History
-
Motivering Damernas Värld Guldknappen 2014, Roland Hjort för Whyred:
"Äntligen, säger säkert många. Efter 15 år av stark närvaro inom svenskt mode är det dags, både att jubilera och att vinna Damernas Världs Guldknappen 2014. Märket kännetecknas av kontrasterna mellan skräddat och nedtonat. Inom konsten och musiken och helst med en nick åt 1960-talets mods hämtar denna väletablerade modepersonlighet sin inspiration. Vi säger stort grattis till designern Roland Hjort, som hittat tillbaka till rötterna och fått den klassiska Whyred-stilen att kännas mer aktuell än någonsin."
Roland Hjort är designer och grundade märket Whyred. Han gick beklädnadsteknisk linje i tre år på gymnasiet där han framförallt lärde sig kostymsömnad. Efter studier i Paris på modeskolan Esmod fick han i Sverige anställning på bland annat KappAhl, H&M, brittiska All Saints, och han var även med och startade J.Lindeberg. År 1999 startade han det egna märket Whyred, vars signum är tidlösa, funktionella plagg med stark anknytning till musik och konst.
Den vita papperspåsen med Whyreds guldfärgade logga hör till ett förvärv av tre klädesplagg. Designade shoppingpåsar av detta slag, ofta i ”lyxig stil”, är idag eftertraktade av många kunder. Påsarna används inte bara för att bära hem varor med, utan återanvänds av många som väska eller för förvaring. Påsarna utgör en viktig del av konceptet i konsumtionen av modemärken såsom Whyred och har även spelat en stor roll inom populärkulturens representation av ”fashionistas”, t,ex för rollfiguren Carrie i den populära amerikanska TV-serien "Sex and the City".
I nov 2008 - maj 2009 dokumenterades Damernas Världs designpris Guldknappen från dess start 1981, av Nordiska museet. Kläder med tillhörande accessoarer som vunnit Guldknappenpriset förvärvades, liksom fortsättningsvis, representativa föremål från vinnarna, varje år framåt. Från 2009 även föremål från de som vunnit Guldknappen Accessoar, och från 2016 även utmärkelsen Knappnålen. Återkommande dokumentation/intervju/insamling sker varje år. Betydelsen av att tilldelas designpriset Guldknappen har ökat successivt med åren.
Lisa Eide 2015-03-26, Helena Lindroth 2019-01-21
Produktion: 2014
- Designer/FormgivareWhyred
- Designer/FormgivareHjort, Roland
Annat: 2014
- Historisk händelse, namn med anknytning till föremåletGuldknappen
- History
Designpriset Guldknappen instiftades 1981 av tidskriften Damernas Värld med målet att stödja och främja svenskt mode. Pristagaren väljs ut av en jury. Priset delas ut vid ett offentligt arrangemang med modevisning. Pristagaren presenteras med ett reportage i Damernas Värld. 2008-2009 förvärvade Nordiska museet en stor del av de tidigare vinnarkollektionerna och en överenskommelse gjordes med Damernas Värld om att de vinnande plaggen kommande år skänks till Nordiska museet.
/Sammanställt av Elin von Unge i samband med dokumentationen av Guldknappen 2008-2009, se arkivref.
- ProfessionDesignpris
- NationalitySverige
- DigitaltMuseumSearch in «Guldknappen»
- History
- Historisk händelse, namn med anknytning till föremåletDamernas Världsäker
Accession: June 25, 2019 (Förvärvslista)
- Givare till museetWhyred
- Designer/Formgivare, ortSverige Stockholm Stockholm Stockholm
Classification
-
- Detaljhandel (Outline)OU 443
License information
Metadata
- IdentifierNM.0334209
- Part of collectionNordiska museets föremål
- Owner of collectionNordiska museet
- InstitutionNordiska museet
- Date publishedOctober 16, 2019
- Date updatedApril 18, 2024
- DIMU-CODE021028422994
- UUIDcdf99cbb-a634-4e85-bf3b-cafbedd7e41d
- Tags