History
-
Tidigare littera
S&NJ M1 350 (1888?-1891)
SJ M1 12462 (1891-1916)
OFWJ eller FLJ M1 nummerserie mellan 3001-3220 (1916-1923) vilket nummer hade denna vagn?
OFWJ eller FLJ Mss 1 (1923-1931)
TGOJ Mss1 (1931-1941)
TGOJ M1 (1941-1942)
Guldsmedshyttan 10006 (1942-)
Q1
Q 10006 (1942-19XX)
Det var ett engelskt bolag, The Swedish and Norwegian Railway Co Ltd, som på 1880-talet började bygga Malmbanan från Gällivare och Kirunavaara gruvor mot hamnarna Luleå och Narvik i den svensk-norska unionen.
Provisorisk trafik på den svenska sidan kom i gång i mars 1888. Trots den rikedom som så småningom flödade ur gruvorna hade järnvägsbolaget problem med kapital för de enorma investeringsbehoven och svenska staten tog över järnvägen Luleå-Malmberget och projektet att förlänga till Riksgränsen i augusti 1891. En lysande affär som ansågs ”svinaktig” i engelsk press. Året därpå gjorde norska staten motsvarande inlösen på andra sidan gränsen.
Den engelska malmbanans ånglok var de största och tyngsta som fanns i Sverige, helt överlägsna de lok SJ hade i drift och vagnparken var enastående gedigen. Malmvagnarna var unika med sin bottentömning och sin stora lastförmåga på 25 ton, fördelade på tre axlar. Vagnskorgen var till och med för liten så man måste lasta med råge för att utnyttja bärkraften. De engelska malmvagnarna blev förebild för de nya modeller som SJ lät bygga från 1900 ända fram till början av 1950-talet. Malmvagn nr 350 var då ännu i trafik.
Vagnen användes först för malmtransporter på linjen Gällivare-Luleå.
Vagnen ägdes sist av Guldsmedshytte bruk, som fick en SJ-ägd vagn litt Mas i byte.
Vagnen har troligtvis varit svart då den gick på S&NJ.
Tillverkat antal: 375
Lastförmåga: axlarna bar 25 ton men första serien, vilket denna vagn ingår rymmer endast 18,5 ton. Nästa leverens kunde lasta 25 ton.
Produktion: 1880 - 1888
1888 enligt JVM fordonslista 1880 enligt tidigare katalogisering- TillverkareBirmingham Railway Carriage & Wagon Co. Builde
- TillverkningsortSmethwick
Ägande: 1888 - 1891
- BrukareSverige & Norge Järnväg, SNJ
Ägande: 1891 - 1916
- BrukareStatens Järnvägar
Ägande: 1916 - 1931
OFWJ eller FLJÄgande: 1931 - 1942
- BrukareTrafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds Järnväg
Ägande: 1942 - 1967
- BrukareGuldsmedshytte Bruk
Classification
References
-
- LitteraturreferenserSundström, Erik, Svenska godsvagnar Normalspår 1856-1956, Trafikverkets museer, 2010 s 172
- LitteraturreferenserSJ:s jubileumsskrift 1856-1906, tredje bandet, s 257
- LitteraturreferenserSjöö, Robert. Järnvägsmuseets stjärnor - små berättelser om våra lok och vagnar. Järnvägsmuseet Gävle: Statens maritima museer, 2018. S 98.
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierJvm09418-1
- Part of collectionJärnvägsmuseets föremål
- Owner of collectionJÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- InstitutionJärnvägsmuseet
- Date publishedJuly 4, 2019
- Date updatedFebruary 15, 2024
- DIMU-CODE021028370449
- UUID5f547431-30f0-49d4-9a58-3b302c74e0fc
- Tags