History
-
-
Tidigare littera
S&NJ M1 350 (1888?-1891)
SJ M1 12462 (1891-1916)
OFWJ eller FLJ M1 nummerserie mellan 3001-3220 (1916-1923) vilket nummer hade denna vagn?
OFWJ eller FLJ Mss 1 (1923-1931)
TGOJ Mss1 (1931-1941)
TGOJ M1 (1941-1942)
Guldsmedshyttan 10006 (1942-)
Q1
Q 10006 (1942-19XX)
Det var ett engelskt bolag, The Swedish and Norwegian Railway Co Ltd, som på 1880-talet började bygga Malmbanan från Gällivare och Kirunavaara gruvor mot hamnarna Luleå och Narvik i den svensk-norska unionen.
Provisorisk trafik på den svenska sidan kom i gång i mars 1888. Trots den rikedom som så småningom flödade ur gruvorna hade järnvägsbolaget problem med kapital för de enorma investeringsbehoven och svenska staten tog över järnvägen Luleå-Malmberget och projektet att förlänga till Riksgränsen i augusti 1891. En lysande affär som ansågs ”svinaktig” i engelsk press. Året därpå gjorde norska staten motsvarande inlösen på andra sidan gränsen.
Den engelska malmbanans ånglok var de största och tyngsta som fanns i Sverige, helt överlägsna de lok SJ hade i drift och vagnparken var enastående gedigen. Malmvagnarna var unika med sin bottentömning och sin stora lastförmåga på 25 ton, fördelade på tre axlar. Vagnskorgen var till och med för liten så man måste lasta med råge för att utnyttja bärkraften. De engelska malmvagnarna blev förebild för de nya modeller som SJ lät bygga från 1900 ända fram till början av 1950-talet. Malmvagn nr 350 var då ännu i trafik.
Vagnen användes först för malmtransporter på linjen Gällivare-Luleå.
Vagnen ägdes sist av Guldsmedshytte bruk, som fick en SJ-ägd vagn litt Mas i byte.
Vagnen har troligtvis varit svart då den gick på S&NJ.
Tillverkat antal: 375
Lastförmåga: axlarna bar 25 ton men första serien, vilket denna vagn ingår rymmer endast 18,5 ton. Nästa leverens kunde lasta 25 ton.
-
Produktion - 1880 — 1888
1888 enligt JVM fordonslista 1880 enligt tidigare katalogisering - Tillverkare Birmingham Railway Carriage & Wagon Co. Builde
- Tillverkningsort Smethwick
-
Ägande - 1888 — 1891
- Brukare Sverige & Norge Järnväg, SNJ
-
Ägande - 1891 — 1916
- Brukare Statens Järnvägar
-
Ägande - 1916 — 1931
OFWJ eller FLJ -
Ägande - 1931 — 1942
- Brukare Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds Järnväg
-
Ägande - 1942 — 1967
- Brukare Guldsmedshytte Bruk
-
Classification
-
- Malmvagn (JVM Klassifikationer - Fordon - Godsvagnar) JVM.K 0905007
References
-
- Litteraturreferenser Sundström, Erik, Svenska godsvagnar Normalspår 1856-1956, Trafikverkets museer, 2010 s 172
- Litteraturreferenser SJ:s jubileumsskrift 1856-1906, tredje bandet, s 257
- Litteraturreferenser Sjöö, Robert. Järnvägsmuseets stjärnor - små berättelser om våra lok och vagnar. Järnvägsmuseet Gävle: Statens maritima museer, 2018. S 98.
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- Identifier Jvm09418-1
- Part of collection Järnvägsmuseets föremål
- Owner of collection JÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- Institution Järnvägsmuseet
- Date published July 4, 2019
- Date updated February 15, 2024
- DIMU-CODE 021028370449
- UUID 5f547431-30f0-49d4-9a58-3b302c74e0fc
- Tags