History
-
1948 anlände på båt till Göteborgs hamn delar till två nya ångkranar. SJ:s reparatörer fick montera ihop dem tillsammans med tillverkarens instruktör. Kranarna användes för att bärga urspårade tåg men kunde också underlätta vid tyngre banarbeten. De benämndes kort och gott A1 och A2 och stationerades i Nässjö respektive Ånge. A2 kom naturligtvis att kallas Ångekranen.
I bakänden, bakom maskinistens plats, finns en stående ångpanna för lyftkraften. Kranen transporterades i tåg till platsen där den skulle jobba men det finns också ett maskineri så att den kan förflytta sig själv i låg hastighet. De små korta vagnarna som är kopplade till kranen är till för att minska axeltrycket, men de kan kopplas bort när kranen arbetar.
Ångekranen användes fram till 1976 i aktiv tjänst. Därefter ställdes den i beredskap i Mellansjös lokhus fram till 1994 då den blev ett av våra största museifordon. Hösten 2011 satte vi kranen under ånga och genomförde även provlyft av några mindre fordon vilket fungerade alldeles utmärkt, mycket tack vare hjälp och råd från en pensionerad kranskötare från Ånge.
Nässjös kran togs ur drift kring 1980 och blev skrotad ca 10 år senare.
Tillverkare: Cowans Sheldon & Co Ltd, Carlisle, England
Tillverkat antal: 2
Produktion: 1948
- TillverkareCowans Sheldon
Användning: 1948 - 1976
- BrukareStatens Järnvägar
Relation
Classification
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierJvm21961
- Part of collectionJärnvägsmuseets föremål
- Owner of collectionJÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- InstitutionJärnvägsmuseet
- Date publishedNovember 12, 2019
- Date updatedFebruary 26, 2022
- DIMU-CODE021028444034
- UUID44f14af8-a1f7-4003-b1f1-cedf2e138989
- Tags