History
-
KHJ "35" levererades som en av nio tredjeklassvagnar med tre kupéer utan mellanväggar från vagnbyggaren Joseph Wright & Sons i Birmingham. Dess ursprungliga nummer är okänt, men det kan ha varit 24, vilket vagnen hade före ett utbyte av korgen någon gång mellan 1876 och 1891. Med ny korg fick vagnen nummer 35. År 1897 förvärvade Trafikaktiebolaget Grängesberg Oxelösund aktiemajoriteten i KHJ AB. Köping-Hults Järnväg hade aldrig nått fram till Hult vid Vänern och i samband med rekonstitution av bolaget 1897 ändrades också namnet till Örebro-Köpings Järnväg. Snart därefter kombanan att ingå i Trafik AB grängesberg-Oxelösunds Järnvägar (TGOJ). KHJ nr 35 ingick i ÖKJs fordonspark, från och med 1931 blev TGOJ även bansignatur och vagnen fick nummer 67 strax innan slopningen till bangårdsvagn samma år.
Till järnvägens och SJ:s 100-års jubileum 1956, nytillverkades en vagnskorg med bl.a. den föregående nämnda nr 40 som förebild av TGOJ verkstad. Korgen sattes på det välbevarade underredet medan den kraftigt ombyggda originalkorgen såldes som sommarstuga. Det sammansatta ekipaget överlämnades till Järnvägsmuseum som jubileumsgåva från TGOJ till SJ. Korgens detaljer är generaliserade och enklare än hos systervagnen som dessutom var byggd som förstaklassvagn. inredningen är däremot tredje klass, sannolikt utförd efter 1890-talsinredningen i KHJ CD 40 och interiören i SJ C 182. Tredjeklassvagnarna hade en helt annan exteriör och andra mått. Det bästa exemplet på hur en tredjeklassvagn såg ut vid KHJ är den smalspåriga vagnen KUJ nr 1, som byggdes på järnvägens egen verkstad i Köping med KHJ-vagnarna som förebild.
Vagnens kulturhistoriska värden är helt begränsade till underredet. Som ett av få bevarade från firman Wright & Sons i Birmingham är detta även internationellt uppmärksammat.
Antal tillverkade: 9
Antal bevarade: Endast ett underrede
KHJ C nr 24 (1856-1891)
Köping-Hults Järnväg (KHJ) C nr 35 (1891-1897)
Örebro-Köpings Järnväg (ÖKJ) C nr 35 (1897-1925)
Trafik AB Grängesberg-Oxelösunds Järnvägar (TGOJ) C nr 35 (1925-1931)
Produktion: 1854
- TillverkareJoseph Wright & Sons
- TillverkningsortStorbritannien Birmingham
Användning: 1922
- BrukareKöping - Uttersbergs Järnväg, KUJ
Produktion: 1956 (Bevarandeplan Personvagnar trä, 2014-03-20, Robert Sjöö Bevarandeplan Järnvägsfordon, red Robert Sjöö, 2004)
Korgen. (Påbyggd och felaktig rekonstruktion av en tredjeklassvagn.) TGOJ verkstad- TillverkareTrafik AB G.O.J.
Ägande: 1854 - 1897
- Tidigare ägareKöping-Hults Järnväg, KHJ
Ägande: 1897 - 1925
- BrukareÖrebro - Köpings Järnväg, ÖKJ
Ägande: 1925 - 1931
- BrukareTrafik AB G.O.J.
Ägande: 1897 - 1956
- Tidigare ägareTrafik AB G.O.J.
Relation
Classification
References
- LitteraturreferenserBevarandeplan för järnvägsfordon, 2004, s 27
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierJvm08897-1
- Part of collectionJärnvägsmuseets föremål
- Owner of collectionJÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- InstitutionJärnvägsmuseet
- Date publishedJune 28, 2019
- Date updatedApril 6, 2024
- DIMU-CODE021028367879
- UUID21a33e4a-6457-49ae-963f-2a4f05c9b359
- Tags