1
2
100
Kombinerad personvagn för andra och tredje klass (= första och andra klass fr.o.m. 1956) SJ BCo7a nr 2770 BCo7 var 1929, då nr 2770 levererades, ett gemensamt littera för kombinerade andra- och tredjeklassvagnar med inbyggda plattformar och tre andraklass- och fem tredjeklasskupéer. Nytillverkning av sådana vagnar började byggas i samma utförande som 2770 år 1918. Den bevarade vagnen är en av SJs sist byggda s.k. trävagnar, tillverkad samma år som de första vagnarna med stålstomme. Vagnen hade vid leveransen inredning helt i äldre stil, d.v.s. klädda träbänkar i tredje klass och stoppade soffor i andra klass klädda med mokett i mönster med SJ-monogram, tre kronor och ekkronor. Den var försedd med moderniteter som elektrisk belysning och eluppvärmning. I samband med moderniseringar har vagnen fått stålrörssoffor av 1936 års modell i tredjeklassdelen och 1938 års andraklassinredning. I samband med överlämnandet till Järnvägsmuseum renoverades vagnen på SJs verkstad i Tillberga till ett 1940-tals utförande. Kombinerade andra- och tredjeklassvagnar var vanliga i många typer av tåg och just BCo7 var ett typiskt inslag i de flesta tåg under 1920- och 30-talen, under det senaste decenniet dock överträffad av varianten i stål. Vagnen är i exteriören en mycket god representant för 1910-20-talets mest typiska snälltågsvagnar och helt lik från ursprungsförfarandet. Interiören består i förändringar som genomfördes från sent 1930-tal och genom hela 1940-talet. Interiörerna i andraklasskupéerna är de enda som finns bevarade från denna period. Ur Bevarandeplan för järnvägsfordon, Sveriges Järnvägsmuseum, red Sjöö, 2004, s 114.
Photo: Järnvägsmuseet
Kombinerad personvagn för andra och tredje klass (= första och andra klass fr.o.m. 1956) SJ BCo7a nr 2770 BCo7 var 1929, då nr 2770 levererades, ett gemensamt littera för kombinerade andra- och tredjeklassvagnar med inbyggda plattformar och tre andraklass- och fem tredjeklasskupéer. Nytillverkning av sådana vagnar började byggas i samma utförande som 2770 år 1918. Den bevarade vagnen är en av SJs sist byggda s.k. trävagnar, tillverkad samma år som de första vagnarna med stålstomme. Vagnen hade vid leveransen inredning helt i äldre stil, d.v.s. klädda träbänkar i tredje klass och stoppade soffor i andra klass klädda med mokett i mönster med SJ-monogram, tre kronor och ekkronor. Den var försedd med moderniteter som elektrisk belysning och eluppvärmning. I samband med moderniseringar har vagnen fått stålrörssoffor av 1936 års modell i tredjeklassdelen och 1938 års andraklassinredning. I samband med överlämnandet till Järnvägsmuseum renoverades vagnen på SJs verkstad i Tillberga till ett 1940-tals utförande. Kombinerade andra- och tredjeklassvagnar var vanliga i många typer av tåg och just BCo7 var ett typiskt inslag i de flesta tåg under 1920- och 30-talen, under det senaste decenniet dock överträffad av varianten i stål. Vagnen är i exteriören en mycket god representant för 1910-20-talets mest typiska snälltågsvagnar och helt lik från ursprungsförfarandet. Interiören består i förändringar som genomfördes från sent 1930-tal och genom hela 1940-talet. Interiörerna i andraklasskupéerna är de enda som finns bevarade från denna period. Ur Bevarandeplan för järnvägsfordon, Sveriges Järnvägsmuseum, red Sjöö, 2004, s 114.
Photo: Järnvägsmuseet
Accept license and download photo