutbara innerdörrar till de fyra kupéerna. Vagn 456 har omfattande ädelträarbeten och intarsior. Väggfälten i korridoren är nertill randiga i två olika träslag, och upptill indelade i fält av gyllene sockerlönn med så kallat fågelögonmönster, med lister och inramning av mörkare trä. Fälten är dekorerade med smalt streckade medaljonger inlagda med mörkt färgpigment. I korridoren ligger en hellång grå matta med mönster av gröna rankor som korsar varann i ett diamantmönster. Gardiner av numera beige tunnt ylletyg, mönstervävt med SJ:s initialer. De fyra kupéerna har tre fönster vardera, och är inredda med stoppade soffor avsedda för tre personer, parvis mot varandra. Sofforna, nedre halvan av fönsterväggen, samt insidan av skjutdörrarna är klädda med mörkblått kläde. Soffornas ryggkudde är nedfällbar och kan läggas ovanpå sittdynan så att varje soffa bildar en sovplats. Bakom ryggkudden är väggen klädd med madrassväv i linnedamast. Nackkudden med sina öronlappar är väggfast. Vid varje soffa på fönsterväggen sitter ett handtag för värmereglage. Ett saknas i en av kupéerna. Under mittfönstret i kupéerna har det suttit askkoppar med lock, men två saknas. De som finns kvar är av olika typ, en oval och en fyrkantig. Kupéerna har kassettak med mittfält av fågelögonlönn samt lister av mörkare trä som avdelar, samt taklampor för oljegas med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Varje lampa har nattskärmar av mörkblått kläde kantat med ljusare blå tät frans. I kupéerna ligger i dag mattor av betydligt yngre tillverkning. I varje kupé finns fyra bagagehyllor över sofforna med nät samt konsoler av mässing och blånerad metall, samt en oval spegel och en hylla för vattenkaraff motställda varann på vardera väggen. Karaffer och glas saknas i alla hyllor förutom en, där det sitter en karaff och glas av yngre typ. Dörrarna i varje ände av korridoren är dekorerade på samma sätt som resten av vagnen, och märkta med vagnens littera 456, troligen utfört i dekalkomani. I korridorerna finns även två element för ångvärme, med uppfällbara skyddslock som troligen är klädda med asbest på insidan. Vagnen är i dag rödmålad utvändigt sedan 1924, då denna nyans började användas på SJ:s alla personvagnar, oavsett klass. Troligen har den varit grönmålad tidigare.
Photo: Karlsson, Anneli / Järnvägsmuseet
Andraklass sittvagn, SJ B1b nr 456, före detta Kunglig salongsvagn nr VIII. Personvagn av så kallad norrlandsmodell anpassad för kallare klimat med ingång via gaveldörrar och öppna ändplattformar. Korridor längs ena vagnssidan och skjutbara innerdörrar till de fyra kupéerna. Vagn 456 har omfattande ädelträarbeten och intarsior. Väggfälten i korridoren är nertill randiga i två olika träslag, och upptill indelade i fält av gyllene sockerlönn med så kallat fågelögonmönster, med lister och inramning av mörkare trä. Fälten är dekorerade med smalt streckade medaljonger inlagda med mörkt färgpigment. I korridoren ligger en hellång grå matta med mönster av gröna rankor som korsar varann i ett diamantmönster. Gardiner av numera beige tunnt ylletyg, mönstervävt med SJ:s initialer. De fyra kupéerna har tre fönster vardera, och är inredda med stoppade soffor avsedda för tre personer, parvis mot varandra. Sofforna, nedre halvan av fönsterväggen, samt insidan av skjutdörrarna är klädda med mörkblått kläde. Soffornas ryggkudde är nedfällbar och kan läggas ovanpå sittdynan så att varje soffa bildar en sovplats. Bakom ryggkudden är väggen klädd med madrassväv i linnedamast. Nackkudden med sina öronlappar är väggfast. Vid varje soffa på fönsterväggen sitter ett handtag för värmereglage. Ett saknas i en av kupéerna. Under mittfönstret i kupéerna har det suttit askkoppar med lock, men två saknas. De som finns kvar är av olika typ, en oval och en fyrkantig. Kupéerna har kassettak med mittfält av fågelögonlönn samt lister av mörkare trä som avdelar, samt taklampor för oljegas med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Varje lampa har nattskärmar av mörkblått kläde kantat med ljusare blå tät frans. I kupéerna ligger i dag mattor av betydligt yngre tillverkning. I varje kupé finns fyra bagagehyllor över sofforna med nät samt konsoler av mässing och blånerad metall, samt en oval spegel och en hylla för vattenkaraff motställda varann på vardera väggen. Karaffer och glas saknas i alla hyllor förutom en, där det sitter en karaff och glas av yngre typ. Dörrarna i varje ände av korridoren är dekorerade på samma sätt som resten av vagnen, och märkta med vagnens littera 456, troligen utfört i dekalkomani. I korridorerna finns även två element för ångvärme, med uppfällbara skyddslock som troligen är klädda med asbest på insidan. Vagnen är i dag rödmålad utvändigt sedan 1924, då denna nyans började användas på SJ:s alla personvagnar, oavsett klass. Troligen har den varit grönmålad tidigare.
Photo: Karlsson, Anneli / Järnvägsmuseet
Andraklass sittvagn, SJ B1b nr 456, före detta Kunglig salongsvagn nr VIII. Personvagn av så kallad norrlandsmodell anpassad för kallare klimat med ingång via gaveldörrar och öppna ändplattformar. Korridor längs ena vagnssidan och skjutbara innerdörrar till de fyra kupéerna. Vagn 456 har omfattande ädelträarbeten och intarsior. Väggfälten i korridoren är nertill randiga i två olika träslag, och upptill indelade i fält av gyllene sockerlönn med så kallat fågelögonmönster, med lister och inramning av mörkare trä. Fälten är dekorerade med smalt streckade medaljonger inlagda med mörkt färgpigment. I korridoren ligger en hellång grå matta med mönster av gröna rankor som korsar varann i ett diamantmönster. Gardiner av numera beige tunnt ylletyg, mönstervävt med SJ:s initialer. De fyra kupéerna har tre fönster vardera, och är inredda med stoppade soffor avsedda för tre personer, parvis mot varandra. Sofforna, nedre halvan av fönsterväggen, samt insidan av skjutdörrarna är klädda med mörkblått kläde. Soffornas ryggkudde är nedfällbar och kan läggas ovanpå sittdynan så att varje soffa bildar en sovplats. Bakom ryggkudden är väggen klädd med madrassväv i linnedamast. Nackkudden med sina öronlappar är väggfast. Vid varje soffa på fönsterväggen sitter ett handtag för värmereglage. Ett saknas i en av kupéerna. Under mittfönstret i kupéerna har det suttit askkoppar med lock, men två saknas. De som finns kvar är av olika typ, en oval och en fyrkantig. Kupéerna har kassettak med mittfält av fågelögonlönn samt lister av mörkare trä som avdelar, samt taklampor för oljegas med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Varje lampa har nattskärmar av mörkblått kläde kantat med ljusare blå tät frans. I kupéerna ligger i dag mattor av betydligt yngre tillverkning. I varje kupé finns fyra bagagehyllor över sofforna med nät samt konsoler av mässing och blånerad metall, samt en oval spegel och en hylla för vattenkaraff motställda varann på vardera väggen. Karaffer och glas saknas i alla hyllor förutom en, där det sitter en karaff och glas av yngre typ. Dörrarna i varje ände av korridoren är dekorerade på samma sätt som resten av vagnen, och märkta med vagnens littera 456, troligen utfört i dekalkomani. I korridorerna finns även två element för ångvärme, med uppfällbara skyddslock som troligen är klädda med asbest på insidan. Vagnen är i dag rödmålad utvändigt sedan 1924, då denna nyans började användas på SJ:s alla personvagnar, oavsett klass. Troligen har den varit grönmålad tidigare.
Photo: Karlsson, Anneli / Järnvägsmuseet
Andraklass sittvagn, SJ B1b nr 456, före detta Kunglig salongsvagn nr VIII. Personvagn av så kallad norrlandsmodell anpassad för kallare klimat med ingång via gaveldörrar och öppna ändplattformar. Korridor längs ena vagnssidan och skjutbara innerdörrar till de fyra kupéerna. Vagn 456 har omfattande ädelträarbeten och intarsior. Väggfälten i korridoren är nertill randiga i två olika träslag, och upptill indelade i fält av gyllene sockerlönn med så kallat fågelögonmönster, med lister och inramning av mörkare trä. Fälten är dekorerade med smalt streckade medaljonger inlagda med mörkt färgpigment. I korridoren ligger en hellång grå matta med mönster av gröna rankor som korsar varann i ett diamantmönster. Gardiner av numera beige tunnt ylletyg, mönstervävt med SJ:s initialer. De fyra kupéerna har tre fönster vardera, och är inredda med stoppade soffor avsedda för tre personer, parvis mot varandra. Sofforna, nedre halvan av fönsterväggen, samt insidan av skjutdörrarna är klädda med mörkblått kläde. Soffornas ryggkudde är nedfällbar och kan läggas ovanpå sittdynan så att varje soffa bildar en sovplats. Bakom ryggkudden är väggen klädd med madrassväv i linnedamast. Nackkudden med sina öronlappar är väggfast. Vid varje soffa på fönsterväggen sitter ett handtag för värmereglage. Ett saknas i en av kupéerna. Under mittfönstret i kupéerna har det suttit askkoppar med lock, men två saknas. De som finns kvar är av olika typ, en oval och en fyrkantig. Kupéerna har kassettak med mittfält av fågelögonlönn samt lister av mörkare trä som avdelar, samt taklampor för oljegas med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Varje lampa har nattskärmar av mörkblått kläde kantat med ljusare blå tät frans. I kupéerna ligger i dag mattor av betydligt yngre tillverkning. I varje kupé finns fyra bagagehyllor över sofforna med nät samt konsoler av mässing och blånerad metall, samt en oval spegel och en hylla för vattenkaraff motställda varann på vardera väggen. Karaffer och glas saknas i alla hyllor förutom en, där det sitter en karaff och glas av yngre typ. Dörrarna i varje ände av korridoren är dekorerade på samma sätt som resten av vagnen, och märkta med vagnens littera 456, troligen utfört i dekalkomani. I korridorerna finns även två element för ångvärme, med uppfällbara skyddslock som troligen är klädda med asbest på insidan. Vagnen är i dag rödmålad utvändigt sedan 1924, då denna nyans började användas på SJ:s alla personvagnar, oavsett klass. Troligen har den varit grönmålad tidigare.
Photo: Karlsson, Anneli / Järnvägsmuseet
Andraklass sittvagn, SJ B1b nr 456, före detta Kunglig salongsvagn nr VIII. Personvagn av så kallad norrlandsmodell anpassad för kallare klimat med ingång via gaveldörrar och öppna ändplattformar. Korridor längs ena vagnssidan och skjutbara innerdörrar till de fyra kupéerna. Vagn 456 har omfattande ädelträarbeten och intarsior. Väggfälten i korridoren är nertill randiga i två olika träslag, och upptill indelade i fält av gyllene sockerlönn med så kallat fågelögonmönster, med lister och inramning av mörkare trä. Fälten är dekorerade med smalt streckade medaljonger inlagda med mörkt färgpigment. I korridoren ligger en hellång grå matta med mönster av gröna rankor som korsar varann i ett diamantmönster. Gardiner av numera beige tunnt ylletyg, mönstervävt med SJ:s initialer. De fyra kupéerna har tre fönster vardera, och är inredda med stoppade soffor avsedda för tre personer, parvis mot varandra. Sofforna, nedre halvan av fönsterväggen, samt insidan av skjutdörrarna är klädda med mörkblått kläde. Soffornas ryggkudde är nedfällbar och kan läggas ovanpå sittdynan så att varje soffa bildar en sovplats. Bakom ryggkudden är väggen klädd med madrassväv i linnedamast. Nackkudden med sina öronlappar är väggfast. Vid varje soffa på fönsterväggen sitter ett handtag för värmereglage. Ett saknas i en av kupéerna. Under mittfönstret i kupéerna har det suttit askkoppar med lock, men två saknas. De som finns kvar är av olika typ, en oval och en fyrkantig. Kupéerna har kassettak med mittfält av fågelögonlönn samt lister av mörkare trä som avdelar, samt taklampor för oljegas med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Varje lampa har nattskärmar av mörkblått kläde kantat med ljusare blå tät frans. I kupéerna ligger i dag mattor av betydligt yngre tillverkning. I varje kupé finns fyra bagagehyllor över sofforna med nät samt konsoler av mässing och blånerad metall, samt en oval spegel och en hylla för vattenkaraff motställda varann på vardera väggen. Karaffer och glas saknas i alla hyllor förutom en, där det sitter en karaff och glas av yngre typ. Dörrarna i varje ände av korridoren är dekorerade på samma sätt som resten av vagnen, och märkta med vagnens littera 456, troligen utfört i dekalkomani. I korridorerna finns även två element för ångvärme, med uppfällbara skyddslock som troligen är klädda med asbest på insidan. Vagnen är i dag rödmålad utvändigt sedan 1924, då denna nyans började användas på SJ:s alla personvagnar, oavsett klass. Troligen har den varit grönmålad tidigare.
Photo: Karlsson, Anneli / Järnvägsmuseet
Andraklass sittvagn, SJ B1b nr 456, före detta Kunglig salongsvagn nr VIII. Personvagn av så kallad norrlandsmodell anpassad för kallare klimat med ingång via gaveldörrar och öppna ändplattformar. Korridor längs ena vagnssidan och skjutbara innerdörrar till de fyra kupéerna. Vagn 456 har omfattande ädelträarbeten och intarsior. Väggfälten i korridoren är nertill randiga i två olika träslag, och upptill indelade i fält av gyllene sockerlönn med så kallat fågelögonmönster, med lister och inramning av mörkare trä. Fälten är dekorerade med smalt streckade medaljonger inlagda med mörkt färgpigment. I korridoren ligger en hellång grå matta med mönster av gröna rankor som korsar varann i ett diamantmönster. Gardiner av numera beige tunnt ylletyg, mönstervävt med SJ:s initialer. De fyra kupéerna har tre fönster vardera, och är inredda med stoppade soffor avsedda för tre personer, parvis mot varandra. Sofforna, nedre halvan av fönsterväggen, samt insidan av skjutdörrarna är klädda med mörkblått kläde. Soffornas ryggkudde är nedfällbar och kan läggas ovanpå sittdynan så att varje soffa bildar en sovplats. Bakom ryggkudden är väggen klädd med madrassväv i linnedamast. Nackkudden med sina öronlappar är väggfast. Vid varje soffa på fönsterväggen sitter ett handtag för värmereglage. Ett saknas i en av kupéerna. Under mittfönstret i kupéerna har det suttit askkoppar med lock, men två saknas. De som finns kvar är av olika typ, en oval och en fyrkantig. Kupéerna har kassettak med mittfält av fågelögonlönn samt lister av mörkare trä som avdelar, samt taklampor för oljegas med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Varje lampa har nattskärmar av mörkblått kläde kantat med ljusare blå tät frans. I kupéerna ligger i dag mattor av betydligt yngre tillverkning. I varje kupé finns fyra bagagehyllor över sofforna med nät samt konsoler av mässing och blånerad metall, samt en oval spegel och en hylla för vattenkaraff motställda varann på vardera väggen. Karaffer och glas saknas i alla hyllor förutom en, där det sitter en karaff och glas av yngre typ. Dörrarna i varje ände av korridoren är dekorerade på samma sätt som resten av vagnen, och märkta med vagnens littera 456, troligen utfört i dekalkomani. I korridorerna finns även två element för ångvärme, med uppfällbara skyddslock som troligen är klädda med asbest på insidan. Vagnen är i dag rödmålad utvändigt sedan 1924, då denna nyans började användas på SJ:s alla personvagnar, oavsett klass. Troligen har den varit grönmålad tidigare.
Photo: Karlsson, Anneli / Järnvägsmuseet
Andraklass sittvagn, SJ B1b nr 456, före detta Kunglig salongsvagn nr VIII. Personvagn av så kallad norrlandsmodell anpassad för kallare klimat med ingång via gaveldörrar och öppna ändplattformar. Korridor längs ena vagnssidan och skjutbara innerdörrar till de fyra kupéerna. Vagn 456 har omfattande ädelträarbeten och intarsior. Väggfälten i korridoren är nertill randiga i två olika träslag, och upptill indelade i fält av gyllene sockerlönn med så kallat fågelögonmönster, med lister och inramning av mörkare trä. Fälten är dekorerade med smalt streckade medaljonger inlagda med mörkt färgpigment. I korridoren ligger en hellång grå matta med mönster av gröna rankor som korsar varann i ett diamantmönster. Gardiner av numera beige tunnt ylletyg, mönstervävt med SJ:s initialer. De fyra kupéerna har tre fönster vardera, och är inredda med stoppade soffor avsedda för tre personer, parvis mot varandra. Sofforna, nedre halvan av fönsterväggen, samt insidan av skjutdörrarna är klädda med mörkblått kläde. Soffornas ryggkudde är nedfällbar och kan läggas ovanpå sittdynan så att varje soffa bildar en sovplats. Bakom ryggkudden är väggen klädd med madrassväv i linnedamast. Nackkudden med sina öronlappar är väggfast. Vid varje soffa på fönsterväggen sitter ett handtag för värmereglage. Ett saknas i en av kupéerna. Under mittfönstret i kupéerna har det suttit askkoppar med lock, men två saknas. De som finns kvar är av olika typ, en oval och en fyrkantig. Kupéerna har kassettak med mittfält av fågelögonlönn samt lister av mörkare trä som avdelar, samt taklampor för oljegas med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Varje lampa har nattskärmar av mörkblått kläde kantat med ljusare blå tät frans. I kupéerna ligger i dag mattor av betydligt yngre tillverkning. I varje kupé finns fyra bagagehyllor över sofforna med nät samt konsoler av mässing och blånerad metall, samt en oval spegel och en hylla för vattenkaraff motställda varann på vardera väggen. Karaffer och glas saknas i alla hyllor förutom en, där det sitter en karaff och glas av yngre typ. Dörrarna i varje ände av korridoren är dekorerade på samma sätt som resten av vagnen, och märkta med vagnens littera 456, troligen utfört i dekalkomani. I korridorerna finns även två element för ångvärme, med uppfällbara skyddslock som troligen är klädda med asbest på insidan. Vagnen är i dag rödmålad utvändigt sedan 1924, då denna nyans började användas på SJ:s alla personvagnar, oavsett klass. Troligen har den varit grönmålad tidigare.
Photo: Karlsson, Anneli / Järnvägsmuseet
Andraklass sittvagn, SJ B1b nr 456, före detta Kunglig salongsvagn nr VIII. Personvagn av så kallad norrlandsmodell anpassad för kallare klimat med ingång via gaveldörrar och öppna ändplattformar. Korridor längs ena vagnssidan och skjutbara innerdörrar till de fyra kupéerna. Vagn 456 har omfattande ädelträarbeten och intarsior. Väggfälten i korridoren är nertill randiga i två olika träslag, och upptill indelade i fält av gyllene sockerlönn med så kallat fågelögonmönster, med lister och inramning av mörkare trä. Fälten är dekorerade med smalt streckade medaljonger inlagda med mörkt färgpigment. I korridoren ligger en hellång grå matta med mönster av gröna rankor som korsar varann i ett diamantmönster. Gardiner av numera beige tunnt ylletyg, mönstervävt med SJ:s initialer. De fyra kupéerna har tre fönster vardera, och är inredda med stoppade soffor avsedda för tre personer, parvis mot varandra. Sofforna, nedre halvan av fönsterväggen, samt insidan av skjutdörrarna är klädda med mörkblått kläde. Soffornas ryggkudde är nedfällbar och kan läggas ovanpå sittdynan så att varje soffa bildar en sovplats. Bakom ryggkudden är väggen klädd med madrassväv i linnedamast. Nackkudden med sina öronlappar är väggfast. Vid varje soffa på fönsterväggen sitter ett handtag för värmereglage. Ett saknas i en av kupéerna. Under mittfönstret i kupéerna har det suttit askkoppar med lock, men två saknas. De som finns kvar är av olika typ, en oval och en fyrkantig. Kupéerna har kassettak med mittfält av fågelögonlönn samt lister av mörkare trä som avdelar, samt taklampor för oljegas med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Varje lampa har nattskärmar av mörkblått kläde kantat med ljusare blå tät frans. I kupéerna ligger i dag mattor av betydligt yngre tillverkning. I varje kupé finns fyra bagagehyllor över sofforna med nät samt konsoler av mässing och blånerad metall, samt en oval spegel och en hylla för vattenkaraff motställda varann på vardera väggen. Karaffer och glas saknas i alla hyllor förutom en, där det sitter en karaff och glas av yngre typ. Dörrarna i varje ände av korridoren är dekorerade på samma sätt som resten av vagnen, och märkta med vagnens littera 456, troligen utfört i dekalkomani. I korridorerna finns även två element för ångvärme, med uppfällbara skyddslock som troligen är klädda med asbest på insidan. Vagnen är i dag rödmålad utvändigt sedan 1924, då denna nyans började användas på SJ:s alla personvagnar, oavsett klass. Troligen har den varit grönmålad tidigare.
Photo: Karlsson, Anneli / Järnvägsmuseet
Andraklass sittvagn, SJ B1b nr 456, före detta Kunglig salongsvagn nr VIII. Personvagn av så kallad norrlandsmodell anpassad för kallare klimat med ingång via gaveldörrar och öppna ändplattformar. Korridor längs ena vagnssidan och skjutbara innerdörrar till de fyra kupéerna. Vagn 456 har omfattande ädelträarbeten och intarsior. Väggfälten i korridoren är nertill randiga i två olika träslag, och upptill indelade i fält av gyllene sockerlönn med så kallat fågelögonmönster, med lister och inramning av mörkare trä. Fälten är dekorerade med smalt streckade medaljonger inlagda med mörkt färgpigment. I korridoren ligger en hellång grå matta med mönster av gröna rankor som korsar varann i ett diamantmönster. Gardiner av numera beige tunnt ylletyg, mönstervävt med SJ:s initialer. De fyra kupéerna har tre fönster vardera, och är inredda med stoppade soffor avsedda för tre personer, parvis mot varandra. Sofforna, nedre halvan av fönsterväggen, samt insidan av skjutdörrarna är klädda med mörkblått kläde. Soffornas ryggkudde är nedfällbar och kan läggas ovanpå sittdynan så att varje soffa bildar en sovplats. Bakom ryggkudden är väggen klädd med madrassväv i linnedamast. Nackkudden med sina öronlappar är väggfast. Vid varje soffa på fönsterväggen sitter ett handtag för värmereglage. Ett saknas i en av kupéerna. Under mittfönstret i kupéerna har det suttit askkoppar med lock, men två saknas. De som finns kvar är av olika typ, en oval och en fyrkantig. Kupéerna har kassettak med mittfält av fågelögonlönn samt lister av mörkare trä som avdelar, samt taklampor för oljegas med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Varje lampa har nattskärmar av mörkblått kläde kantat med ljusare blå tät frans. I kupéerna ligger i dag mattor av betydligt yngre tillverkning. I varje kupé finns fyra bagagehyllor över sofforna med nät samt konsoler av mässing och blånerad metall, samt en oval spegel och en hylla för vattenkaraff motställda varann på vardera väggen. Karaffer och glas saknas i alla hyllor förutom en, där det sitter en karaff och glas av yngre typ. Dörrarna i varje ände av korridoren är dekorerade på samma sätt som resten av vagnen, och märkta med vagnens littera 456, troligen utfört i dekalkomani. I korridorerna finns även två element för ångvärme, med uppfällbara skyddslock som troligen är klädda med asbest på insidan. Vagnen är i dag rödmålad utvändigt sedan 1924, då denna nyans började användas på SJ:s alla personvagnar, oavsett klass. Troligen har den varit grönmålad tidigare.
Photo: Karlsson, Anneli / Järnvägsmuseet
Andraklass sittvagn, SJ B1b nr 456, före detta Kunglig salongsvagn nr VIII. Personvagn av så kallad norrlandsmodell anpassad för kallare klimat med ingång via gaveldörrar och öppna ändplattformar. Korridor längs ena vagnssidan och skjutbara innerdörrar till de fyra kupéerna. Vagn 456 har omfattande ädelträarbeten och intarsior. Väggfälten i korridoren är nertill randiga i två olika träslag, och upptill indelade i fält av gyllene sockerlönn med så kallat fågelögonmönster, med lister och inramning av mörkare trä. Fälten är dekorerade med smalt streckade medaljonger inlagda med mörkt färgpigment. I korridoren ligger en hellång grå matta med mönster av gröna rankor som korsar varann i ett diamantmönster. Gardiner av numera beige tunnt ylletyg, mönstervävt med SJ:s initialer. De fyra kupéerna har tre fönster vardera, och är inredda med stoppade soffor avsedda för tre personer, parvis mot varandra. Sofforna, nedre halvan av fönsterväggen, samt insidan av skjutdörrarna är klädda med mörkblått kläde. Soffornas ryggkudde är nedfällbar och kan läggas ovanpå sittdynan så att varje soffa bildar en sovplats. Bakom ryggkudden är väggen klädd med madrassväv i linnedamast. Nackkudden med sina öronlappar är väggfast. Vid varje soffa på fönsterväggen sitter ett handtag för värmereglage. Ett saknas i en av kupéerna. Under mittfönstret i kupéerna har det suttit askkoppar med lock, men två saknas. De som finns kvar är av olika typ, en oval och en fyrkantig. Kupéerna har kassettak med mittfält av fågelögonlönn samt lister av mörkare trä som avdelar, samt taklampor för oljegas med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Varje lampa har nattskärmar av mörkblått kläde kantat med ljusare blå tät frans. I kupéerna ligger i dag mattor av betydligt yngre tillverkning. I varje kupé finns fyra bagagehyllor över sofforna med nät samt konsoler av mässing och blånerad metall, samt en oval spegel och en hylla för vattenkaraff motställda varann på vardera väggen. Karaffer och glas saknas i alla hyllor förutom en, där det sitter en karaff och glas av yngre typ. Dörrarna i varje ände av korridoren är dekorerade på samma sätt som resten av vagnen, och märkta med vagnens littera 456, troligen utfört i dekalkomani. I korridorerna finns även två element för ångvärme, med uppfällbara skyddslock som troligen är klädda med asbest på insidan. Vagnen är i dag rödmålad utvändigt sedan 1924, då denna nyans började användas på SJ:s alla personvagnar, oavsett klass. Troligen har den varit grönmålad tidigare.
Photo: Karlsson, Anneli / Järnvägsmuseet
Andraklass sittvagn, SJ B1b nr 456, före detta Kunglig salongsvagn nr VIII. Personvagn av så kallad norrlandsmodell anpassad för kallare klimat med ingång via gaveldörrar och öppna ändplattformar. Korridor längs ena vagnssidan och skjutbara innerdörrar till de fyra kupéerna. Vagn 456 har omfattande ädelträarbeten och intarsior. Väggfälten i korridoren är nertill randiga i två olika träslag, och upptill indelade i fält av gyllene sockerlönn med så kallat fågelögonmönster, med lister och inramning av mörkare trä. Fälten är dekorerade med smalt streckade medaljonger inlagda med mörkt färgpigment. I korridoren ligger en hellång grå matta med mönster av gröna rankor som korsar varann i ett diamantmönster. Gardiner av numera beige tunnt ylletyg, mönstervävt med SJ:s initialer. De fyra kupéerna har tre fönster vardera, och är inredda med stoppade soffor avsedda för tre personer, parvis mot varandra. Sofforna, nedre halvan av fönsterväggen, samt insidan av skjutdörrarna är klädda med mörkblått kläde. Soffornas ryggkudde är nedfällbar och kan läggas ovanpå sittdynan så att varje soffa bildar en sovplats. Bakom ryggkudden är väggen klädd med madrassväv i linnedamast. Nackkudden med sina öronlappar är väggfast. Vid varje soffa på fönsterväggen sitter ett handtag för värmereglage. Ett saknas i en av kupéerna. Under mittfönstret i kupéerna har det suttit askkoppar med lock, men två saknas. De som finns kvar är av olika typ, en oval och en fyrkantig. Kupéerna har kassettak med mittfält av fågelögonlönn samt lister av mörkare trä som avdelar, samt taklampor för oljegas med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Varje lampa har nattskärmar av mörkblått kläde kantat med ljusare blå tät frans. I kupéerna ligger i dag mattor av betydligt yngre tillverkning. I varje kupé finns fyra bagagehyllor över sofforna med nät samt konsoler av mässing och blånerad metall, samt en oval spegel och en hylla för vattenkaraff motställda varann på vardera väggen. Karaffer och glas saknas i alla hyllor förutom en, där det sitter en karaff och glas av yngre typ. Dörrarna i varje ände av korridoren är dekorerade på samma sätt som resten av vagnen, och märkta med vagnens littera 456, troligen utfört i dekalkomani. I korridorerna finns även två element för ångvärme, med uppfällbara skyddslock som troligen är klädda med asbest på insidan. Vagnen är i dag rödmålad utvändigt sedan 1924, då denna nyans började användas på SJ:s alla personvagnar, oavsett klass. Troligen har den varit grönmålad tidigare.
Photo: Karlsson, Anneli / Järnvägsmuseet
Andraklass sittvagn, SJ B1b nr 456, före detta Kunglig salongsvagn nr VIII. Personvagn av så kallad norrlandsmodell anpassad för kallare klimat med ingång via gaveldörrar och öppna ändplattformar. Korridor längs ena vagnssidan och skjutbara innerdörrar till de fyra kupéerna. Vagn 456 har omfattande ädelträarbeten och intarsior. Väggfälten i korridoren är nertill randiga i två olika träslag, och upptill indelade i fält av gyllene sockerlönn med så kallat fågelögonmönster, med lister och inramning av mörkare trä. Fälten är dekorerade med smalt streckade medaljonger inlagda med mörkt färgpigment. I korridoren ligger en hellång grå matta med mönster av gröna rankor som korsar varann i ett diamantmönster. Gardiner av numera beige tunnt ylletyg, mönstervävt med SJ:s initialer. De fyra kupéerna har tre fönster vardera, och är inredda med stoppade soffor avsedda för tre personer, parvis mot varandra. Sofforna, nedre halvan av fönsterväggen, samt insidan av skjutdörrarna är klädda med mörkblått kläde. Soffornas ryggkudde är nedfällbar och kan läggas ovanpå sittdynan så att varje soffa bildar en sovplats. Bakom ryggkudden är väggen klädd med madrassväv i linnedamast. Nackkudden med sina öronlappar är väggfast. Vid varje soffa på fönsterväggen sitter ett handtag för värmereglage. Ett saknas i en av kupéerna. Under mittfönstret i kupéerna har det suttit askkoppar med lock, men två saknas. De som finns kvar är av olika typ, en oval och en fyrkantig. Kupéerna har kassettak med mittfält av fågelögonlönn samt lister av mörkare trä som avdelar, samt taklampor för oljegas med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Varje lampa har nattskärmar av mörkblått kläde kantat med ljusare blå tät frans. I kupéerna ligger i dag mattor av betydligt yngre tillverkning. I varje kupé finns fyra bagagehyllor över sofforna med nät samt konsoler av mässing och blånerad metall, samt en oval spegel och en hylla för vattenkaraff motställda varann på vardera väggen. Karaffer och glas saknas i alla hyllor förutom en, där det sitter en karaff och glas av yngre typ. Dörrarna i varje ände av korridoren är dekorerade på samma sätt som resten av vagnen, och märkta med vagnens littera 456, troligen utfört i dekalkomani. I korridorerna finns även två element för ångvärme, med uppfällbara skyddslock som troligen är klädda med asbest på insidan. Vagnen är i dag rödmålad utvändigt sedan 1924, då denna nyans började användas på SJ:s alla personvagnar, oavsett klass. Troligen har den varit grönmålad tidigare.
Photo: Järnvägsmuseet
Andraklass sittvagn, SJ B1b nr 456, före detta Kunglig salongsvagn nr VIII. Personvagn av så kallad norrlandsmodell anpassad för kallare klimat med ingång via gaveldörrar och öppna ändplattformar. Korridor längs ena vagnssidan och skjutbara innerdörrar till de fyra kupéerna. Vagn 456 har omfattande ädelträarbeten och intarsior. Väggfälten i korridoren är nertill randiga i två olika träslag, och upptill indelade i fält av gyllene sockerlönn med så kallat fågelögonmönster, med lister och inramning av mörkare trä. Fälten är dekorerade med smalt streckade medaljonger inlagda med mörkt färgpigment. I korridoren ligger en hellång grå matta med mönster av gröna rankor som korsar varann i ett diamantmönster. Gardiner av numera beige tunnt ylletyg, mönstervävt med SJ:s initialer. De fyra kupéerna har tre fönster vardera, och är inredda med stoppade soffor avsedda för tre personer, parvis mot varandra. Sofforna, nedre halvan av fönsterväggen, samt insidan av skjutdörrarna är klädda med mörkblått kläde. Soffornas ryggkudde är nedfällbar och kan läggas ovanpå sittdynan så att varje soffa bildar en sovplats. Bakom ryggkudden är väggen klädd med madrassväv i linnedamast. Nackkudden med sina öronlappar är väggfast. Vid varje soffa på fönsterväggen sitter ett handtag för värmereglage. Ett saknas i en av kupéerna. Under mittfönstret i kupéerna har det suttit askkoppar med lock, men två saknas. De som finns kvar är av olika typ, en oval och en fyrkantig. Kupéerna har kassettak med mittfält av fågelögonlönn samt lister av mörkare trä som avdelar, samt taklampor för oljegas med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Varje lampa har nattskärmar av mörkblått kläde kantat med ljusare blå tät frans. I kupéerna ligger i dag mattor av betydligt yngre tillverkning. I varje kupé finns fyra bagagehyllor över sofforna med nät samt konsoler av mässing och blånerad metall, samt en oval spegel och en hylla för vattenkaraff motställda varann på vardera väggen. Karaffer och glas saknas i alla hyllor förutom en, där det sitter en karaff och glas av yngre typ. Dörrarna i varje ände av korridoren är dekorerade på samma sätt som resten av vagnen, och märkta med vagnens littera 456, troligen utfört i dekalkomani. I korridorerna finns även två element för ångvärme, med uppfällbara skyddslock som troligen är klädda med asbest på insidan. Vagnen är i dag rödmålad utvändigt sedan 1924, då denna nyans började användas på SJ:s alla personvagnar, oavsett klass. Troligen har den varit grönmålad tidigare.
Photo: Järnvägsmuseet
Andraklass sittvagn, SJ B1b nr 456, före detta Kunglig salongsvagn nr VIII. Personvagn av så kallad norrlandsmodell anpassad för kallare klimat med ingång via gaveldörrar och öppna ändplattformar. Korridor längs ena vagnssidan och skjutbara innerdörrar till de fyra kupéerna. Vagn 456 har omfattande ädelträarbeten och intarsior. Väggfälten i korridoren är nertill randiga i två olika träslag, och upptill indelade i fält av gyllene sockerlönn med så kallat fågelögonmönster, med lister och inramning av mörkare trä. Fälten är dekorerade med smalt streckade medaljonger inlagda med mörkt färgpigment. I korridoren ligger en hellång grå matta med mönster av gröna rankor som korsar varann i ett diamantmönster. Gardiner av numera beige tunnt ylletyg, mönstervävt med SJ:s initialer. De fyra kupéerna har tre fönster vardera, och är inredda med stoppade soffor avsedda för tre personer, parvis mot varandra. Sofforna, nedre halvan av fönsterväggen, samt insidan av skjutdörrarna är klädda med mörkblått kläde. Soffornas ryggkudde är nedfällbar och kan läggas ovanpå sittdynan så att varje soffa bildar en sovplats. Bakom ryggkudden är väggen klädd med madrassväv i linnedamast. Nackkudden med sina öronlappar är väggfast. Vid varje soffa på fönsterväggen sitter ett handtag för värmereglage. Ett saknas i en av kupéerna. Under mittfönstret i kupéerna har det suttit askkoppar med lock, men två saknas. De som finns kvar är av olika typ, en oval och en fyrkantig. Kupéerna har kassettak med mittfält av fågelögonlönn samt lister av mörkare trä som avdelar, samt taklampor för oljegas med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Varje lampa har nattskärmar av mörkblått kläde kantat med ljusare blå tät frans. I kupéerna ligger i dag mattor av betydligt yngre tillverkning. I varje kupé finns fyra bagagehyllor över sofforna med nät samt konsoler av mässing och blånerad metall, samt en oval spegel och en hylla för vattenkaraff motställda varann på vardera väggen. Karaffer och glas saknas i alla hyllor förutom en, där det sitter en karaff och glas av yngre typ. Dörrarna i varje ände av korridoren är dekorerade på samma sätt som resten av vagnen, och märkta med vagnens littera 456, troligen utfört i dekalkomani. I korridorerna finns även två element för ångvärme, med uppfällbara skyddslock som troligen är klädda med asbest på insidan. Vagnen är i dag rödmålad utvändigt sedan 1924, då denna nyans började användas på SJ:s alla personvagnar, oavsett klass. Troligen har den varit grönmålad tidigare.
Photo: Järnvägsmuseet
Andraklass sittvagn, SJ B1b nr 456, före detta Kunglig salongsvagn nr VIII. Personvagn av så kallad norrlandsmodell anpassad för kallare klimat med ingång via gaveldörrar och öppna ändplattformar. Korridor längs ena vagnssidan och skjutbara innerdörrar till de fyra kupéerna. Vagn 456 har omfattande ädelträarbeten och intarsior. Väggfälten i korridoren är nertill randiga i två olika träslag, och upptill indelade i fält av gyllene sockerlönn med så kallat fågelögonmönster, med lister och inramning av mörkare trä. Fälten är dekorerade med smalt streckade medaljonger inlagda med mörkt färgpigment. I korridoren ligger en hellång grå matta med mönster av gröna rankor som korsar varann i ett diamantmönster. Gardiner av numera beige tunnt ylletyg, mönstervävt med SJ:s initialer. De fyra kupéerna har tre fönster vardera, och är inredda med stoppade soffor avsedda för tre personer, parvis mot varandra. Sofforna, nedre halvan av fönsterväggen, samt insidan av skjutdörrarna är klädda med mörkblått kläde. Soffornas ryggkudde är nedfällbar och kan läggas ovanpå sittdynan så att varje soffa bildar en sovplats. Bakom ryggkudden är väggen klädd med madrassväv i linnedamast. Nackkudden med sina öronlappar är väggfast. Vid varje soffa på fönsterväggen sitter ett handtag för värmereglage. Ett saknas i en av kupéerna. Under mittfönstret i kupéerna har det suttit askkoppar med lock, men två saknas. De som finns kvar är av olika typ, en oval och en fyrkantig. Kupéerna har kassettak med mittfält av fågelögonlönn samt lister av mörkare trä som avdelar, samt taklampor för oljegas med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Varje lampa har nattskärmar av mörkblått kläde kantat med ljusare blå tät frans. I kupéerna ligger i dag mattor av betydligt yngre tillverkning. I varje kupé finns fyra bagagehyllor över sofforna med nät samt konsoler av mässing och blånerad metall, samt en oval spegel och en hylla för vattenkaraff motställda varann på vardera väggen. Karaffer och glas saknas i alla hyllor förutom en, där det sitter en karaff och glas av yngre typ. Dörrarna i varje ände av korridoren är dekorerade på samma sätt som resten av vagnen, och märkta med vagnens littera 456, troligen utfört i dekalkomani. I korridorerna finns även två element för ångvärme, med uppfällbara skyddslock som troligen är klädda med asbest på insidan. Vagnen är i dag rödmålad utvändigt sedan 1924, då denna nyans började användas på SJ:s alla personvagnar, oavsett klass. Troligen har den varit grönmålad tidigare.
Photo: Järnvägsmuseet
Andraklass sittvagn, SJ B1b nr 456, före detta Kunglig salongsvagn nr VIII. Personvagn av så kallad norrlandsmodell anpassad för kallare klimat med ingång via gaveldörrar och öppna ändplattformar. Korridor längs ena vagnssidan och skjutbara innerdörrar till de fyra kupéerna. Vagn 456 har omfattande ädelträarbeten och intarsior. Väggfälten i korridoren är nertill randiga i två olika träslag, och upptill indelade i fält av gyllene sockerlönn med så kallat fågelögonmönster, med lister och inramning av mörkare trä. Fälten är dekorerade med smalt streckade medaljonger inlagda med mörkt färgpigment. I korridoren ligger en hellång grå matta med mönster av gröna rankor som korsar varann i ett diamantmönster. Gardiner av numera beige tunnt ylletyg, mönstervävt med SJ:s initialer. De fyra kupéerna har tre fönster vardera, och är inredda med stoppade soffor avsedda för tre personer, parvis mot varandra. Sofforna, nedre halvan av fönsterväggen, samt insidan av skjutdörrarna är klädda med mörkblått kläde. Soffornas ryggkudde är nedfällbar och kan läggas ovanpå sittdynan så att varje soffa bildar en sovplats. Bakom ryggkudden är väggen klädd med madrassväv i linnedamast. Nackkudden med sina öronlappar är väggfast. Vid varje soffa på fönsterväggen sitter ett handtag för värmereglage. Ett saknas i en av kupéerna. Under mittfönstret i kupéerna har det suttit askkoppar med lock, men två saknas. De som finns kvar är av olika typ, en oval och en fyrkantig. Kupéerna har kassettak med mittfält av fågelögonlönn samt lister av mörkare trä som avdelar, samt taklampor för oljegas med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Varje lampa har nattskärmar av mörkblått kläde kantat med ljusare blå tät frans. I kupéerna ligger i dag mattor av betydligt yngre tillverkning. I varje kupé finns fyra bagagehyllor över sofforna med nät samt konsoler av mässing och blånerad metall, samt en oval spegel och en hylla för vattenkaraff motställda varann på vardera väggen. Karaffer och glas saknas i alla hyllor förutom en, där det sitter en karaff och glas av yngre typ. Dörrarna i varje ände av korridoren är dekorerade på samma sätt som resten av vagnen, och märkta med vagnens littera 456, troligen utfört i dekalkomani. I korridorerna finns även två element för ångvärme, med uppfällbara skyddslock som troligen är klädda med asbest på insidan. Vagnen är i dag rödmålad utvändigt sedan 1924, då denna nyans började användas på SJ:s alla personvagnar, oavsett klass. Troligen har den varit grönmålad tidigare.
Photo: Järnvägsmuseet
Andraklass sittvagn, SJ B1b nr 456, före detta Kunglig salongsvagn nr VIII. Personvagn av så kallad norrlandsmodell anpassad för kallare klimat med ingång via gaveldörrar och öppna ändplattformar. Korridor längs ena vagnssidan och skjutbara innerdörrar till de fyra kupéerna. Vagn 456 har omfattande ädelträarbeten och intarsior. Väggfälten i korridoren är nertill randiga i två olika träslag, och upptill indelade i fält av gyllene sockerlönn med så kallat fågelögonmönster, med lister och inramning av mörkare trä. Fälten är dekorerade med smalt streckade medaljonger inlagda med mörkt färgpigment. I korridoren ligger en hellång grå matta med mönster av gröna rankor som korsar varann i ett diamantmönster. Gardiner av numera beige tunnt ylletyg, mönstervävt med SJ:s initialer. De fyra kupéerna har tre fönster vardera, och är inredda med stoppade soffor avsedda för tre personer, parvis mot varandra. Sofforna, nedre halvan av fönsterväggen, samt insidan av skjutdörrarna är klädda med mörkblått kläde. Soffornas ryggkudde är nedfällbar och kan läggas ovanpå sittdynan så att varje soffa bildar en sovplats. Bakom ryggkudden är väggen klädd med madrassväv i linnedamast. Nackkudden med sina öronlappar är väggfast. Vid varje soffa på fönsterväggen sitter ett handtag för värmereglage. Ett saknas i en av kupéerna. Under mittfönstret i kupéerna har det suttit askkoppar med lock, men två saknas. De som finns kvar är av olika typ, en oval och en fyrkantig. Kupéerna har kassettak med mittfält av fågelögonlönn samt lister av mörkare trä som avdelar, samt taklampor för oljegas med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Varje lampa har nattskärmar av mörkblått kläde kantat med ljusare blå tät frans. I kupéerna ligger i dag mattor av betydligt yngre tillverkning. I varje kupé finns fyra bagagehyllor över sofforna med nät samt konsoler av mässing och blånerad metall, samt en oval spegel och en hylla för vattenkaraff motställda varann på vardera väggen. Karaffer och glas saknas i alla hyllor förutom en, där det sitter en karaff och glas av yngre typ. Dörrarna i varje ände av korridoren är dekorerade på samma sätt som resten av vagnen, och märkta med vagnens littera 456, troligen utfört i dekalkomani. I korridorerna finns även två element för ångvärme, med uppfällbara skyddslock som troligen är klädda med asbest på insidan. Vagnen är i dag rödmålad utvändigt sedan 1924, då denna nyans började användas på SJ:s alla personvagnar, oavsett klass. Troligen har den varit grönmålad tidigare.
Photo: Järnvägsmuseet
Andraklass sittvagn, SJ B1b nr 456, före detta Kunglig salongsvagn nr VIII. Personvagn av så kallad norrlandsmodell anpassad för kallare klimat med ingång via gaveldörrar och öppna ändplattformar. Korridor längs ena vagnssidan och skjutbara innerdörrar till de fyra kupéerna. Vagn 456 har omfattande ädelträarbeten och intarsior. Väggfälten i korridoren är nertill randiga i två olika träslag, och upptill indelade i fält av gyllene sockerlönn med så kallat fågelögonmönster, med lister och inramning av mörkare trä. Fälten är dekorerade med smalt streckade medaljonger inlagda med mörkt färgpigment. I korridoren ligger en hellång grå matta med mönster av gröna rankor som korsar varann i ett diamantmönster. Gardiner av numera beige tunnt ylletyg, mönstervävt med SJ:s initialer. De fyra kupéerna har tre fönster vardera, och är inredda med stoppade soffor avsedda för tre personer, parvis mot varandra. Sofforna, nedre halvan av fönsterväggen, samt insidan av skjutdörrarna är klädda med mörkblått kläde. Soffornas ryggkudde är nedfällbar och kan läggas ovanpå sittdynan så att varje soffa bildar en sovplats. Bakom ryggkudden är väggen klädd med madrassväv i linnedamast. Nackkudden med sina öronlappar är väggfast. Vid varje soffa på fönsterväggen sitter ett handtag för värmereglage. Ett saknas i en av kupéerna. Under mittfönstret i kupéerna har det suttit askkoppar med lock, men två saknas. De som finns kvar är av olika typ, en oval och en fyrkantig. Kupéerna har kassettak med mittfält av fågelögonlönn samt lister av mörkare trä som avdelar, samt taklampor för oljegas med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Varje lampa har nattskärmar av mörkblått kläde kantat med ljusare blå tät frans. I kupéerna ligger i dag mattor av betydligt yngre tillverkning. I varje kupé finns fyra bagagehyllor över sofforna med nät samt konsoler av mässing och blånerad metall, samt en oval spegel och en hylla för vattenkaraff motställda varann på vardera väggen. Karaffer och glas saknas i alla hyllor förutom en, där det sitter en karaff och glas av yngre typ. Dörrarna i varje ände av korridoren är dekorerade på samma sätt som resten av vagnen, och märkta med vagnens littera 456, troligen utfört i dekalkomani. I korridorerna finns även två element för ångvärme, med uppfällbara skyddslock som troligen är klädda med asbest på insidan. Vagnen är i dag rödmålad utvändigt sedan 1924, då denna nyans började användas på SJ:s alla personvagnar, oavsett klass. Troligen har den varit grönmålad tidigare.
Photo: Järnvägsmuseet
Andraklass sittvagn, SJ B1b nr 456, före detta Kunglig salongsvagn nr VIII. Personvagn av så kallad norrlandsmodell anpassad för kallare klimat med ingång via gaveldörrar och öppna ändplattformar. Korridor längs ena vagnssidan och skjutbara innerdörrar till de fyra kupéerna. Vagn 456 har omfattande ädelträarbeten och intarsior. Väggfälten i korridoren är nertill randiga i två olika träslag, och upptill indelade i fält av gyllene sockerlönn med så kallat fågelögonmönster, med lister och inramning av mörkare trä. Fälten är dekorerade med smalt streckade medaljonger inlagda med mörkt färgpigment. I korridoren ligger en hellång grå matta med mönster av gröna rankor som korsar varann i ett diamantmönster. Gardiner av numera beige tunnt ylletyg, mönstervävt med SJ:s initialer. De fyra kupéerna har tre fönster vardera, och är inredda med stoppade soffor avsedda för tre personer, parvis mot varandra. Sofforna, nedre halvan av fönsterväggen, samt insidan av skjutdörrarna är klädda med mörkblått kläde. Soffornas ryggkudde är nedfällbar och kan läggas ovanpå sittdynan så att varje soffa bildar en sovplats. Bakom ryggkudden är väggen klädd med madrassväv i linnedamast. Nackkudden med sina öronlappar är väggfast. Vid varje soffa på fönsterväggen sitter ett handtag för värmereglage. Ett saknas i en av kupéerna. Under mittfönstret i kupéerna har det suttit askkoppar med lock, men två saknas. De som finns kvar är av olika typ, en oval och en fyrkantig. Kupéerna har kassettak med mittfält av fågelögonlönn samt lister av mörkare trä som avdelar, samt taklampor för oljegas med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Varje lampa har nattskärmar av mörkblått kläde kantat med ljusare blå tät frans. I kupéerna ligger i dag mattor av betydligt yngre tillverkning. I varje kupé finns fyra bagagehyllor över sofforna med nät samt konsoler av mässing och blånerad metall, samt en oval spegel och en hylla för vattenkaraff motställda varann på vardera väggen. Karaffer och glas saknas i alla hyllor förutom en, där det sitter en karaff och glas av yngre typ. Dörrarna i varje ände av korridoren är dekorerade på samma sätt som resten av vagnen, och märkta med vagnens littera 456, troligen utfört i dekalkomani. I korridorerna finns även två element för ångvärme, med uppfällbara skyddslock som troligen är klädda med asbest på insidan. Vagnen är i dag rödmålad utvändigt sedan 1924, då denna nyans började användas på SJ:s alla personvagnar, oavsett klass. Troligen har den varit grönmålad tidigare.
Photo: Järnvägsmuseet
Andraklass sittvagn, SJ B1b nr 456, före detta Kunglig salongsvagn nr VIII. Personvagn av så kallad norrlandsmodell anpassad för kallare klimat med ingång via gaveldörrar och öppna ändplattformar. Korridor längs ena vagnssidan och skjutbara innerdörrar till de fyra kupéerna. Vagn 456 har omfattande ädelträarbeten och intarsior. Väggfälten i korridoren är nertill randiga i två olika träslag, och upptill indelade i fält av gyllene sockerlönn med så kallat fågelögonmönster, med lister och inramning av mörkare trä. Fälten är dekorerade med smalt streckade medaljonger inlagda med mörkt färgpigment. I korridoren ligger en hellång grå matta med mönster av gröna rankor som korsar varann i ett diamantmönster. Gardiner av numera beige tunnt ylletyg, mönstervävt med SJ:s initialer. De fyra kupéerna har tre fönster vardera, och är inredda med stoppade soffor avsedda för tre personer, parvis mot varandra. Sofforna, nedre halvan av fönsterväggen, samt insidan av skjutdörrarna är klädda med mörkblått kläde. Soffornas ryggkudde är nedfällbar och kan läggas ovanpå sittdynan så att varje soffa bildar en sovplats. Bakom ryggkudden är väggen klädd med madrassväv i linnedamast. Nackkudden med sina öronlappar är väggfast. Vid varje soffa på fönsterväggen sitter ett handtag för värmereglage. Ett saknas i en av kupéerna. Under mittfönstret i kupéerna har det suttit askkoppar med lock, men två saknas. De som finns kvar är av olika typ, en oval och en fyrkantig. Kupéerna har kassettak med mittfält av fågelögonlönn samt lister av mörkare trä som avdelar, samt taklampor för oljegas med vackra armaturer i stil med det kungliga tåget. Varje lampa har nattskärmar av mörkblått kläde kantat med ljusare blå tät frans. I kupéerna ligger i dag mattor av betydligt yngre tillverkning. I varje kupé finns fyra bagagehyllor över sofforna med nät samt konsoler av mässing och blånerad metall, samt en oval spegel och en hylla för vattenkaraff motställda varann på vardera väggen. Karaffer och glas saknas i alla hyllor förutom en, där det sitter en karaff och glas av yngre typ. Dörrarna i varje ände av korridoren är dekorerade på samma sätt som resten av vagnen, och märkta med vagnens littera 456, troligen utfört i dekalkomani. I korridorerna finns även två element för ångvärme, med uppfällbara skyddslock som troligen är klädda med asbest på insidan. Vagnen är i dag rödmålad utvändigt sedan 1924, då denna nyans började användas på SJ:s alla personvagnar, oavsett klass. Troligen har den varit grönmålad tidigare.
Photo: Järnvägsmuseet
Accept license and download photo